Deel dit artikel
-

Helft Nederlanders plaatst recensies op internet

Ongeveer de helft van de Nederlanders deelt via internet ervaringen over producten, diensten of bedrijven. Televisieprogramma’s, mobiele telefonie en software zijn populaire onderwerpen om ervaringen over te delen. Opvallend gegeven: Nederlanders geven liever een positieve dan negatieve mening.

Meer dan negenhonderd Nederlanders vulden een vragenlijst in van marktonderzoekbureau Ruigrok/NetPanel. Co-creation en het ‘deelgedrag' van internetters waren twee onderdelen van het onderzoek. Volgens Marja Ruigrok van het onderzoekbureau is de ondervraagde groep representatief voor de gehele Nederlandse bevolking.

Iets minder dan de helft van de ondervraagden deelt ‘af en toe' een positieve ervaring met anderen op internet over een product, merk, bedrijf of dienst. Acht procent doet dat regelmatig. Het delen van negatieve ervaringen is iets minder populair: 42 procent doet dat af en toe en vijf procent regelmatig. Het delen van ervaringen gebeurt via internetfora, speciale recensiesites zoals Iens, maar ook via bijvoorbeeld communities als Hyves.

Het delen van ervaringen is het populairst onder Nederlanders jonger dan 35 jaar: zeventig procent van die groep deelt wel eens positieve ervaringen via internet, zestig procent negatieve. Jongeren praten het liefst over televisieprogramma's, onder de 55-plussers is het geven van een mening over reisorganisaties populair.

Co-creation
In het onderzoek kwam ook het onderwerp co-creation aan de orde. Ruigrok/NetPanel omschrijft co-creation als ‘het proces waarbij consumenten op wat voor manier dan ook input leveren voor de ontwikkeling van een product of dienst.'

Co-creation kan variëren van bedrijven die consumenten vragen commercials te maken (bijvoorbeeld Dove) tot merken die de consument producten laat testen (Doritos) of laat meedenken bij het productontwerp (Favela Fabric). Emerce organiseert op 22 mei een bijeenkomst over co-creation.

Van de ondervraagden vindt iets meer dan veertig procent het belangrijk om deel te nemen in product- of dienstontwikkeling. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt co-creation een goede manier voor consumenten om macht/invloed te kunnen uitoefenen op de ontwikkeling van een product of dienst.

Marja Ruigrok vindt dat bedrijven in zouden moeten spelen op de populariteit van co-creation. "We zien nog te weinig voorbeelden." Volgens haar zijn bedrijven nog steeds voorzichtig met co-creation omdat ze bang zij dat hun product of dienst wordt afgemaakt op internet. Die angst is niet realistisch volgens haar. ‘De invloed van consumenten is vaker positief dan negatief. Neem je doelgroep serieus, en ga met ze aan de virtuele tafel."

 

Deel dit bericht

9 Reacties

Ernstjan Albers

Leuk stukje. Als aanvulling hierop:  Er ontstaat een nieuw probleem deze reviews worden intergraal aan producten, diensten of bedrijven gekoppeld waardoor ze hun waarde verliezen. Als je kijkt naar het screenshot bijvoorbeeld dan zie dat op dezelfde recentie pagina mensen het restaurant, top, matig, uitstekend en slecht vinden. Gevolg je weet niet wat je moet geloven. Dit komt omdat je niet weet welke van deze recente kwa smaak op je lijken of te wel wie je moet geloven. Vandaar dat wij bij Souki.com bij het geven van zoekresultaten eerst kijken welke mensen op jou lijken. Des te meer mensen op je lijken des te meer invloed dit heeft op de volgorde van de zoekresultaten.

Yves Groen

De kop van deze post "Helft Nederlanders plaatst recensies op internet" is volledig misplaatst.  Zojuist heb ik even op de website van het onderzoeksbureau gekeken naar de werkwijze. Inderdaad gaat het hier om 900 ondervraagden, die zichzelf hebben aangemeld bij een online panel.  Kortom, totaal niet representatief voor geheel Nederland, maar ook niet voor de gemiddelde Nederlandse internetgebruiker.  Inhoudelijk durf ik ook mijn vraagtekens te stellen bij het onderzoek, doordat vele Amerikaanse onderzoeken (Nielsen, etc.) totaal andere cijfers laten zien. De enige manier waarop je dit kunt testen is op basis van het volgen van de gebruikers op internet.  - Neem 10 grote fora/reviewsites- Houdt het aantal geregistreerde gebruikers bij- Houdt het aantal posts bij- Zet dit af tegen het totaal aantal bezoekers (geregistreerd en ongeregistreerd) Laat er een paar statistici naar kijken en klaar… Wordt het op Emerce niet eens tijd om eens wat meer inhoudelijk en feitelijk op de zaken in te gaan. In plaats van het overnemen van persberichten. Als voorbeeld dit weblog: blog.mindvalleylabs.com Die jongens onderzoeken eerst alles, voordat ze conclusies trekken. Waar ik wel vrolijk van werd is de visie van Netpanel en de brilliant gevonden afkorting SOA:  http://www.ruigrok.nl/werkwijze/3psensoa.html

Remco Tomesen

@Yves. Dank voor je uitgebreide reactie. Ik wil een paar dingen rechtzetten: dit artikel is niet gebaseerd op een persbericht. Ik heb zelf contact gehad met Ruigrok/Netpanel en een pdf-file met een groot aantal getallen en percentages bekeken. Ik heb mijn eigen selectie gemaakt uit een aantal gegevens die ik interessant vind.  Over de representativiteit van het onderzoek heb ik gesproken met Marja Ruigrok. Zie haar reactie, hierboven ook.  De groep van ondervraagden is, zo heeft zij me verteld, representatief voor de Nederlanders, dat betekent: de verdeling vrouw/man, leeftijdsgroepen en andere demografische eigenschappen van de ondervraagden komt overeen met die voor geheel Nederland.  Kanttekening die terecht is: 'de mensen hebben zich vrijwillig opgegeven.' Dat is waar, en daar kan een vertekening in zitten. Ben ik met je eens. Tegelijkertijd geldt iets soortgelijks voor telefonisch en ander schriftelijk onderzoek: de mensen die tijd hebben om vragen te beantwoorden, zijn niet helemaal representatief voor alle Nederlanders.  

Marja Ruigrok

Hoi Yves, je stapt helemaal precies in de discussie die in onze branche en onze media ook gaande is.  Ik stuur je dan ook een link naar het NOPVO onderzoek, een onderzoek waar wij ook aan mee hebben gewerkt om meer inzicht te krijgen in de (on)mogelijkheden van online onderzoek: http://www.moaweb.nl/bibliotheek/bijeenkomsten/14-sept-2006-nopvo/  Persoonlijk ben ik trouwens van mening dat online onderzoek veel beter is dan telefonisch onderzoek. Zeker met afnemende vaste telefoonlijnen en de irritatie die bij respondenten ontstaat.  Uiteindelijk is geen enkel onderzoek een afspiegeling van de totale populatie, je hebt altijd mensen die nooit meedoen. Wat je wel kan doen is checken of de verdeling van je steekproef overeenkomt met die van de totale groep (verdeling geslacht, regio, opleiding, leeftijd et cetera). Dat was in het delen-onderzoek zeker het geval. Dus van alle riemen waar we onderzoeksmatig mee kunnen roeien, vindt ik de online riemen de beste!

Yves Groen

Beste Marja, Dank voor je reactie en vanuit jouw perspectief begrijp ik deze reactie, maar je gaat aan het meest essentiele punt voorbij. Als je wilt weten wat een (representatieve) groep mensen van een nieuwe auto, cola of co-creation vindt, dan doe je onderzoek naar de "mening" van de ondervraagden. Om zo tot een representatief antwoord te komen op de vraag wat de gemiddelde persoon "vindt". Indien je wilt weten hoeveel files er in Nederland staan, kun je aan negenhonderd Nederlanders vragen hoe vaak ze in de file staan, maar je kunt het veel beter zelf meten.  Ik begrijp dat dit "meten" veel kostbaarder is dan het simpelweg vragen aan een panel. In mijn voorbeeld meetopstelling (vorige post) moet je de beschikking krijgen over grote hoeveelheden data. Maar aangezien het in geval van de files en het plaatsen van ervaringen, niet om een mening, maar simpelweg om feiten en cijfers gaat, is de methodiek van het panel niet toepasbaar om tot een juist antwoord te komen. Ik zal op een later moment nog even de onderzoeken plaatsen die mijn verhaal onderbouwen.

Franky

"Helft Nederlanders plaatst recensies op internet" = 8 miljoen. Dat geloof je zelf niet eens. De helft van de actieve internetters, dat wil ik echter wel geloven, dat sluit ook aan op het feit dat het gaat om een online onderzoek. Nu wordt er door de titel wel een erg vreemd beeld gecreeerd.

Marja Ruigrok

Gelijk: het beste om zaken te bewijzen is er naast te gaan staan en tellen. Dar hebben we naats het onderzoek ook gedaan. Zoals op Hyves. Daar bulkt het van de merkcommunities. Zo hebben op dit moment meer dan 67.000 fans van het merk H&M zich vrijwillig bij de H&M Hyves aangesloten. Vragen als ?Ben jij van mening dat de nieuwe collectie van H&M tuinbroeken moet bevatten?? zijn er heel gewoon. Een andere populaire ?merktribe? op Hyves is die van Zwitsal, met 32.000 leden. In een heftige opstand tegen de vernieuwde geur van de haarlotion, zegt een Hyver: 'Zwitsal is Zwitsal niet meer. Ik pleit ook voor de oude geur. Ideetje om het bedrijf met z'n allen te mailen'?.Dat zijn harde (en dus ''echte'') cijfers. Onderzoek is een manier om een tijdsopname te maken. Om van een grote groep te weten te komen wat ze doen en waarom. En daarom is onderzoek ook zo leuk!

Erik van der Veen

Reductie van cognitieve dissonantie

Tonna van der Linden

‘Boven is het stil’

Recensie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond