Harald Dunnink: “Het gaat niet meer om bezit maar om toegang”

Sommigen kennen hem als de designer van Nalden.net, anderen als het creatieve brein achter het nieuwe merk Lowdi en de meesten weten inmiddels dat hij ‘Mister Momkai’ is.

Harald Dunnink (1981) startte tien jaar geleden zijn digital design agency Momkai en groeide uit tot één van de vooraanstaande agencies van ons land met klanten als Nike, G-Star en Red Bull. Harald: “Wij zijn digitale podiumbouwers. We ontwerpen het theater zodat het merk, de organisatie of het individu de optimale ruimte heeft om zich te vertonen.”

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling die jullie het afgelopen decennium hebben doorgemaakt?
“Ik vind het belangrijk dat ons team sinds de start echt voor de eindgebruiker en voor elkaar werkt. Mensen zitten er niet voor de status, maar vanwege de liefde voor het vak. We zijn gegroeid, maar hebben onze kwaliteitseisen nooit losgelaten. We gaan allemaal voor het hoogst haalbare. Ik kan me verbazen over personen die niet per se het beste van iets willen maken. Mensen kunnen vaak veel meer dan ze zelf denken.

Momkai is nooit het doel geweest maar een middel. Het is het gereedschap waardoor we met mensen en merken kunnen werken waar we mee willen werken. Momkai is de tekentafel. Dit is de basis en daar kunnen m’n compagnon Sebastian Kersten en ik initiatieven naast plaatsen. Lowdi is daar een voorbeeld van. Dat vind ik een enorme uitdaging. Als ik ergens de potentie in zie, dan bedenk ik me altijd dat je niet leert surfen op het strand. Je moet de zee een keer in.”

Je zet momenteel zelf een product in de markt, wat leer je daar als bureau van?
“Als ontwerper moet je een sterk empathisch vermogen hebben. Dat inleven in de klant gaat nog beter als je letterlijk die rol ervaart. Dankzij Lowdi zijn wij plotseling de klant. Wanneer we een event sponsoren merk ik dat ik plots heel cliché kijk of ons logo wel groot genoeg is en of de stand wel genoeg opvalt. Ik leer ook totaal andere dingen, zoals dat de Engelstalige markt een review vaak alleen plaatst mits je advertentieruimte inkoopt. Dat vind ik teleurstellend. In mijn ogen koop je niet je eigen positieve kritiek. Tegelijkertijd fascineert het me. Het is weer een nieuwe wereld die opengaat.”

Welke veranderingen zie je in de digitale design wereld?
“Ik zie drie duidelijke veranderingen:

Formaat – Door het formaat en de veelvoud in varianten van schermen die uitkomen wordt het werkveld steeds gefragmenteerder. Was het al divers met mobiles, tablets en desktops, nu wordt het alleen nog maar wilder met zaken als smart tv of schermen die verwerkt zijn in je koelkast of badkamerspiegel. Wij ontwerpen dan ook ‘responsive’ toepassingen die zichzelf aanpassen aan de afmeting, snelheid en rekenkracht van al die devices, resoluties en browsers.

Toegang – Het gaat niet meer om bezit, het gaat om toegang. Je wilt bepaalde media direct tot je kunnen nemen. Vroeger bezat je dat boek of die ene krant, nu verkrijg je via betaling digitaal toegang tot de tekst er van. Daarbij wil je wegens advertentie moeheid soms best meer betalen om toegang te krijgen zonder begeleidende schreeuwende uitingen.

Verdieping – In tegenstelling tot populaire opvattingen geloof ik helemaal niet dat we steeds oppervlakkiger worden en dat internetgebruik zou afstompen. Zeker bij een hoog opgeleide doelgroep merk ik een sterke behoefte naar verdieping. Onze media schotelen digitaal vaak nog amper lange artikelen voor maar neem bijvoorbeeld The Guardian of -het qua artikelen goed ontworpen- The Verge, die mij als lezer digitaal vele malen volwassener behandelen. Met diensten als Pocket en Instapaper kan ik daarnaast allerhande artikelen overal mee naar toe nemen in een eigen opmaak die een afleidingsvrije leeservaring biedt.”

Hoe zie je de ontwikkeling van jouw vak de komende vijf jaar?
“Wat ik interessant vind, is dat uit onderzoek is gebleken dat mensen tegenwoordig wanneer ze voor de keuze staan tot de aanschaf van een nieuwe computer beduidend vaak de desktop inruilen voor mobile devices. Zelfs (of juist) bij de oudere generatie slaan tablets aan. Deze markt blijft groeien. Smartphones zullen steeds belangrijker worden in onze levens en de toegang tot media universeler. Bestaande structuren, zoals UPC met haar 600 zenders op een stroef werkend kastje, gaan veranderen. On-demand en on-the-go hebben de toekomst.”

Wat is het belangrijkste dat je als ondernemer hebt geleerd?
“Veel shit heb ik gelukkig al in de eerste jaren als jonge ondernemer gehad. Daarvan heb ik geleerd is dat je twee soorten mensen hebt: de mensen bij wie het gaat om het verhaal dat je creëert en de mensen die het vooral belangrijk vinden hoe hun foto op de achterflap staat. Mijn ervaring is dat de laatste groep korte termijn doelen nastreeft, terwijl wij juist geïnteresseerd zijn in de lange termijn, in een betekenisvol bestaan.

Verder geloof ik dat een totaal visie belangrijk is om alle onderdelen met elkaar te verbinden waarbij service en informatieoverdracht medebepalend is voor je succes. Daar probeer ik altijd op te hameren. Als je een boodschap wilt over brengen dan kunnen spelfouten of een te korte formulering daar afbreuk aan doen. Dit kan net het verschil zijn tussen iemand overtuigen of kwijtraken. Het is een intensief proces maar betaalt zichzelf terug.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug