-

Kies je mobiele platform

Het ontwikkelen van smartphone apps blijft een grote investering. Voornamelijk omdat er meerdere platformen zijn met elk hun eigen gebruikersgroep. Maar welke systemen moet je kiezen om het grote publiek te bereiken? En waarmee zet je in op het grote geld?

Eind vorig jaar werd Android aangewezen als het meest gebruikte besturingssysteem op smartphones in Nederland. Uit onderzoek van TNS NIPO bleek dat op 36 procent van de smartphones op Android draaide. Gevolgd door iOS, waar 23 procent van de toestellen gebruik van maakte, en minder populaire systemen als Symbian (16 procent), Blackberry (13 procent) en Windows Mobile (11 procent).
De dominantie van Android werd afgelopen juni bevestigd door een bericht van All About Phones over onderzoekscijfers van GfK. Volgens de verkoopcijfers van alle verkochte telefoons in april, was 38 procent een Androidtoestel. Een mijpaal, zo bleek. Voor het eerst waren er meer toestellen met Android verkocht dan dumbphones – telefoons zonder een smartbesturingssysteem:

Verkoopmarktaandeel per platform, april 2012. Bron: allaboutphones.nl

Deze mijpaal betekende voor Android ook bijna een verdubbeling van het aantal verkochte toestellen in een jaar tijd. Een flinke uitbreiding van de marktdominantie van Android in Nederland, waarmee zij de concurrentie, inclusief aartsrivaal Apple, ver achter zich laat:

Nederlands marktaandeel verkoop, gemiddelde april 2011 t/m april 2012. Bron: allaboutphones.nl

Over de grenzen, verder in de tijd
Maar niet alleen in Nederland is Android dominant. Volgens de IDC Worldwide Mobile Phone Tracker vinden we over de grenzen dezelfde verdeling: de enige die in de buurt komt van het 61,0 procent wereldwijde marktaandeel van Android is het iOS van Apple met 20,5 procent. Beiden houden de concurrentie, waaronder BlackBerry (7,2 procent) en Windows Phone (5,2 procent), hiermee ver op afstand.

Hetzelfde onderzoek voorspelt echter een grote verschuiving op korte termijn. Waar Android nu op haar piek zit, is de verwachting dat haar wereldwijde marktaandeel de komende vier jaar zal dalen, waarbij Windows Phone in dezelfde periode flink terrein wint om zelfs boven iOS uit te komen:

Worldwide Smartphone Operating System 2012 and 2016 Market Share and 2012-2016 Compound Annual Growth Rate. Bron: IDC

De oorlog  tussen mobiele giganten zal voornamelijk uitgevochten worden op de Chinese markt. Hoewel Apple-producten mateloos populair zijn in China, heeft zij daar (nog) geen overeenkomst met China Mobile, terwijl deze provider twee derde van de een miljard Chinese mobiele bellers als klant heeft. Dit biedt ruimte voor het nieuwere en goedkopere Windows Mobile om marktaandeel te veroveren. Wat ze overigens niet slecht afgaat: in mei van dit jaar maakte Michel van der Bel, COO Greater China Region bij Microsot, al bekend dat de verkoopcijfers van Windows Phone die van Apple overstijgen.

Ontwikkelaars vs. consumenten
Maar waar Android de slag om de consumenten wint, lijkt ze de strijd om de ontwikkelaars hopeloos te verliezen van Apple. Eind 2011 stonden namelijk tegenover elke nieuwe Android-app bijna drie nieuwe iOS-apps:

New project starts, iOS vs Android. Januari t/m december 2011. Bron: Flurry Analytics

De keuze voor ontwikkelaars lijkt vrij makkelijk te zijn om, grofweg, twee redenen:

  • In tegenstelling tot iOS is Android sterk gefragmenteerd. Er zijn veel verschillende Androidtoestellen met verschillende systeemversies, waar geen enkelvoudige oplossing voor is. Het testen, uitbrengen en onderhouden van Android-apps is hiermee vele malen intensiever.
  • Het betalingssysteem op Android is veel ingewikkelder dan de laagdrempelige creditcardkoppeling in iTunes. Dit maakt het voor consumenten moeilijker om te betalen voor en in Android-apps, en zo voor ontwikkelaars makkelijker om geld te verdienen aan iOS-apps.

Een prettige situatie voor Apple die zo de ontwikkelaarsgemeenschap en appbewuste consumenten dicht bij zich houdt.

Google weet dat Android alleen écht veel groter kan worden als zij de ontwikkelaars achter zich krijgt en probeert dan ook met man en macht de grootste knelpunten weg te nemen. Onder andere door fabrikanten te beperken in aanpassingen aan Android, zodat updates sneller en gelijkmatiger doorgevoerd kunnen worden. En door nieuwe laagdrempelige betaalmogelijkheden uit te rollen, waaronder betalen voor apps via je telefoonrekening.

De juiste keuze
De strijd van de platforms om zieltjes te winnen is dan ook verre van gestreden. Wel lijken koplopers Android en iOS hun toppositie voorlopig niet uit handen te geven. Wil je met je app in Nederland of daarbuiten het grote publiek bereiken, dan lijkt Android de juiste keuze. Terwijl vooralsnog ‘het grote geld’ is te verdienen met een focus op iOS. Blijf echter scherp op Windows Mobile, dat met een grote slag in China snel een aanzienlijk deel van de wereldwijde consumenten- en ontwikkelaarsmarkt kan veroveren. Een ontwikkeling waar je mogelijk nu al op in wilt spelen.

UPDATE  27-08-2012:
De reden voor ontwikkelaars om eerst voor iOS te kiezen, ligt genuanceerd dan hierboven gesteld. Zowel Android als iOS bieden namelijk de mogelijkheid om gemakkelijk een creditcard te koppelen aan het platform. Maar vooralsnog maken meer iOS-gebruikers hier gebruik van. Dit komt voornamelijk omdat Apple al vanaf 2003 (met de verkoop van digitale muziek via iTunes) deze mogelijkheid biedt, terwijl Android hier pas in 2008 mee is begonnen toen zij telefoons op de markt brachten. De achterstand die Google in deze tijd heeft opgelopen heeft zij nog niet in kunnen halen.

Daarnaast biedt Android geen mogelijkheid om direct met je bankrekening te betalen, terwijl Apple dit wel doet. In landen waar een creditcard geen vanzelfsprekendheid is, vraagt dit om een work around van Android-gebruikers.

Deel dit bericht

7 Reacties

Gekko

Leuke inzichten! De snelle opmars van nokia in China was me even ontgaan. Zo leren we steeds iets nieuws!
Bijzonder hoe blackberry zichzelf in minder dan 2 jaar tijd volledig overbodig heeft weten te maken.

David

Hoezo is betalen voor apps lastiger in Android? Bij zowel iOS als Android voeg je één keer een creditcard toe aan je account en is het verder klikken en installeren. Wat wel uitmaakt is dat iOS gebruikers meer bereid zijn om te betalen voor apps en iOS als platform tot onlangs veel meer ondersteuning gaf aan ontwikkelaars dan Android, maar dat begint te veranderen.

Overigens zegt het aantal apps niet alles over de voorkeur van developers, daar is ook informatie over en dat ligt heel wat genuanceerder.

Guus van Knippenbergh

Niet de beschikbare aantallen maar het feitelijke gebruik is leidend. De smatphones bestaan al heel lang maar toen de consument de iPhone als app platform is gaan gebruiken kwam het eko systeem op gang. In daadwerkelijk gebruik is Apple nog steeds leidend en bedrijven handelen daarnaar. Gevraagd wordt nu, IOS first and Android wellicht daarna. En ontwikkelaars worden uiteindelijk (gelukkig) toch met name door de vraag gestuurd. Soortgelijk geldt voor Apps versus mobile web.

Franck van Diest

Ik mis enorm de uiteenzetting in app gebruik tussen de koplopers. Hoeveel app download / koopt de gemiddeld Android gebruiker vs. de gemiddelde iPhone gebruiker? Dat is veel relevanter. Android kan 3 keer zoveel toestellen verkopen, maar als een iPhone gebruiker 6 keer meer apps koopt en ze vaker en langer gebruikt zegt het aantal Android toestelling helemaal niks.

Overigens klopt de aanname dat alle apps duur zijn ook niet. Er komen steeds meer saas (achtige) oplossingen zoals wij bijvoorbeeld doen voor mcommerce apps met App2Shop.

Ik mis nog wat info in het artikel, verder interessante maar weinig nieuwe cijfers.

Thomas de Ruiter

@David, inderdaad. iOS-gebruikers zijn meer bereid om te betalen voor apps dan Android-gebruikers. Dank voor de aanvulling.

Wat de betaling betreft: iTunes is vrijwel direct te koppelen aan je credit card of bankrekening. Terwijl je bij Android alleen de mogelijkheid hebt om via Google Wallet je credit card te koppelen. In gebieden waar een credit card niet vanzelfsprekend is, zoals Nederland, vraagt dit om een work around (wat niet voor iedereen even makkelijk is).

Zoals gesteld is Android druk bezig om betaalmethoden te ontwikkelen. Door developers wordt echter nog aangegeven dat lastiger betalen een drempel is in het monetizen van apps, waardoor voorkeur uitgaat naar iOS.

@Guus & Franck, het marktaandeel van de platformen is representatief voor appdownloads. Vorig jaar is uit onderzoek gebleken dat iOS-gebruikers gemiddeld 2 keer zo veel apps downloaden. Maar door de enorme toename in Android-toestellen worden er, sinds half 2011, wereldwijd meer Android-apps gedownload (http://bit.ly/tEgRpZ). Naar verwachting zal Android in 2012 (als het al niet zo ver is) ook de downloadmarkt in de VS domineren (http://tcrn.ch/AavwNy).

Qua appomzet loopt iOS echter nog mijlenver voor op Android (71% vs. 29% van wereldwijde totaalomzet). Dit onderstreept dat er met iOS simpelweg meer geld te verdienen is (http://bit.ly/SRVIV5).

Peter de Graaf

Met de komst van de Nokia lumia 920 zal het aantal windows 8 gebruikers wel stijgen. Dit schijnt namelijk een topper te worden.

Dreamix Studio

Mooi artikel, wij hebben vaker de vraag voor welk platform het beste ontwikkeld kan worden en dit ligt vooral aan verschillende factoren:

1) Welke doelgroep wilt de klant bereiken
2) Smartphones alleen, of ook tablets?

Het ontwikkelen voor iOS was vroeger makkelijker omdat er weinig verschillende resoluties waren. Nu de komst van de iPhone 5 met een hogere resolutie een feit is zal dit ook voor de eindkosten een belangrijkere rol spelen. Ook kan het uitmaken of een bedrijf een ‘universele’ app wilt laten ontwikkelen, dit is namelijk gelijk tablet vriendelijk (wat op iOS makkelijker te ontwikkelen). Ook in de nabije toekomst komt Windows 8 als grote speler bij de top 3. Nokia, Samsung en HTC gaan smartphones speciaal voor dit OS ontwikkelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond