Industry Wire

Geplaatst door Zoom

Zoom lanceert AI Companion 3.0, de nieuwe generatie intelligente werkassistent

Zoom lanceert AI Companion 3.0, de nieuwe generatie intelligente werkassistent

-Met agentische AI introduceert Zoom AI Companion 3.0 geavanceerde functies en herontworpen werkruimtes om communicatie en samenwerking te transformeren.

-Zoom Business Services integreert agentische AI in de klantervaring en Zoom Virtual Agent, om de interacties tussen klanten en medewerkers opnieuw vorm te geven.

SAN JOSE, Californië – Zoom Communications, Inc. (NASDAQ: ZM) onthult AI Companion 3.0 en integreert belangrijke innovaties op het gebied van agentische AI in Zoom Workplace en Zoom Business Services. Deze vernieuwingen zijn gepresenteerd tijdens Zoomtopia 2025, de jaarlijkse conferentie van het bedrijf, en markeren een belangrijke stap voor productiviteit, slimme samenwerking en verbinding. De agentische Ai van Zoom is ontworpen om het werk van gebruikers te transformeren, en zet gesprekken om in acties via persoonlijke assistentie, zodat iedereen elke dag het beste uit zichzelf kan halen, in elke werkomgeving. Deze aankondiging ondersteunt de visie van Zoom, die draait om de mogelijkheden van agentische AI, en de ambitie om organisaties te begeleiden in de evolutie van hun samenwerkingsvormen.

“De belangrijkste gesprekken van onze klanten vinden plaats op Zoom, en vanaf nu kunnen deze gesprekken informatie opleveren die concrete vooruitgang mogelijk maakt,” zegt Eric S. Yuan, oprichter en CEO van Zoom. “Met AI Companion 3.0 begrijpt onze agentische AI de context, prioriteiten en doelen van elke gebruiker, zodat zij snel tot de kern kunnen komen, zich kunnen richten op wat écht telt en concrete bedrijfsresultaten genereren.”

AI Companion 3.0: een geavanceerde intelligente werkpartner

Zoom AI Companion gebruikt agentische AI om interne (transcripties, chatgeschiedenis, gedeelde documenten) en externe (marktonderzoek, sectorgegevens) kennis te doorzoeken en te synthetiseren via een uniforme, contextuele zoekfunctie. Zo krijgen gebruikers de juiste inzichten op het juiste moment – of dat nu is tijdens online of fysieke vergaderingen, of op andere platformen. Betaalde Zoom Workplace-accounts profiteren van nieuwe notitiefuncties die automatisch worden geoptimaliseerd binnen Zoom, Microsoft Teams, Google Meet en binnenkort ook WebEx.

Proactieve mogelijkheden, zoals vergaderingsvoorbereiding, realtime aanbevelingen of de functie “tijd vrijmaken”, vereenvoudigen het dagelijks werk en helpen bij het stellen van prioriteiten. Met resultaatgerichte uitnodigingen helpt AI Companion acties te identificeren, organiseren en uitvoeren binnen het volledige Zoom-ecosysteem (vergaderingen, oproepen, chats, e-mails).

Daarnaast introduceert AI Companion 3.0 een vernieuwde interface in browsers en de Zoom Workplace-desktopapp, die verspreide informatie centraliseert en omzet in bruikbare inzichten. Geavanceerde zoek- en schrijfondersteuning maken het mogelijk om kwalitatieve rapporten en documenten te genereren op basis van interne en externe data.

Op maat gemaakte innovaties van de nieuwste generatie

Zoom verrijkt Zoom Workplace met nieuwe functies, waaronder realistische avatars voor vergaderingen, de automatische generatie van videofragmenten uit presentaties en ondersteuning voor het Model Context Protocol (MCP), waarmee klanten en ontwikkelaars tools kunnen configureren voor virtuele agenten en klantenservice.

Realtime spraakvertaling in Zoom Meetings versterkt internationale samenwerking – met bewezen kwaliteit: volgens een onafhankelijk onderzoek in opdracht van Zoom zijn de vertaalde ondertitels 28% nauwkeuriger dan die van concurrenten voor Engels-Frans, en 14% nauwkeuriger voor Engels-Spaans (MetricX-standaard).

Voor organisaties die behoefte hebben aan een op maat gemaakte agentische AI, maakt de Custom AI Companion het eenvoudig om gepersonaliseerde agenten te bouwen en in te zetten met behulp van een low-code generator, een bibliotheek met tools en vooraf gebouwde modellen. Beheerders kunnen ook derden-agenten koppelen en processen automatiseren via het Agent2Agent (A2A)-protocol.

De functies van AI Companion 3.0 zijn vanaf november 2025 algemeen beschikbaar, zonder extra kosten voor betaalde Zoom Workplace-accounts.

Zoom Business Services versterkt de klant- en medewerkerservaring

Zoom Business Services hervormt de klant- en medewerkerservaring door nieuwe AI-mogelijkheden te integreren in Customer Experience (CX) en Zoom Virtual Agent (ZVA). Innovaties zijn onder meer Agentic AI Expert Assist om repetitieve taken van klantagenten te automatiseren, CX Insights om klantgegevens om te zetten in zakelijke intelligentie, en Automated Quality Management om de kwaliteit van interacties te monitoren, ook bij virtuele agenten.

Bovendien introduceert ZVA de functie “bring your own voice”, waarmee bedrijven hun conversatie-ervaringen kunnen aanpassen aan hun merkidentiteit.

Met de Zoom Revenue Accelerator (ZRA) wordt agentische AI toegepast op commerciële ontwikkeling: het automatiseert prospectie, follow-up en het plannen van afspraken. ZRA analyseert leadbronnen, identificeert de meest veelbelovende prospects en start gepersonaliseerde opvolging via e-mail of sms, tot aan de eerste afspraken.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht