Geplaatst door Yonego

Zeven winnaars op Digital Dominance Awards België

Op de eerste Digital Dominance Awards in België zijn zeven winnaars bekroond. De Digital Dominance Benchmark is gebaseerd op een onderzoek van Dicitas Consulting, het bedrijf dat de nieuwe award initieerde om de merken die ‘digitaal’ het dominantst zijn in hun markt te erkennen. Hetzelfde onderzoek werd ook uitgevoerd op de Nederlandse en Aziatische markt. Voor de Belgische markt werden 55 merken doorgelicht in de benchmark, waarvan 21 genomineerd werden in 7 categorieën (Banking, Insurance, Telco, Utilities, Food Retail, Retail & Products).

De winnaars ontvingen hun award tijdens het Digital Dominance Award Diner dat Dicitas Consulting organiseerde in samenwerking met Conversion Talent en Yonego. De organisatoren vroegen het publiek hoe ze zelf de verschillen inschatten tussen de ambities van de bedrijven waar ze werkzaam zijn en wat ze in werkelijkheid opleveren. Er werd verder ingegaan op wat de bedrijven weerhoudt om het verschil tussen wat bedrijven brengen naar de consument en wat diezelfde consument verwacht van hen weg te werken. Tijdens het award diner werden onderwerpen aangesneden omtrent het identificeren en aantrekken van digitaal talent, alsook wat de digitale trends worden in 2017. De bevraging toonde niet alleen aan dat er een groot verschil ligt tussen de ambities van de meeste bedrijven en tot wat ze momenteel in staat zijn. De aanwezige marketeers gaven ook aan dat de hoofdoorzaken intern liggen.

Daarbij worden de “tijd dat het duurt om een technologie te implementeren” en “het gebrek aan interne digitale kennis” als belangrijkste redenen naar voor geschoven, gevolgd door de menselijke weerstand tegen verandering. “Dit weerspiegelt wat we ook vaststellen bij onze klanten,” zegt Davy Verhulst (managing partner verantwoordelijk voor België bij Dicitas Consulting).”De tijden dat de bedrijfsleiding of budget de start van digitale initiatieven tegenhouden liggen stillaan achter ons.”

The Digital Dominance Benchmark meet de digitale dominantie van bedrijven op een objectieve manier door enkel gebruik te maken van publiek beschikbare informatie van gekwalificeerde bronnen. Het onderzoek benchmarkt op de vijf meest voorkomende digitale dimensies: Website-, Online Video-, Mobile app-, Social Media- en Search Engine performance. Binnen deze dimensies evalueert het onderzoek een aantal sub-dimensies. Om een benchmark score te bekomen neemt het onderzoek het best scorende merk per sub-dimensie als ijkpunt voor de andere merken. Dit laat toe om over de geografische en industrie grenzen heen te vergelijken. En opvallend: België heeft duidelijk nog een achterstand in te halen in de meeste categorieën ten opzichte van Nederland en Azië. In sommige industrieën haalt de Belgische leider zelfs amper het gemiddelde niveau van dezelfde industrie in Nederland.

De winnaars van de Digital Dominance Awards Belgium in 2016 zijn:

Banking: BNP Paribas Fortis

Insurance: KBC