Deel dit artikel
-

AH-reclame in Den Bosch via Bluetooth

Go-Tan, een producent van Aziatische levensmiddelen, verstuurt in een Albert Heijn in Den Bosch tot eind volgende week digitale flyers naar mobiele telefoons per Bluetooth. De draadloze technologie wordt ingezet om winkelbezoekers te wijzen op een winkelstand met wokgerechten. Van massabereik is met Bluetooth geen sprake. Hooguit 25 procent van de bellers heeft die ontvangstoptie standaard aan staan.

"De actie begon afgelopen maandag en duurt tot eind volgende week", zegt Michel van Velde van interactiefmarketingbureau One Shoe. Samen met Albert Heijn, Go-Tan en technologieleverancier Unplug-It ontwikkelde hij de reclamactie. "We gebruiken een zogeheten Bluepoint om de berichten te verzenden. Dat is een Bluetooth-kastje achter in de winkel. Aangezien het signaal zo'n 100 meter reikt, is de hele winkel afgedekt en ook een deel erbuiten."

Go-Tan heeft gedurende twee weken een stand in de lokale Albert Heijn waar ze wokgerechten aanprijst en ingrediënten verkoopt. De Bluetooth-actie is bedoeld om klanten naar de actieplek te lokken. Winkelbezoekers die Bluetooth aan hebben staan, krijgen de vraag of ze een mobiel bericht willen ontvangen. Als ze het binnenkomende signaal accepteren, ontvangen ze een wervende tekst. Die luidt: "Stel je wokgerecht samen in de Go-Tan wokshop in dit AH filiaal."

De Bluepoint-kast herkent ieder mobieltje afzonderlijk aan de hand van het zogeheten IMEI-nummer. Dat is een uniek getal voor een mobiele telefoon. Van Velde: "We versturen het bericht tot acceptatie van onze uiting slechts één maal in die twee weken. Er kan dus geen sprake van Bluetooth-spam zijn."

One Shoe beproefde de Bluetooth-technologie als reclamevehikel eerder al op MKB-beurzen. Van Velde: "We zijn nu in gesprek met beurzen en een automerk. Zij kunnen tijdens evenementen tekst, foto's en filmpjes uploaden naar telefoons. Bijvoorbeeld om thuis de nieuwe auto te laten zien aan partner, kinderen of bekenden."

Mits bedrijven goed communiceren dat er Bluetooth-reclame in de lucht hangt, dan is het bereik in potentie tussen de 40 à 50 procent. Standaard heeft hooguit 25 procent van de Nederlandse mobiele bellers de Bluetooth-zender in zijn telefoon aan staan. One Shoe gaat na volgende week de statische resultaten van de actie verzamelen.

Bron foto: My Hobo Soul (Flickr, Creative Commons-licentie)

Deel dit bericht

2 Reacties

Rick

Deze manier van reclame verspreiden lijkt mij geen lang leven beschoren. Eens in de twee weken reclame ontvangen kan niet als spam gezien worden, maar wel als ongewenste reclame.Als de nieuwigheid er van af is en het idee massaal gebruikt zal worden kan het als opdringerig worden ervaren. Ik denk dat mensen in dat geval de bluetooth functionaliteit uitschakelen.

frank

Hoi Rick, Ik ben het niet met je eens zolang de content maar 'relevant' oftewel aantrekkelijk is voor de ontvanger. Wie wil er nu bijvoorbeeld geen kortingsbon gratis ontvangen? Bluetooth maakt dezelfde groei door als SMS. Eerst is er weerstand omdat het een nieuw medium is, vervolgens wordt het massaal geacepteerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond