Colin Ellis: De snelle opkomst van sociale ontdekkingsapps

Dat frustratie een prima basis kan zijn voor een nieuwe ontwikkeling, bewijst Collin Ellis, mede-oprichter van WappZapp. Deze recentelijk met de Accenture Innovation Award bekroonde start-up bestaat sinds begin 2012, is inmiddels 120.000 keer gedownload en heeft 75.000 views per dag.

Eind volgend jaar verwacht Ellis net zo groot te zijn als tv-zender Veronica. “Een vaste programmering is niet meer van deze tijd. Open your mind, er is zoveel te zien!”

Hoe is WappZapp ontstaan?
“Eigenlijk is het uit persoonlijke frustratie geboren. Na de zoveelste avond nutteloos ‘rondzappen’, ontstond het idee om het online aanbod toegankelijker te maken. Er is online zoveel prachtige tv voorhanden, maar waar begin je met zoeken als je ’s avonds thuis komt na een lange dag werken? Na het zien van The paradox of choice wisten Wienke (Giezeman, mede-oprichter) en ik het zeker: we kunnen het selectieproces van online tv vergemakkelijken. Daarom hebben we het online programma-aanbod samengebracht in één kanaal.”

 Hoe werkt dat precies?
“Kijkers willen de vrijheid hebben om zelf te bepalen wat ze kijken wanneer ze daar tijd voor hebben. Daar spelen we op in door het zoeken naar online tv-programma’s makkelijk te maken. Via je iPhone of iPad krijg je al het aanbod in één overzicht. Heb je iets gevonden, dan kun je het programma kijken op je device, of doorsturen naar je computer of televisie. Documentaires, video’s, Uitzending Gemist, YouTube, het nieuws, en diverse zenders, het staat er allemaal in. Omdat iedere gebruiker een eigen profiel aanmaakt met persoonlijke interesses, krijg je programmasuggesties op maat. Zo brengen we kwalitatieve online programma’s naar de huiskamer. Onze strategie: je gaat op ontdekkingsreis, raakt geïnspireerd door wat je tegenkomt en wil dat vervolgens delen met je omgeving.”

Waar staan jullie nu?
“Op dit moment is onze app 120.000 keer gedownload. Eind 2013 verwachten we net zo groot te zijn als Veronica. Dat betekent dat we van 75.000 views per dag, naar 100.000 views per uur willen groeien. Dat klinkt enorm, maar is realistisch als de huidige groei van 15.000 nieuwe gebruikers per maand zich blijft voortzetten.”

Op welke behoefte spelen jullie in?
“De behoefte naar vrijheid en kwaliteit. We bieden tv on-demand. Jij bepaalt wat je ziet. Je wilt toch zien wat jou boeit op het moment dat het jou uitkomt en niet thuis moeten blijven of moeten haasten omdat je anders dat ene interessante programma mist. WappZapp geeft je een selectie van het online tv-aanbod op basis van het laatste nieuws, jouw persoonlijke interesses en wat je vrienden eerder keken. You’re in control.”

Op welke doelgroep richt WappZapp zich?
“Ik denk niet in doelgroepen op basis van leeftijd, maar in groepen met een vergelijkbare visie of leefwijze. We richten ons op personen die weten dat er meer is dan ‘Sterren Springen tv’ en dit graag willen ontdekken. De belangrijkste groep voor ons is de iPad of iPhone gebruiker. In Nederland heb je het dan alleen al over twee miljoen iPads en drie miljoen iPad-gebruikers. Op dit moment gaat al onze aandacht uit naar de Nederlandse markt maar ook het buitenland lonkt.”

Zijn er al internationale voorbeelden?
Showyou.com en Shuffler.fm zijn internationale voorbeelden van ‘sociale ontdekkingsapps’. Ze pakken het wel net even wat anders aan. Het mooie van onze werkwijze vind ik dat we content bieden die echt op de gebruiker van toepassing is. Het moet relevant zijn voor jou als kijker en niet alleen gebaseerd zijn op de ‘wisdom of the crowd’. Want zeg nou zelf, de populairste YouTube video’s, zoals ‘Charlie bit my finger’, zijn misschien grappig maar niet altijd even relevant of kwalitatief. Daarom vind ik onze redactionele slag ook zo belangrijk. Alles wat alleen leuk is voor vrienden en familie mag er uit. Door net een stap verder te gaan dan de rest willen we de Facebook zijn onder de Myspace platformen.”

Wat is jullie verdienmodel?
“Onze voornaamste inkomsten komen van adverteerders. In het eerste kwartaal van 2013 komt daar een paywall constructie bij. Dan wordt het ook mogelijk om te betalen voor content zoals films of sportwedstrijden.”

De meeste TV zenders zijn momenteel ook met apps bezig, waarom gaat WappZapp slagen?
“De markt verandert. Er komt steeds meer aandacht voor online tv en de hang naar kwaliteit wordt steeds groter. De meeste tv formats worden zo uitgekauwd dat de kijker weer op zoek gaat naar iets authentieks. Het is te beperkt geworden met de mogelijkheden die de hedendaagse technologieën bieden en daar spelen wij op in. Er zijn zoveel mensen, met zoveel interesses dat een gestandaardiseerde programmering niet meer voldoet. TV zenders zien we dus niet als concurrentie, sterker nog zonder hen waren we er niet. Wij hebben als groot voordeel dat we geen eigen content maken. Een tv zender concurreert met zichzelf als hij alles gaat aanbieden. Dat probleem hebben wij niet, hoe meer we delen hoe beter.”

Welke ontwikkelingen in de tv-markt verwacht je in 2013?
“Er wordt steeds meer ‘open video’ gemaakt. Dankzij die ontwikkeling kan ons platform bestaan. Gezien onze huidige groei en de positieve internationale verwachtingen van de on-demand markt, verwacht ik dat de aandacht van kijkers meer en meer richting on-demand tv verschuift. Door de groeiende interesse denk ik ook dat de advertentiemarkt van de traditionele media wederom aan marktaandeel verliest. Op een tv zit je nu eenmaal niet te winkelen, op een iPad wel. Uiteindelijk begint tv kijken straks bij je iPad of iPhone en is tv kijken in de huidige vorm straks alleen nog voor je oma.”

Wat is het belangrijkste dat je tot nu toe geleerd hebt?
“Maak je content deelbaar – Als mensen informatie die ze interessant vinden zelf kunnen delen is dat de beste mond tot mond reclame die je kunt hebben. We hebben nog geen euro aan marketing besteed en groeien enorm.”

“Luister goed naar je klanten – we ontvangen dagelijks e-mails van gebruikers die tips hebben om het systeem te verbeteren. Daaruit leer je enorm wat er speelt en wat men belangrijk vindt. Zo kregen we vorige week een verzoek van een zestigjarige dame die altijd programma’s in bed kijkt en tijdens het kijken in slaap valt. Ze vroeg of we ook een timer konden maken omdat ze nu steeds midden in de nacht wakker wordt van het licht van haar iPad.”

“Laat je niet afleiden door alle meningen: iedereen denkt graag met je mee en daar schuilen ook risico’s in. Te veel verschillende meningen zorgen er namelijk voor dat je van je koers af kunt raken. Wienke en ik trekken ons daarom regelmatig even met z’n tweeën terug. Back to reality: waar gaat het ook al weer om en wat is haalbaar.”

Dit artikel is sponsored content geschreven in het kader van een campagne van PNOzorg 

3 Reacties

Mooie app jongens, leuk om te zien dat het zo goed gaat.

Ps. Onderaan het artikel staat ‘Dit artikel is sponsored content geschreven in het kader van een campagne van PNOzorg ‘, ik denk dat dit niet klopt?

@Bram: Dit artikel is geschreven door Penelope in het kader van een campagne van PNO zorg, dus het onderschrift bij het artikel klopt en geeft aan dat het artikel niet is geschreven door de Emerce redactie of een Emerce expert.

De manier waarop WappZapp de video’s van de omroepen embed is, volgens de recente rechtzaak tussen Brein en nederland.fm/op.fm, niet legaal (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/19/rechter-linken-naar-radiostreams-kan-niet-zomaar/). Dit omdat een groot deel van bijvoorbeeld uitzendinggemist.nl niet zichtbaar is en zij daardoor reclame inkomsten mislopen. Dit staat ook in de gebruiksvoorwaarden van uitzendinggemist.nl: “Overneming, framing, herpublicatie, bewerking of toevoeging is niet toegestaan.” Het is een leuke app, maar ik ben bang dat ze hiermee vroeg of laat in de problemen komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug