-

Shazam zet in op marketing met coupons

De mobiele app Shazam – die gebruikers helpt bij het herkennen van muziek – heeft de mogelijkheden voor marketeers uitgebreid. Het bedrijf maakt een opvallende beweging: het zet in op marketing met coupons en kortingscodes.

De eerste tekenen van die koers werden afgelopen najaar zichtbaar. Het bedrijf maakte bekend een partnerschap te sluiten met Mood Media – dat retailers ondersteunt in hun digitalisering – en direct een nieuwe functie te introduceren.

Gebruikers die Shazam laten luisteren naar de muziek die in een winkel wordt afgespeeld, krijgen niet langer alleen de informatie over de artiest te zien. Op basis van een onhoorbaar watermerk dat aan de muziek is toegevoegd, kan de winkelier de telefoon ‘opmerken’ en een coupon van zijn bedrijf meesturen.

Shazam heeft naar eigen zeggen inmiddels meer dan honderd miljoen actieve gebruikers. Daarvan hoopt het bedrijf nu te profiteren door deze op locatie gebaseerde marketing in te zetten. Voor winkeliers zou dit een uitkomst kunnen zijn: met de push berichten bereiken zij publiek dat de app van de winkel zelf niet heeft geïnstalleerd. Inmiddels zijn ruim 175 duizend vestigingen voorzien van de techniek.

Coupons als exclusieve content

De stap blijkt nu slechts een eerste aanzet te zijn geweest. Veel recenter heeft het bedrijf aangekondigd de mogelijkheden voor marketeers verder uit te breiden. Naast auditieve content scant de app nu ook visuele elementen. Bedrijven als Levi’s, Disney en verschillende grote uitgevers hebben de beeldherkenning al ingezet.

Voorbeeld van filmposter en Shazam in praktijk

shazam-tomorrowland

Shazam

Advertenties of producten die zijn voorzien van een Shazamlogo kunnen met de app worden gescand. De gebruiker van de telefoon krijgt vervolgens een ‘interactieve experience’ gepresenteerd: dat kan een extra laag van augmented reality zijn, maar ook video’s van achter de schermen of coupons en kortingscodes.

Dat die herkenningstechnologie voor geluid en beeld tot nieuwe vormen van marketing kan leiden, bewees Coca-Cola onlangs. De frisdrankproducent nodigde kijkers van een bekende basketbalwedstrijd uit Shazam aan te zetten terwijl naar een reclame werd gekeken. Op het mobiele scherm verscheen prompt een advertentie met een zichzelf vullend glas Coca-Cola Zero. Zodra deze gevuld was, werd de televisiekijker getrakteerd op extra content: een mobiele coupon voor een gratis product.

Commercial Coca-Cola Zero en schermafdruk van advertentie

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

cokezero-ad

Een dergelijke brug tussen traditionele media en de smartphone zorgt ervoor dat zogenaamde multiscreen ervaringen mogelijk worden. Waar veel bedrijven de consument alleen uitnodigen iets te delen via sociale media of via die netwerken deel te nemen aan ‘het gesprek’, levert de vorm van advertising die Shazam biedt de gebruiker direct iets op.

Shazam heeft inmiddels meer dan honderd miljoen dollar opgehaald bij investeerders en is naarstig zoekende naar inkomsten. Eerdere experimenten waarbij televisiekijkers de telefoon uit de broekzak moesten halen voor aanvullende exclusieve content liepen op niets uit.

Met herkenbare iconen op reclame in print en het direct aanspreken van de kijker zoals Coca-Cola deed, hoopt Shazam consumenten toch te verleiden. De gedachte is dat vooral een vorm van direct marketing die korting of een voordeeltje oplevert de consument kan aanspreken.

Peter Kotoff / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond