-

Wat je moet weten over de nieuwe Google Panda Update 4.2

Google heeft het officieel bevestigd: na 10 maanden is er vanaf 17 juli 2015 begonnen met de uitrol van de ‘nieuwe’ Panda algoritme Update (4.2). Wat houdt dit in en hoe kun je hier het beste mee omgaan?

Panda wat?

Om na te gaan wat deze nieuwe Panda Update precies betekend is het goed om terug te gaan naar februari 2011. Toen introduceerde Google voor de eerste keer de Panda Update. De update had tot doel websites met minder kwalitatieve, irrelevante en spam content te verwijderen uit de index, en werd toen als volgt samengevat:

‘Google Panda is een uitbreiding van het ranking algoritme van zoekmachine Google. Het doel is de zoekresultaten te verbeteren met websites van hoge kwaliteit.’

Na de introductie van de eerste Panda Update zijn er diverse aanvullende Panda Updates (al bijna 30) door Google doorgevoerd allemaal met hetzelfde doel: de zoekresultaten verbeteren met het aanbieden van kwalitatieve content. Later in dit artikel kom ik terug op wat dan precies ‘kwalitatieve content’ is.

Google trend: Langere uitrol van algoritme updates

Eerdere Panda updates van Google werden allen binnen een korte periode uitgerold, de eerste jaren zelfs van de ene op de andere dag. Het voordeel hiervan was dat de effecten van de update direct zichtbaar en meetbaar waren in de zoekresultaten. Wanneer de effecten negatief waren konden er direct aanpassingen doorgevoerd worden om bij een volgende update de ‘schade’ enigszins te beperken.

De huidige trend is dat de uitrol van nieuwe Google algoritme updates, zoals Panda en het Penguin algoritme, over steeds langere periodes uitgerold worden. De onlangs (21 april 2015) doorgevoerde Google Mobile Friendly update is hier ook een goed voorbeeld van. Ook hier werd duidelijk dat de update niet binnen een aantal weken uitgerold zou zijn, maar dat dit maanden zou duren.

Google heeft aangegeven ook de uitrol van de nieuw Panda 4.2 Update over meerdere maanden uit te smeren, wat betekend dat de effecten steeds later zichtbaar zullen zijn. Daarnaast zal dit betekenen dat het steeds lastiger wordt om een direct verband te kunnen leggen tussen de Panda Update en een stijging/daling in de zoekresultaten.

Hoge kwaliteit content, de criteria

panda-update-4.2

Om ervoor te zorgen dat je zelf niet getroffen wordt door de Panda Update is het goed bewust te zijn van de door Google opgestelde content richtlijnen. Deze richtlijnen zijn opgesteld om het aantal websites met kwalitatieve en aansprekende content in de zoekresultaten te vergroten. Maar wat is kwalitatieve en aansprekende content precies?

Volgens de ‘richtlijnen’ van Google dient er rekening gehouden te worden met de volgende factoren:

  • Is de content geschreven voor de lezer en niet voor de zoekmachine? Bijvoorbeeld, wordt overmatig gebruik van zoekwoorden gemeden en staan er geen spelfouten in de content?
  • Biedt de pagina een meerwaarde voor de lezer? Zou een boek of tijdschrift het artikel willen publiceren?
  • Staan er op de website meerdere stukken content over hetzelfde onderwerp (duplicate content)?
  • Is de content omringd door alleen maar advertenties die afleiden van de hoofdinhoud of het zicht hierop blokkeren (aanvullend: Page Lay-out algorithm update)
  • Is het artikel geschreven door iemand met veel kennis van het onderwerp (inhoudelijk)?
  • Is de content niet (te) kort en/of ongefundeerd?

Mocht je als site-eigenaar getroffen zijn door een vorige Panda Update dan kan in de komende maanden duidelijk worden of Google de kwaliteit van content binnen de site weer weet te waarderen. Dit is uiteraard alleen van toepassing wanneer na de afgelopen update maatregelen zijn genomen om kwaliteit van content te verbeteren.

Wat moet je doen wanneer je (opnieuw) getroffen wordt door een Panda Update? Of wilt vermijden dat je getroffen wordt? Een paar handvatten:

  • Verwijder of herschrijf de pagina’s met een mindere kwaliteit, een relatief klein aantal pagina’s kan de organische vindbaarheid van de hele website negatief beïnvloeden
  • Laat de teksten controleren op spel- en grammaticafouten
  • Verlaag het aantal zoekwoorden in pagina’s die ‘overgeoptimaliseerd’ zijn
  • Verwijder de pagina’s waar dezelfde content staat van je website
  • Zorg ervoor dat de bezoekers de content interessant genoeg vinden om deze te lezen en te delen
  • Voeg extra content toe aan pagina’s waar op dit moment te weinig content staat

Hiernaast een voorbeeld hoe het niet moet, reden:

  • Overal rondom de content reclame te vinden
  • Automatisch afspelen van video’s bij het tonen van de pagina
  • Content te kort

Slecht voorbeeld

Conclusie Panda update: Schrijf content voor de lezer!

Google blijft het algoritme continu updaten om haar gebruikers ten alle tijden te kunnen voorzien van het meest relevante antwoord op de zoekvraag. De criteria die men stelt aan de aangeboden content is hier een belangrijk onderdeel van. Zo belangrijk zelfs dat Google de in februari 2011 doorgevoerde Panda Update blijft aanscherpen met aanvullende updates zoals de ‘nieuwe’ Panda Update 4.2. De trend is zichtbaar dat updates steeds over een langere periode uitgerold worden en de effecten zichtbaar zullen zijn.

Wat betreft de nieuwe Panda Update 4.2 blijft het advies, schrijf content voor de lezer niet voor de zoekmachine, wees je bewust van de richtlijnen van Google en gebruik je gezonde boeren verstand. Succes!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond