Deel dit artikel
-

Ilse start samenwerking met iLocal

Ilse Media is een samenwerking gestart met bedrijvenzoekmachine iLocal. De zoekmachine van Ilse toont voortaan bij een groot aantal zoektermen, naast de standaard zoekresultaten, bedrijven uit de bedrijvendatabase van iLocal. De database bevat 900.000 ondernemingen. Uitgever Wegener heeft een minderheidsbelang in iLocal.

Begin dit jaar besloot Ilse om opnieuw te investeren in haar website Ilse.nl. De site werd ‘uitgekleed’ om de zoekdienst weer centraal te stellen. Doel van Ilse is om dé zoekdienst voor Nederland te worden. “De samenwerking ondersteunt deze doelstelling,” zegt directeur Paul Molenaar van Ilse. “Met iLocal spelen we in op de dagelijkse vragen van de Nederlander.”

Niet alleen bedrijven met een website worden via iLocal getoond maar vrijwel alle Nederlandse bedrijven. Daarnaast biedt Ilse nu via iLocal resultaten die écht lokaal zijn en aansluiten op lokale zoekopdrachten zoals ‘restaurant in Amsterdam’ of ‘tegelzetter in Haarlem’, zegt Molenaar.

De bedrijven uit de iLocal database verschijnen in een blok rechts naar de zoekresultaten van de Ilse zoekdienst. Op dit moment zijn enkele honderden zoektermen gekoppeld aan bedrijven uit de database. “We hebben gekozen voor de meest relevante zoektermen,” zegt directeur Rob Jorg van iLocal. Via de tab ‘bedrijven’ op de ilse.nl pagina kunnen internetters daarnaast rechtstreeks zoeken in de totale database van iLocal.

In mei 2005 is de site van iLocal gelanceerd. Sinds februari van dit jaar heeft uitgever Wegener een belang van 49 procent in de site. De overige 51 procent is in handen van een groep privé investeerders, zegt Jorg, die sinds 1 juni werkzaam is bij iLocal en afkomstig is van Wegener. Bij het Zwolse bedrijf iLocal werken op dit moment 50 medewerkers.

Maandelijks vinden nu zo’n drie miljoen zoekacties plaats volgens Jorg. De site trekt zo’n half miljoen unieke bezoekers per maand. Ilocal werkt samen met Ilse op basis van een ‘traffic overeenkomst’; iLocal betaalt per ‘doorverwezen’ Ilse-gebruiker.

“Wij positioneren ons ergens tussen de algemene zoekmachines en adresboeken als de telefoongids in,” zegt Jorg. Wie een zoekterm als ‘fiets Amsterdam’ intikt, ziet in de zoekresultaten bedrijven die iets met ‘fietsen doen’ in Amsterdam. Ook is het mogelijk om direct op bedrijfsnaam te zoeken. De resultaten verwijzen naar speciale iLocal pagina’s met daarop gegevens van het bedrijf en een formulier om informatie over het bedrijf op te vragen.

Bedrijven kiezen er niet zelf voor om in de zoekmachine te staan. “In principe staat iedereen in onze database,” zegt Jorg. Wie beter vindbaar wil zijn en een prominente positie wil hebben in de zoekresultaten, moet daarvoor een geldbedrag betalen. Een telefoonwinkel kan bijvoorbeeld extra zoektermen opgeven waaraan hij gekoppeld wil worden. De inkomsten hieruit zijn de belangrijkste omzetbron voor iLocal. Jorg: “Bedrijven betalen voor hogere noteringen. Maar uitgangspunt is wel relevantie.” Hoeveel bedrijven gebruik maken van de betaaloptie, kan Jorg niet zeggen.

Deel dit bericht

5 Reacties

Robert-Jan

Leuk geprobeerd maar 0,6% marktaandeel gecombineerd met 0,2% blijft nul. Ik voorzie dan ook binnenkort een bericht dat er met nog meer partijen wordt samengewerkt of dat de stekker weer uit gaat. Het werken in de marge past niet in deze markt.

Janneke

[quote]“De samenwerking ondersteunt deze doelstelling,” zegt directeur Paul Molenaar van Ilse. “Met iLocal spelen we in op de dagelijkse vragen van de Nederlander.” [/unquoute] Mag ik even lachen. Ik zit niet te wachten op Ilse noch Ilocal. Welke onderzoek ligt aan Molenaar's wijsheid ten grondslag? Het zijn de dove en de blinde die nu de handen in een slaan, en vast niet omdat het ze individueel zo goed gaat.

Maarten

@janneke"ik" staat niet voor de Nederlander, kortom jouw uitspraak is ook erg ongenuanceerd. En als je de film Hear no Evil, See no Evil kent dan kan deze combinatie zeker succesvol zijn.:) Maar ook de uitspraak "de dove en de blinde" is een uitspraak van jou wat nergens over gaat. Sterker nog je discrimineerd hiermee (net alsof een blinde of een dove, laat staan gezamelijk, niet succesvol kunnen zijn!). Kortom commentaar mag altijd en lachen ook zeker maar net zoals een schoemaker, blijf bij je leest!

Laura

Het is goed dat er eens verder wordt gekeken dan Google.nl. Ik moet zeggen dat ik ilocal.nl vaak gebruik en dat de site ontzettend handig in gebruik is met directe resultaten. Bij google is dat moeilijker met al die onzin dat ertussen zit!!!

Jeroen

[quote]Maandelijks vinden nu zo’n drie miljoen zoekacties plaats volgens Jorg. De site trekt zo’n half miljoen unieke bezoekers per maand. Ilocal werkt samen met Ilse op basis van een ‘traffic overeenkomst’; iLocal betaalt per ‘doorverwezen’ Ilse-gebruiker.[/unquote] Deze cijfers zullen vast wel ergens op gebasseerd zijn. Dus dan zal het vast wel goed komen met deze samenwerking. Ik moet zeggen dat als ik via google zoek naar bedrijven dat ik dan steeds meer ilocal tegenkom en dat betekent voor mij dat ze goed bezig zijn met hun bedrijf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond