Deel dit artikel
-

Emerce 100 – 2009

Al sinds 2005 publiceren wij de Emerce 100 en elk jaar roept dit imago-onderzoek, dat wij laten uitvoeren door TNS NIPO, veel vragen en reacties op. Logisch ook, een hoge notering in de Emerce 100 is een fraaie onderscheiding om mee voor de dag te komen.

Maar ondanks dat we de ruwe data zo goed mogelijk controleren en het onderzoek secuur en professioneel wordt uitgevoerd, zullen er elk jaar teleurstellingen zijn en wellicht zelfs verontwaardiging. De twintig verschillende categorieën lijken in onze ogen de markt goed weer te geven, zonder dat we appels met peren hoeven vergelijken, maar de indeling daarvan blijft een lastige. Elk jaar wordt die weer aangepast op basis van wat bedrijven zelf aangeven – zij bepalen waar ze thuishoren – maar grensgevallen zijn er altijd. Om die reden horen sommige bedrijven dan ook in meerdere categorieën thuis. Zoals elk jaar staan we weer open voor verbeteringen wat betreft deze indeling.

Toelichting TNS NIPO
De Emerce 100 wordt bepaald door de ervaringen met of het beeld van bedrijven die bekend zijn bij de respondenten. Het gaat om een imago-onderzoek, dus bijvoorbeeld: ‘wat voor beeld heb je van bedrijf X op het gebied van kennis/know how?’ Het is dus geen voorwaarde dat de respondent ervaring heeft met het bedrijf, het moet er echter wel mee bekend zijn. 

Het onderzoek komt tot stand door functionarissen op het gebied van Marketing, ICT of algemeen business management vragen voor te leggen over hun ervaringen met, of beeld van dienstverleners op het gebied van marketing, e-business en ict. De dienstverleners waarover de vragen zijn gesteld, zijn onderverdeeld in twintig segmenten, variërend van de online payment-branche tot Internetsecurity-bedrijven, full service internetbureaus en bedrijven die gespecialiseerd zijn in e-mail marketing of search marketing. Per segment wordt uiteindelijk een top 5 van bedrijven gepubliceerd.

Om oneerlijke concurrentie te voorkomen is eerst gevraagd in welke branche de respondenten zelf werkzaam zijn. Indien respondenten zelf in één van de twintig segmenten werkzaam zijn, zijn over dat betreffende segment geen vervolgvragen meer gesteld.

De vier criteria die zijn gehanteerd zijn eigenlijk de vier pijlers waarop imago- en klanttevredenheidsonderzoek meestal op berusten, namelijk: Kennis/know-how (vakinhoudelijke kennis), Prijs/kwaliteitsverhouding (waar voor je geld), Betrouwbaarheid (nakomen van afspraken) en Flexibiliteit (omgang met veranderingen/aanpassingen).

Bedrijven of instellingen die gebruikmaken of hebben gemaakt van de dienstverlening van Nederlandse bedrijven op het gebied van e-business, marketing en internet hebben de vragenlijst via de e-mail toegestuurd gekregen. 2301 Respondenten, in een Marketing, ICT of algemene business functie hebben uiteindelijk de vragen beantwoord.

Respondenten konden eerst aangeven in welke segmenten zij bedrijven tenminste van naam kenden. Vervolgens is een zorgvuldige, door Emerce geselecteerde longlist van bedrijven in het betreffende segment voorgelegd. Voor elk van de 20 segmenten werden bedrijven die men kende of waar men ervaring mee had beoordeeld op vier criteria: kennis/knowhow, prijs/kwaliteitsverhouding, betrouwbaarheid, en flexibiliteit. De waardering vond plaats op basis van een schaal van 1 (zeer slecht) tot 7 (uitstekend). Naast de waardering van verschillende organisaties zijn tot slot enkele achtergrondvragen gesteld over de budgetten die men voor verschillende deelgebieden beschikbaar heeft.

Per segment hebben de respondenten ook aangegeven wat ze de belangrijkste criteria vinden bij de keuze voor een bedrijf uit dat segment. Hieruit zijn wegingsfactoren berekend, die vermenigvuldigd met de waarderingspunten een puntenaantal opleverden, waarop de posities in de uiteindelijk top 5-lijsten zijn gebaseerd.

 

Affiliate & Leads
1 Testnet online advertising
2 TradeTracker
3 Affilinet
4 Daisycon
5 TradeDoubler

CMS
1 Icit Solutions
2 Dynamicweb
3 Sitecore
4 e-Dynamics
5 Hippo Webworks

Contentleveranciers
1 ANP
2 NuGuRu
3 Reuters
4 Bloomberg
5 Novum Nieuws

E-mailmarketing
1 Blinker
2 Yourzine
3 Tripolis Solutions
4 OMG MailMedia
5 Cendris

Exploitanten
1 Google
2 Reed Business Information
3 VNU Media
4 Sanoma Uitgevers
5 eBay Marktplaats

Full service internetbureaus
1 eFocus
2 Fabrique
3 Clockwork
4 LBI Lost Boys
5 Tam Tam

ICT dienstverlening en consultancy
1 Cisco Systems
2 HP
3 Sun Microsystems
4 3com
5 Capgemini

Internetsecurity
1 McAfee
2 Kaspersky
3 Symantec
4 RSA Security
5 Checkpoint

Internetsoftware
1 Apache
2 Adobe
3 Citrix Systems
4 Sun Microsystems
5 Apple

ISP & Hosting
1 XS4ALL
2 Your Hosting
3 Vosko
4 NXS
5 Surfnet

Marketing en business consultancy
1 Paul Postma Marketing Consultancy
2 Booz Allen Hamilton
3 McKinsey
4 VODW Marketing
5 Ernst & Young

Mediabureaus
1 MindShare
2 BrandConnection
3 Universal Media
4 Twist (Kobalt) (in print staat voor vermelding Twist abusievelijk Kobalt)  

5 Mediaedge:cia

Mobile Marketing
1 IceMobile
2 MobyPicture
3 i-wood
4 Service2Media
5 HotSMS

Online campagne bureaus
1 Yourzine
2 Media Republic
3 Clockwork
4 MediaMonks
5 LBI Lost Boys

Online payment
1 iDEAL
2 PayPal
3 Ogone
4 Chess IT
5 Multisafepay

Opleiding & trainingen
1 Nyenrode
2 Nima
3 SRM
4 Lectric
5 IDMK

Search marketing
1 SearchResult
2 Checkit
3 Traffic4U
4 OneToMarket
5 Traffic Builders

Site statistics
1 Google Analytics
2 OneStat
3 Nedstat
4 ClickValue
5 Webstats4U

Streaming & casting
1 Dutchview
2 Cinevideo Group
3 Technicolor Nederland
4 Jet-Stream
5 Zoom.in

Telecom
1 Skype
2 Cisco Systems
3 BBNed
4 Vodafone
5 T-Mobile

Deel dit bericht

23 Reacties

Astrid Kuyer - OnlineResults

Ik mis de categorie online marketingbureaus.

Bart

Ik was even wat research aan het doen, maar zie net dat bedrijven zich moeten aanmelden voor deze lijst. Dan snap ik de uitkomsten wat beter.

Margriet

Bart, bedoel je dat men zich kan aanmelden om deel te nemen aan het onderzoek? Dat heeft niets te maken met de bedrijven die uiteindelijk in de lijst staan. Slechts met wie de enquete invult. Bedrijven kunnen ook niet meestemmen in hun eigen categorie.

Redactie Emerce

@Astrid: dat bedoelen wij met online campagne bureau @Bart: nee hoor, aanmelden hoeft alleen als je jezelf mist. We proberen zelf zo compleet mogelijk te zijn. Maar je ziet uiteraard niet elk bedrijf, omdat niet iedereen in de top 5 zit.

Willem-Jan Bruin

Dames en Heren van NXS, wat een mooie prestatie! Van harte namens ION-IP en WideXS.

Bert

Deed Mirabeau niet mee in de categorie Full service internetbureaus?

Francien

@redactie misschien handig om de namen van de top100 te linken naar hun homepage? Wel zo makkelijk. 😉

Rommert

Ik wacht het Forrester onderzoek naar het beste bureau wel af, deze vertelt mij alleen dat Blinker veel MKB klanten heeft die allemaal op hen gestemd hebben. Als A-bedrijf met vestigingen over de hele wereld zou ik gek zijn om nu Blinker als email marketing bureau in dienst te nemen.  Niettemin Blinker, gefeliciteerd met jullie tevreden klanten! Tegenwoordig beloond als een prestatie.

Hanny van Keulen

LECTRIC gefeliciteerd!! Een verdiende plaats in de top5 opleidingen. Niet voor niets geldt het slogan: verder met internet, zeker in deze crisistijden een top-item.

Patrick Burger - Clixmaster

Ik zou graag een paar inhoudelijke vragen willen stellen. Ik dacht eerder een e-mailadres van onderzoek(st)er van TNS NIPO te hebben gezien onder de toelichting van TNS NIPO. Klopt dit? Kan iemand mij dat alsnog geven?

Rebecca Rijnders

@patrick: die stond er inderdaad bij, maar omdat zij zoveel vragen kregen waarop ze geen antwoord hadden, heb ik het verwijderd. Veel meer informatie dan hier staat, is er ook eigenlijk niet, maar ik zal mijn best doen: wat wil je weten?

Atal Naserie

@ redactie, weten jullie zekker dat jullie alle webhosting bedrijven hadden op uw lijst ? ik ben net even op Your Hosting hun site geweest, de prijzen die zij hanteren, is belachelijk en dan nog eens dat ze op nummer twee als beste zijn gekozen :S onbegrijpelijk. Jullie mogen zelf weten wie jullie het beste noemen en wie niet, alleen is niet best voor jullie eigen IMAGO. PS: die gene die op top5 staan Congrates 😉 en die gene die er niet op staan, Meldt je aan volgende keer of plaats flink veel advertenties over je zelf in kranten en tv en op alle andere mediums dan komen jullie waarschijnlijk ook boven op. 😉

Vincent van Gentevoort

Twijfel sterk aan de waarde van de "fraaie onderscheiding", voorheen kon ik me daar beter in vinden, zie nu een paar categorien met vreemde hoge noteringen terwijl belangrijke namen ontbreken.. Het is maar hoe je meet en wie er stemt.. Tuurlijk staat er ook een hoop dikke planken in de lijst, gefeliciteerd met jullie vermelding!

gijs Vroom - Emerce

@ Atal Sorry voor de late reactie Atal. De lezers van Emerce en o.a. Management Team hebben deze lijst zelf samengesteld door in het onderzoek het imago aan te geven van bedrijven die zij kennen of waar zij zaken mee doen. Zij stellen daarmee de top 5 samen.De redactie van Emerce 'kiest' dus niet, stelt slechts de voorwaarden door indeling in de categorieen e.d.

SEOshop

En de categorie webwinkel software.

Barrie de Vries

@ Gijs Vroom: In hoeverre wordt er in dit onderzoek rekening gehouden met bedrijven die onderdeel zijn van een holding? Het valt mij op dat relatief veel onderdelen van de Lectric groep vertegenwoordigd zijn in de lijst. Zonder meer een prima groep en met zonder twijfel een uitstekend imago. Het is echter niet ondenkbaar dat de onderdelen van deze groep een bindend stemadviesje krijgen voor andere onderdelen van de groep. I.t.t. andere bedrijven zouden zij op deze wijze wel 'op zichzelf' kunnen stemmen.

Ruud SEOshop e-commerce

Waarom is er geen categorie voor SaaS software of e-commerce software.

Simple Seo

Wij (Simple Seo) zijn een nieuw Seo Bureau uit Amsterdam. Graag zouden wij willen weten waar wij ons kunnen aanmelden voor de verkiezingen van volgend jaar. Groetjes Wouter

Redactie

Beste Wouter, dit is geen verkiezing, maar een klanttevredenheidsonderzoek.

Simple Seo

Ok maar ik las hierboven dat als je jezelf mist dat je jezelf kan aanmelden. Aangezien wij nieuw zijn zitten wij er nog niet bij. Mijn vraag dus: hoe kan ik zorgen dat we er volgend jaar wel bij zitten? Groetjes Wouter

Rebecca Rijnders

Als je mij kort een profielschets van het bedrijf en de omzetgegevens van de afgelopen twee jaar kunt mailen, kan het volgend jaar mee in het onderzoek (mits het aan de voorwaarden voldoet)

Simple Seo

"omzetgegevens van de afgelopen twee jaar" >> Dat wordt lastig want we zijn pas dit jaar begonnen. Misschien is het handig om de voorwaarden ergens te publiseren of een link te plaatsen naar de voorwaarden, dan kan ik het over 2 jaar nog een keer proberen. Groetjes Wouter

Koos Koets

Dat het soms lastig is om een bedrijf in een categorie te plaatsen snap ik, maar waarom staan Apple en Adobe in de Categorie Internetsoftware?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond