More artikelen

Commerciëlen populairst bij ‘uitgesteld tv-kijken’

Nederlanders nemen vaker programma’s van de commerciële zenders op dan van de Publieke Omroep. SBS scoorde daarbij in de afgelopen 4 maanden iets beter dan RTL Nederland.

Europa heft lokale muziekmonopolies op

De Europese Commissie heft het monopolie van Buma in Nederland en dat van 23 collega’s elders in Europa op. Ze mogen ook rechtengelden gaan innen in andere landen. Voorts vereenvoudigt Neelie Kroes de procedures voor toekomstige pan-Europese iTunes-concurrenten.

SBS verzamelt alle gemiste uitzendingen in portal

Met een nieuwe portal waar een compleet overzicht van alle televisie-uitzendingen op internet, ook die van RTL en de NPO, hoopt SBS de markt te veroveren. “Sinds een half jaar geven we de interactieve afdeling meer aandacht, we zijn hard bezig om ons bereik online te vergroten in Nederland. Dit project is ook weer een stapje in dat geheel.”

Interactieve reclame bij RTL

RTL Nederland biedt tv-adverteerders een nieuwe dienst waarmee ze hun bestaande uitingen kunnen verrijken met interactiviteit. De onderliggende technologie van MyGimmy kan ook worden gebruikt bij Ster-reclames.

Omzetdaling voor RTL Group

RTL Group, het moederbedrijf van de vier Nederlandse RTL-zenders, ziet de kwartaalomzet met 2 procent dalen tot 1,3 miljard euro.

RTL Nieuws publiceert mobiele ‘nieuwsontvanger’

RTL Nieuws brengt software op de markt die nieuws in tekst en video verspreidt richting mobiele telefoons.

Tv-omroepen zoeken nieuwe bedrijfsmodellen

Wordt het video on demand, niche-televisie, HD-TV of uitgesteld kijken? Nederlandse tv-omroepen zoeken naar nieuwe bedrijfsmodellen in het digitaliserende medialandschap. RTL Nederland is in gesprek met infra-beheerders om zich op nieuwe diensten voor te bereiden, Zesko gaat analoge zenders schrappen om digitale capaciteit vrij te maken.

RTL Gemist in gesprek met kabelaars

RTL Nederland voert oriënterende gesprekken met Nederlandse kabelbedrijven om RTLgemist.nl via televisie toegankelijk te maken. Afgelopen februari werden er via de website RTL Gemist 9,5 miljoen video’s opgevraagd, een groei van 83 procent in een jaar.

Narrowcasting KPN te duur voor NS

Te lage verwachte reclame-inkomsten nekken het project voor rijdend internet, videoreclame en treininformatie van NS en KPN. Minister Eurlings is nu aan zet.

SBS annuleert digitale themakanalen

SBS Nederland ziet voorlopig af van de lancering van digitale themazenders. In het voorjaar van 2008 lanceert de uitgever een YouTube-kloon en wil een video on demand-dienst lanceren op de kabel.

Mobieltje belangrijker voor programmaconcepten RTL

Mediabedrijf RTL Group krijgt techniek in huis waarmee kijkers met hun mobieltje achter de schermen van programma’s mee kunnen kijken. Daarnaast kunnen ze via Umts video’s uploaden naar televisie.

RTL en SBS willen zelf tv-pakketten verkopen

RTL Nederland en SBS Broadcasting willen in Nederland buiten de kabelbedrijven om zelf tv-pakketten verkopen op analoge en digitale kabeltelevisie. Daarmee willen ze een nauwere band met hun kijkerspubliek tot stand brengen. Dat blijkt uit een uitgelekt rapport. De plannen worden op zijn vroegst in 2009 uitgevoerd.

RTL4 haalt Tros en Vara online in

RTL4 maakt in de bereiks- en bezoekmetingen van Stir gestaag opmars, terwijl de grootste publieken op internet op dat punt inleveren. De Tros en de Vara leverden afgelopen kwartaal hun leidende posities in aan de commerciele omroep.

MBA Crossmedia

De eind januari gestarte MBA Crossmedia, die ‘digital native topmanagers’ moet gaan voortbrengen, is een lappendeken van verborgen agenda’s.

Heineken start interactieve videoquiz

Heineken heeft een nieuwe themasite gelanceerd. De bierbrouwer heeft dit keer gekozen voor een videoquiz over een televisieprogramma van RTL. Het gaat om het tv-programma ‘Mijn Tent is Top’, dat door Heineken wordt gesponsord