Deel dit artikel
-

Banner Panel

Het Emerce Banner Panel velt maandelijks een oordeel over lopende reclamecampagnes op internet. Zij bekijken uitingen op criteria als originaliteit, functionaliteit en esthetiek en letten ook op de gebeurtenissen na de klik: Arno Otto, managing director van advertentienetwerk Double Click Benelux, Jelle Kolleman, creative director Netpresence Indivirtual Media en Rik Heijmen, art director van .bone advertising

Studentenbaan (Studenten.pagina)

Doelsite: www.studentenbaan.nl/nl/student
Clickratio: 0,86

Kolleman: Weer een banner in de oude Nederlandse koopmansgeest: roep iets en maak het vooral niet waar! Op de doelwebsite is niets te vinden van de beloofde bierproeverij. Tenminste, daar gaat het toch om? Waar heb je anders een bierproever voor nodig? Gebruik volgende keer scherpere visuals en laat de animatie 'smoother' bewegen.

Otto: Leuke pakkende creatie die de doelgroep zeker zal aanspreken. Doelsite is echter een stuk serieuzer dan de uiting doet vermoeden. Mooie 'droge' clickratio, maar ik ben erg benieuwd naar de ratio per unieke bezoeker. Door zijn vaste positie is de banner waarschijnlijk vaak aan dezelfde bezoeker getoond.

Heijmen: Een grapje doet het altijd goed. De vorm is tamelijk brak, maar niet alles hoeft er supergelikt uit te zien om effectief te zijn. De humor komt niet meer terug op de homepage. Maar beter zo?

Ontslagnet (Ilse, trefwoord 'ontslag')

Doelsite: www.ontslagnet.nl/default2.htm

Clickratio: 6,29

Kolleman: Perfect getarget natuurlijk. Op trefwoord gerichte banners zijn hèt middel bij het bereiken van een specifieke doelgroep. Ze garanderen bijna een hoge clickratio. De uitwerking van de banner is zonder poespas, maar strak en met een duidelijke boodschap. Niet opwindend, maar gewoon gedegen vakmanschap.

Otto: Natuurlijk de perfecte plek om onder dit zoekwoord een eenvoudige maar degelijke banner te laten zien, die hem door zijn eigen zoekgedrag wel moet aanspreken. De creatie had wat boeiender gekund, daarom verdient deze banner slechts het predikaat redelijk.

Heijmen: Straalt vertrouwen uit en is consequent aan de stijl van de site. De duidelijke eye-catcher kan binnen een oogwenk de aandacht gegrepen hebben. Door een wat rommelige vorm komt de simpele boodschap niet echt lekker over. De zin Hulp, no cure no pay is onnodig verwarrend. Pluspuntje: deze uiting voldoet als enige aan de algemene standaardwaarde van 15kb bestandsgrootte.

EnergieWereld (Planet)

Doelsite: www.energiewereld.nl/
Clickratio: gemiddeld 0,5 procent (eerste drie weken campagne)

Kolleman: Waarschijnlijk hebben veel mensen vragen over groene energie, daar speelt deze site goed op in. De banner is een stuk minder hot. Zeg maar gerust saai. De uitbeelding van groene energie kan veel creatiever. Ráák me en ik klik door!

Otto: Weinig aantrekkelijke banner. De creatie is erg matig en de doelsite is niet wat ik zou verwachten bij het klikken op de banner, neem daarbij de veel te brede inzet. Deze verdient een slechte rating.

Heijmen: Er is veel te doen om groene energie. Dat lijkt me de enige reden dat deze banner een aardige doorklikratio haalt. Alles staat erin, maar je kunt hier iets beters van maken. Wat ik vooral mis, is het vertrouwen in de afzender. Ook zie ik de toegevoegde waarde van de gebruikte illustratie/animatie niet.

EuroBench.com (AEX.nl)

Doelsite: www.eurobench.com/koersen

Clickratio: 7,7 procent bij 200.000 views. Op andere financiële sites zoals The Floor.nl een clickratio van 8,25 procent

Kolleman: Afgaand op de clickratio's een doeltreffende banner. Een slimme dienst die op het juiste moment op een goede manier onder de aandacht wordt gebracht. De banner 'pakt' en na de klik wordt mijn verwachting ingelost. Lekker, alsof je thuiskomt.

Otto: Goede banner op de juiste plaats. Verwarrende scrollbar op de eerste frame die de clickratio zeker ten goede komt. Verder simpel maar doeltreffend.

Heijmen: De beste banner deze maand. Het koersoverzicht als eye-catcher, de rust voor de heldere boodschap erna, het is allemaal mooi in evenwicht. De vormgeving straalt zelfverzekerdheid en vertrouwen uit. De banner heeft een uitzonderlijk goede doorklikratio; doet een knipperend KLIK HIER dan tóch wonderen?

Deel dit bericht

3 Reacties

Eric de Haan

Dank voor de positieve kritieken op onze banner (Ontslagnet). Ter aanvulling: Rik Heijmen spreekt van een onnodig verwarrende zin "Hulp, no cure no pay". Mogelijk wordt dit wat minder verwarrend als je weet dat onder de kop Ontslag? drie wisselende boodschappen in een tijdsbestek van 3 seconden voorbij komen:1. (Ontslag?) Wij helpen!2. (Ontslag?) Gratis advies.3. (Ontslag) Hulp, no cure no pay. Eric de Haandirecteur Ontslagnet

Arnout van der Swaluw

Heren Otto, Kolleman en Heijmen, Bedankt voor jullie positieve reactie. Fijn dat het zowel bij de gebruikers als bij de kenners zo in de smaak valt. Persoonlijk denken we dat het een combinatie van factoren is, waarom deze banner zo goed scoort. Naast de genoemde scroll bar die Otto noemde en het cliche, maar altijd werkende 'klik hier' boodschap is met name de frequency cap en dag/tijd-targeting ingezet om de gemiddelde click-thru rate te laten stijgen. Dit zorgde op zijn minst voor een verdubbeling in ctr. Bovendien is gekozen via trial and error voor de sites die de beste resultaten opleverden (ook kwalitatief gezien, dus wat er gebeurde na de klik) en naadloos aansloten op de boodschap. Tenslotte heeft Be-sites, de creatieve finishing touch gemaakt om de banner goed te laten scoren. De flikkerende koersen in het bannertje en toch binnen de 15 k blijven was daarin een aardige opgave. Leuk detail is dat momenteel de campagne nog steeds draait en op http://www.beurs.nl zelfs een huidige ctr van 11.5% bereikt wordt. Arnout van der SwaluwProjectleider EuroBench.comTijd Beursmedia

Fred Brink

Aangezien de besproken banners in dit artikel een broken image opleveren dacht ik laat ik eens op http://www.beurs.nl kijken… En wat schetst mijn verbazing, deze partij die ik toch een zeer serieuze acht maakt gebruik van Fake HTML en Pop-ups. Fake HTML gebruiken is misbruiken.. ongeacht of de bezoekers wijs genoeg geacht wordt. Pop-ups gebruiken is roofbouw plegen op de attentie van je bezoekers. Fake HTML blijkt uit onderzoek van The Industry Standard niet 'leuk' gevonden te worden en matig 'opdringerig'. Pop-ups worden gezien als uitermate 'opdringerig' en absoluut niet 'leuk'. 'leuk' = likelyness'opdringerig' = intrusiveness Ik zou eens proberen het publiek te trekken zonder dit soort matige kunstgrepen en ZEKER niet zo door te hameren over de CLICKTROUGH. Als de adverteerder een hoge ctr wil moet ie lekker op http://www.tmf.nl gaan adverteren… en niet achteraf zeuren over de 'waste'. Algemene opmerking mbt het banner-panel; Wat doet een MD van DoubleClick in dit panel. Niet dat we meneer Otto zijn persfoto misgunnen, maar ik zou wel eens naast de mening van de 'creatieven', de marketing kant willen horen. grt, Fred PS: Pluim voor Ontslagnet.nl, een mooie, duidelijke banner met een inderdaad ietwat warrige maar zeker lekker makende slogan. PPS: IT IS NOT THE CLICKTROUGH THAT COUNTS.(je kunt het niet vaak genoeg zeggen…)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond