-

De coupon: na conversiemiddel nu een mobiele vereiste

Als iets de storm der digitalisering in ouderwetse vorm overleeft, is het de coupon wel. De evolutie naar een digitale variant gaat traag en menig marketeer lijkt deze stuwer van verkopen dan ook te vergeten. Onterecht: de coupon blijft aantrekkelijk om in te zetten. Wel moeten marketeers een serieuze en vooral snelle vertaalslag maken van papier naar de mobiele telefoon.

De kortingscoupon is belangrijk voor menig consument, zo blijkt uit onderzoek van Forrester. Een derde van de consumenten geeft aan coupons zelfs te gebruiken om het huishoudboekje op orde te houden. Het belang dat aan de kortingscode kleeft, creëert mogelijkheden voor de marketeer.

forrester-coupons

Want de coupons zorgen niet alleen voor een eenmalige conversie. Een kwart van de ondervraagden geeft aan de loyaliteit opzij te zetten voor zo’n scherpe deal: zelfs de merken die men trouw is of producten die geregeld worden aangeschaft, worden ingeruild als een concurrent coupons uitdeelt.

Dat veel van die coupons nog altijd alleen op papier beschikbaar zijn, blijkt de adoptie niet ten goede te komen. Een op de vijf vindt papieren coupons ‘een gedoe’ en zegt vaker gebruik te maken van de kortingen als ze snel en makkelijk op een telefoon zijn op te slaan.

Beter laat dan nooit: de invloed van mobiel

Langzaamaan zetten de marketeers de smartphone ook in voor het verspreiden van de scherpe aanbieding of korting. Werpen we een blik op de ontwikkeling in de VS dan zien we dat er in 2012 nog maar 93 miljoen digitale coupons zijn verspreid, de verwachting is dat dit volgend jaar zal toenemen tot 124 miljoen – een stijging van maar liefst 33 procent.

De groei van de couponmarkt moet dan ook vooral worden gezocht in de overgang van papier naar het mobiele scherm. Ruim tachtig procent van de Amerikaanse smartphonegebruikers zal volgend jaar de telefoon gebruiken voor het beheren van mobiele coupons – zo is de voorspelling.

Vooral de opkomst van de digitale portemonnee heeft daar grote invloed op: ruim de helft van de gebruikers van zo’n portemonnee zoals Google en Apple aanbieden, zegt ervan uit te gaan dat zij daardoor ook kunnen profiteren van kortingen en speciale aanbiedingen. Korting is daarmee geen extraatje meer, maar een vereiste.

Hoewel nog steeds 70 procent van de consumenten de bonnetjes ouderwets print en meeneemt naar een winkel, verwacht de helft van de mobiele gebruikers aanbiedingen op de telefoon te ontvangen zodra iemand in de buurt is van een winkel. Deze location based marketing is dusdanig relevant dat de kans groot is dat de consument hiermee kan worden verleid een aankoop te doen of zelfs over te stappen naar een ander merk.

DigCoupons_FNL_high-res_FNL

Deel dit bericht

1 Reactie

Frans Hendrikx

Wie loopt er niet warm voor een goede deal? Zeker in Nederland is korting of gratis populair. Korting weggeven heeft echter ook zijn beperkingen. Zo doet iedereen het en is het nog maar weinig onderscheidend. Een ander gevaar is dat de consument gaat rekenen op kortingen en daar zijn of haar koopgedrag op aanpast. Een cadeautje weggeven of iets extra’s kan net zo goed werken of zelfs beter. Digitalisering van de ouderwetse kortingsbonnen op papier maakt het tegenwoordig ook mogelijk om andere klantactivatiemethoden toe te passen. Met DiGi coupon zijn er verschillende mogelijkheden om extra klanten naar de winkel te trekken en een goed gevoel te geven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond