Deel dit artikel
-

KPN: 296.000 tv-abonnees

De digitalisering van het dienstenpakket leverde KPN afgelopen kwartaal amper groei op. De omzet bleef, met 3 miljard, nagenoeg gelijk ten opzichte van vorig jaar, evenals de nettowinst. Het aantal digitale tv-abonnees nadert de 300.000.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die KPN vanochtend presenteerde. De omzet over het eerste kwartaal van 2007 groeide ten opzichte van een jaar geleden met 78 miljoen euro tot 3 miljard. De nettowinst ging in diezelfde periode van 313 miljoen naar 384 miljoen euro.

KPN realiseert tweederde van zijn omzet in Nederland, met de exploitatie van vaste en mobiele netwerken. In België en Duitsland genereert het bedrijf via dochterbedrijven E-Plus en Base eenderde van de omzet op mobiele netwerken.

Vaste belklanten lopen weg

Afgelopen kwartaal zegden 140.000 Nederlandse huishoudens hun abonnement op de vaste telefoon op. Ze bellen enkel nog via de mobiele telefoon of namen een telefoonabonnement bij hun kabelbedrijf. KPN biedt zelf ook digitale telefonie, onder meer via het abonnement InternetPlusBellen. Het aantal VoIP-klanten groeide in een jaar van 73.000 naar 650.000.

De omzet uit internetactiviteiten op de consumentenmarkt groeide, vergeleken met vorig jaar, met 37 miljoen tot 213 miljoen euro. De inkomsten uit mobiele activiteiten namen in diezelfde periode toe met 33 miljoen tot 432 miljoen euro. Telefoongesprekken via het vaste net leverden nog 309 miljoen euro op, een afname van 80 miljoen.

KPN rekent voor dat de acquisitie van 1 mobiele klant 129 euro kost. Een jaar geleden was dat nog 184 euro. De gemiddelde omzet per belklant per maand (ARPU) steeg met 4,5 procent tot 29 euro. Het bedrijf bedient 5,9 miljoen mobiele bellers op de consumentenmarkt. Daarvan heeft 45 procent een abonnement, een plus van 4 procent.

Groeitempo twee maal hoger dan van Tele2

De telecomaanbieder zag in een jaar tijd het aantal breedbandklanten bij onder meer Planet Internet, HetNet en Xs4all met een half miljoen groeien tot 2,1 miljoen. De dekking van het ADSL-net is 99 procent, die van het ADSL2+-netwerk is ongewijzigd gebleven op 57 procent. Via het ADSL2+-netwerk kan KPN interactieve digitale televisie aanbieden, ter concurrentie met de digitale pakketten van kabelbedrijven. KPN is in februari de verkoop van tv-product Mine begonnen.

KPN zag het aantal tv-abonnees afgelopen kwartaal met 31.000 groeien tot 296.000. Dat is twee maal de groei die concurrent Tele2 afgelopen kwartaal realiseerde. De meeste van die KPN-klanten kijkt via Digitenne, niet via ADSL2+. Het bereik van Digitenne binnenshuis is 58 procent in heel Nederland. Over de lanceringsdatum van DVB-H, ethertelevisie op de mobiele telefoon, zijn de mobiele aanbieders het nog niet eens.

Volgens KPN heeft 72 procent van de Nederlandse huishoudens breedbandinternet, hetzij via de kabel, hetzij via ADSL. Dat is een toename van 10 procentspunten in een jaar. KPN claimt in dit segment een marktaandeel van 41 procent.

KPN investeert de komende jaren miljarden euro's in de vernieuwing van zijn netwerk. Het bedrijf wil een volledig op IP-technologie gebaseerd netwerk in bedrijf nemen. Daardoor kan KPN zelf, maar ook zijn concurrenten, snellere en meer digitale diensten aanbieden aan de consument en het bedrijfsleven. Het telecombedrijf vormt zich daarmee om van een netwerkexploitant tot een dienstenaanbieder. Hiermee volgt het het voorbeeld van BT in Engeland, dat al een stap verder is in die digitaliseringsslag.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond