-

Google updates voor nog meer relevantie

Google heeft weer een aantal veranderingen aangekondigd: de aanpak van over-optimalisatie en een ingrijpende verandering in het algoritme. Beide veranderingen hebben dezelfde doelstelling: meer relevante resultaten produceren voor gebruikers van de zoekmachine.

Wat houdt dat in en wie gaat van deze verandering iets merken?

Over-optimalisatie
Vanuit SEO-oogpunt kun je websites grofweg in twee categorieën indelen: websites met goede, samenhangende content rondom een bepaald thema enerzijds, en anderzijds websites die goed scoren door (voornamelijk) in te spelen op bepaalde eigenschappen van het Google-algoritme. Bijvoorbeeld door sterk de nadruk te leggen op de frequentie van sleutelwoorden, ondersteund met slim opgezette linkuitwisseling programma’s, een hoog percentage ‘nofollow’-blogcomments of zelfs gekochte backlinks. Dit soort optimalisatie produceert niet noodzakelijkerwijs de zoekresultaten waarnaar je als gebruiker op zoek bent.

Het slimmere algoritme kan beter onderscheid maken tussen informatieve content en tekst die alleen maar naar een onderwerp toegeschreven is om voldoende dichtheid voor belangrijkste keywords te hebben. Met andere woorden: de kwaliteit van de content wordt steeds belangrijker.

De verwachting is dat ‘dunne’ websites na bezoek van de slimmere Googlebot worden afgewaardeerd, waardoor websites met (volgens Google) goede content een betere kans krijgen op hogere posities. Google sprak bij de Panda-update al over websites van hoge kwaliteit waarvoor het een aantal richtlijnen heeft bepaald. Deze lijn wordt hiermee doorgetrokken.

Kans of bedreiging?
Voor serieuze websites die goede, gestructureerde content aanbieden is er geen vuiltje aan de lucht. Sterker nog, als er over-geoptimaliseerde affiliates wegvallen, zal er meer verkeer rechtstreeks naar de eindbestemming gaan. Geen slechte ontwikkeling voor de gebruiker van Google én serieuze aanbieders van informatie, goederen en diensten.

Dit bericht heeft ten onrechte wat commotie veroorzaakt in de online wereld, omdat sommige websites hebben gesuggereerd dat “Google optimalisatie gaat aanpakken”. Dat is natuurlijk niet het geval. Er is absoluut niets mis met zoekmachine optimalisatie. Sterker nog: SEO wordt ondersteund en gestimuleerd door Google. De nadruk ligt op het woord ‘óver-optimalisatie ’ waarvan sprake is als de (SEO) vorm meer aandacht heeft gekregen dan de inhoud.

Volgens Matt Cutts wordt de nieuwe optimalisatieboete binnenkort uitgerold.

Semantisch zoeken
Semantic search is de hoeksteen van een ‘nieuwe’ aanpak van Google, waarbij de zoekmachine zelf antwoorden wil gaan geven op vragen, in plaats van een aantal websites te tonen die mogelijk het antwoord kunnen geven. Hoewel Google eerder heeft aangegeven hier niet op in te zetten, blijkt dit toch een belangrijke rol te  spelen. Het is geen vervanging voor de huidige systematiek van keyword search, maar moet betere resultaten gaan geven, vooral door in te spelen op de samenhang (correlatie) tussen woorden en begrippen.

Antwoorden en verbanden
Zoekvragen worden in deze benadering gematcht met gegevens (namen, plaatsen etc.) uit de eigen Google-database die de afgelopen jaren is opgebouwd. Semantic search moet een beter verband kunnen leggen tussen deze begrippen en feiten om meer te kunnen associëren zoals mensen doen, en dus betere, rechtstreekse antwoorden te kunnen geven. Social media zal hier zeker een rol in gaan spelen, vooral als de resultaten worden aangepast aan de interesses van je connecties, vrienden en familie.

Er zal dus meer resultaat worden gepresenteerd op basis van informatie, en minder op basis van alleen woordgebruik en frequentie. Iets dat wel wat wegheeft van het proces achter het afwaarderen van over-geoptimaliseerde websites. De resultaten wil Google voor een deel zelf presenteren, op de eigen website. Met deze transformatie wordt de verblijfsduur op Google verlengd, wat ook weer de mogelijkheden om advertenties te tonen vergroot. Google heeft nu qua verblijfsduur nog een duidelijke achterstand op grote concurrent Facebook.

Wat kan ik ermee als marketeer?
Er zal voor het verbeteren van online vindbaarheid nog meer nadruk komen te liggen op tekstuele en thematische samenhang en kwaliteit van de informatie. Het panklaar en gestandaardiseerd aanbieden van informatie met een markup language (zoals Schema.org) kan tevens belangrijker worden. Hiermee kan een website-eigenaar data structureren zodat een zoekmachine makkelijker informatie kan vinden, indexeren en presenteren.

Effectieve SEO is en blijft hard werken. Snel scoren wordt nog lastiger en de noodzaak om een duidelijke langetermijnvisie te ontwikkelen en te bewaken wordt met de aangekondigde veranderingen benadrukt. Contentstrategie zal een nog belangrijker onderdeel van je online strategie moeten worden: keyword research, content creatie, clusteren op thema met de juiste architectuur en interne linkstructuur waardoor een grotere samenhang voor een thema ontstaat.

Wat het ook duidelijk maakt, is dat het nog belangrijker wordt om SEO niet te zien als een verzameling trucjes maar een essentieel, lange termijn onderdeel van je bedrijfsvoering. Gericht op het produceren van informatie voor échte mensen, en niet voor een robot. Iets waarin geïnvesteerd moet worden, met een duidelijke kosten-batenverhouding.

)* Auteur Nico Maessen is Managing Director en co-founder van Oogst


Deel dit bericht

5 Reacties

Stefan

Ben zeer benieuwd wat voor effect dit zal hebben op affiliate websites. Die hebben namelijk bij de vorige update al een tegenslag gekregen.

HuJ

Stefan doe’s niet geldspammert

Merlijn

Dit is toch eigenlijk waar iedereen op heeft zitten te wachten. Nu maar afwachten hoeveel invloed de update heeft. En hopen dat dit een einde betekend voor al die sites met landingspagina’s vol gegooid met key words alleen maar bedoelt voor SEO maar verder totaal geen nuttige info geven.

Uiteindelijk zullen de hardcore SEO spammers hier toch wel weer een antwoord op hebben waardoor Google weer achter de feiten aannloopt.

Nico Maessen

@Stefan: als je bovenstaande goed gelezen hebt zijn je dagen bijna ten einde 🙂

Eelco Henderichs

Interessant artikel, maar het is inderdaad niet echt schokkend nieuws. De eeuwige strijd tussen Google en SEO spammers.

Denk wel dat Google uiteindelijk de strijd gaat winnen door desnoods zelf alle informatie aan te leveren. Het uiteindelijk doel van Google was geloof ik ook om alle informatie op de hele wereld te digitaliseren. Ze zijn goed op weg, maar het zal nog wel even duren voordat het zover is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond