Deel dit artikel
-

Marktplaats.nl begint met nieuw advertentiemodel

Handelssite Marktplaats.nl neemt vandaag een nieuw advertentiemodel in gebruik, met het oog op de zakelijke markt. De zogeheten Topadvertenties zijn gebaseerd op wat bekend staat als het ´cost per click´-model. De Topadvertenties vervangen de Google AdWords-uitingen en komen op termijn bovenaan iedere rubriekspagina te staan.

Vandaag lanceert Marktplaats.nl de zakelijke advertentiedienst Admarkt, een dienst waarmee gebruikers tegen een vergoeding ‘Topadvertenties’ kunnen plaatsen. Die advertenties staan altijd bovenaan op een rubriekspagina. Normale advertenties zakken na verloop van tijd steeds verder naar onderen, naarmate andere verkopers nieuwe berichten publiceren. Het nieuwe advertentietype staat per scherm altijd maximaal drie berichten boven de reguliere advertenties.

In eerste instantie gaat Markplaats in 5 rubrieken van start met Admarkt, om de werk te testen. Binnen enkele maanden is de dienst beschikbaar in alle 1.200 rubrieken die de handelssite huisvest.

Adverteerders zoals makelaars, hypotheekverstrekkers en telecombedrijven maar ook MKB´ers zonder een eigen webwinkel maar mét Marktplaats-pagina´s zijn de doelgroep bij uitstek volgens marketingdirecteur Oscar Diele. Dat zijn volgens hem bedrijven "die weten wat een lead waard is". De Topadvertenties bekleden een vaste positie. Als die niet verkocht is, verschijnen er stoppers.

De Topadvertenties worden als het ware bij opbod verkocht. Belangstellenden kunnen namelijk per rubriekspagina aangeven hoeveel ze per aangeklikte advertentie willen betalen. Als de advertentie wel getoond wordt maar niet aangeklikt, kost dat de adverteerder niets. Het nieuwe soort advertenties verwijst niet naar externe sites, maar naar een pagina met objectomschrijving op Marktplaats.nl.

Wie in een rubriekspagina het meest bereid is te betalen per klik, staat het hoogst in het overzicht. Dat combineert Marktplaats.nl het aantal keer dat een advertentie daadwerkelijk wordt geklikt. Google gebruikt een vergelijkbaar systeem voor AdWords. Het resultaat is dat de beste advertentie, in de ogen van de consument, het prominentst aanwezig is.

Diele: "We richten ons hiermee overwegend op bedrijven. Nadat we gecontroleerd hebben dat een account-aanvrager een bedrijf is, aan de hand van onder meer een KvK-nummer, kan hij Admarkt gaan gebruiken. De rekeningen versturen we achteraf. Een gebruiker geeft vooraf aan hoe groot het totale budget is, hoe groot het dagbudget is en hoe groot de kosten per klik mogen zijn."

Hoeveel Marktplaats.nl denkt te verdienen, wil Diele niet kwijt. Hij stelt: "De Google-advertenties die nu nog bovenaan staan verdwijnen. De Topadvertenties zijn financieel interessanter dan die van Google". Buiten de rubrieksoverzichten blijft Marktplaats gebruiken maken van Googles tekstlinks.

Gebruikers van de zakelijke cpc-advertentiedienst hebben een persoonlijk advertentiepaneel op de site. Daarop zien ze hoe groot hun oorspronkelijke budget is en wat er nog van over is. Bovendien toont het overzicht hoeveel impressies de investering opleverde, wat de gemiddelde doorklikratio is, hoe vaak de URL of het e-mailadres van de verkoper is aangeklikt en hoeveel biedingen hij op een advertentie kreeg. Deze informatie is te exporteren als CSV-bestand naar een lokale computer voor analyse- en boekhouddoeleinden. Voorts overweegt Marktplaats die systeem voor externe systeen toegankelijk te maken, systemen die in de regel door zoekmachinemarketeers worden gebruikt in campagnes in te boeken.

In februari van dit jaar voerde Marktplaats.nl een ingrijpende tariefswijziging door op de hele site. Meer rubrieken werden gratis maar rubrieken waar vooral (semi-)professioneel werd gehandeld, werden betaald of duurder. Hiermee tracht het bedrijf een onderscheid tussen particuliere en professionele handelaren tot stand brengen zonder het bezoek en gebruik van de site geweld aan te doen.

Marktplaats.nl had, volgens metingen van onderzoeker Multiscope, in juni 2006 een bereik van 56 procent. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 38 procent in juni 2004. Maar metingen van de Stichting Internetreclame (Stir) meldden een aanzienlijk lager bereikspercentage. Volgens Stir had Marktplaats.nl in juni 2006 een bereik van 44 procent. Volgens Diele heeft zijn site maandelijkj 6,5 miljoen unieke bezoekers en wordt er gemiddeld iedere seconde 1,4 nieuwe advertentie geplaatst.

Deel dit bericht

5 Reacties

Bernard Hartong

2dehands.nl en 2dehands.be beschikken al jaren over een dergelijk systeem. Wij noemen het TextAds waarbij commerciële adverteerders kunnen adverteren op de toppositie van de listings en op de advertentiepagina voor de vaste prijs van 0,20 CPC. Het is een zelfbedieningsysteem wat afgekeken is van GoogleAds.  Ik verwacht dat het wel een succes zal worden. Het is een goed en goedkoop alternatief voor een bannercampagne, die meestal te duur is voor de kleinere ondernemers.

M Roelofs

Knap geniale actie van onze collegas. Een kleine manco tov de google ads is natuurlijk dat de promo doorklikt naar de eigen advertentie op mp, en niet naar de eigen site. Dit heeft fors minder waarde dan een exit-click. Je hebt zo als leen boer te maken met een dubbel conversieverlies, wat maar voor een deel wordt gecompenseerd door directie reacties uit de advertentie.  Interessant genoeg stapt google hier dus af van de algemene voorwaarde dat er geen concurrerende en vergelijkbare uitingen mogen staan op de site. Verder wens ik de heren veel succes.

M Roelofs

Het wordt trouwens ook tijd voor een 'adsense for Bernard Hartong' , heb je reactie al op 4 sites gelezen 😉

Merel

Stelletje opl*li*hters zijn het. In het artikel staat dat je een KvK nummer moet hebben. Nou ik ben benaderd om gratis voor 50 euro te adverteren. Heb geen KvK nummer en snapte totaal niets van het programma. Resultaat, 266 euro armer en er valt niets met ze te regelen. Heb dus geen eigen bedrijf en ben gewoon particulier. Ga dus niet in op hun gratis reclame, kan je duur komen te staan.

Gino Goossens

Leuke vorm van SPAM 2.0 voor de consument. Die ziet het verschil niet, zijn 'betaalde' advertenties staan nooit ECHT bovenaan en ze klikken dus te vaak op de professionele betaalde advertenties. Dit kost momenteel al de 'kop' van Ebay en nu gaat Marktplaats het gewoon 1/1 overnemen en dezelfde fout maken. Ik denk dat ze ook aardig wat concurrentie zullen gaan krijgen van het nieuwe PIXplace van PIXmania.  Lees deze post maar eens: http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/12781  Mvgr, Gino Goossenswww.creativeions.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond