Deel dit artikel
-

IAB Nederland start werkgroep mobiel adverteren

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland heeft een nieuwe werkgroep opgericht die zich bezighoudt met de professionalisering en stimulering van mobiel adverteren. IAB Nederland verwacht een flinke groei van 'mobile advertising' de komende jaren. “De hoogste tijd om na te denken over richtlijnen, definities en advertentiestandaarden.”

“De mobiele penetratie in Nederland is zelfs hoger dan de penetratie van ‘gewoon internet’,” vertelt IAB-voorzitter Igor Beuker. “De verschillende mogelijkheden van mobiele advertising bieden nieuwe kansen om grote groepen consumenten te bereiken,” meent hij. In het Verenigd Koninkrijk is mobiel adverteren op dit moment een stuk populairder dan in Nederland, maar het IAB voorziet een vergelijkbare opkomst in Nederland.

Voorzitter van de nieuwe mobile werkgroep is Ashu Mathura, oprichter van het mobiele advertentienetwerk MADS, dat deze zomer van start gaat. Mobiel adverteren gaat, zo verwacht Mathura, de komende maanden echt doorbreken. “Het plaatsen van advertenties op mobiele contentsites is niet iets dat zomaar verzonnen is. Ik heb gemerkt dat er concrete behoefte is vanuit de site-exploitanten én de adverteerders,” zei hij eerder tegen Emerce.

Die toenemende belangstelling heeft volgens hem te maken met het feit dat de mobiele contentmarkt volwassen aan het worden is. En met het feit dat er tegelijkertijd nog geen door advertenties gefinancierde sites bestaan, legt hij uit. “WAP-sites hebben afzonderlijk nog te weinig bereik om interessant te zijn voor adverteerders. Wij lossen dat op door sites in een netwerk te koppelen aan adverteerders.”

De nieuwe werkgroep, met de naam IAB Nederland Mobiel, gaat onder meer bannerstandaarden defininëren voor mobiel adverteren, zowel voor wap-sites als in mobiele applicaties als Java of Symbian. Andere aandachtsgebieden zijn het ontwikkelen van richtlijnen voor het vertalen van internetcontent naar mobiele content en het bepalen van privacy standaarden.

De werkgroep gaat niet zelf het ‘wiel volledig opnieuw uit vinden’, maar zal onder meer gebruikmaken van internationale standaarden en richtlijnen die zijn vastgesteld door de MMA (Mobile Marketing Association).

Deel dit bericht

2 Reacties

Jose vd Berg

Alleen adverteerders willen dit, de meeste ontvangers volgens mij niet.Pesoonlijk heb ik absoluut geen behoefte aan ongevraagde adds op mijn mobil. Mocht mijn provider daar mee beginnen dan cancel ik mijn abb. Het lijkt mij dat ik hierin niet de enige zal zijn.

Ernst van der Ploeg

Mobile content en advertising moet niet in het zelfde gat/val springen als wat er met email is gebeurt. Nu het nog kan moet je er anders mee omgaan. Het is zo intrusive dat de risico's nog groter zijn.  Waar je met email nog snel even een Hotmail account aanmaakte voor alles wat onder de catagorie "wel aardig, maar niet nodig" viel zit dat er met mobiele content niet in en dus is het oppassen met wat je verstuurd want ook hier geldt als je de verzend toets indrukt is het weg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond