-

Walmart gaat distributie mogelijk crowdsourcen

Walmart gaat mogelijk voor verandering zorgen binnen de e-commerce. Idee is om de bezorging van alle producten over te laten aan de crowd. Vondst of verlate 1-aprilgrap?

De Amerikaanse supermarktketen wil er alles aan doen aan te haken bij groei van grote online concurrenten als Amazon. Om een stap te maken in deze slag wil het online orders nog dezelfde dag bezorgen. Niet door een distributeur in de arm te nemen maar gebruik te maken van de aanwezige klanten in de ruim 4.000 winkels.

Hoewel het plan nog verre van concreet is verkennen ze op dit moment de mogelijkheden. Een van de ideeen is om klanten in de winkel een korting aan te bieden voor het afleveren van een pakketje in eigen omgeving. Zo zou je een korting op je eigen aankoop kunnen krijgen voor het afgeven van een pakketje aan de buurman. Klinkt aantrekkelijk maar het plan bevat volgens de experts verschillende haken en ogen.

Vanuit juridisch oogpunt vraagt het om een dichtgetimmerde overeenkomst tussen organisatie en bezorger in spe. Belangrijk vraagstuk hierin is wie er verantwoordelijk is voor “zoekgeraakte” of beschadigde pakketjes. Hoe dan ook blijft de verzender de drager van verantwoordelijkheid richting klant. Dat kan behoorlijke post zijn van financiële schade en deuken in het imago.

Een eventuele overeenkomst kan niet voorbij gaan aan het arbeidsrecht. Wordt de bezorger met het uitvoeren van de taak werknemer en kan het genieten van rechten? Is de keten bovendien verantwoordelijk voor verzekering en vergoeding bij het eventuele krijgen of veroorzaken van een ongeluk? In een ideale situatie worden deze rechten uitgesloten maar, zo verzekeren juristen, dat wordt nog flinke te nemen hobbel.

De vraagstukken daargelaten is het een gedurfde optie. Walmart maakt hiermee gebruik van een wapen dat online partijen nooit in handen zullen krijgen. De fysieke aanwezigheid van eigen klanten. Mogelijk dat hiermee op zeer goedkope manier kan worden voldaan aan de wens van bezorging op dezelfde dag. Een mogelijk voordeel ten opzichte van bestaande (online) concurrenten. Gaat Walmart hiermee een vernieuwend distributiemodel introduceren?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond