Deel dit artikel
-

Eenderde analoge tv-kijkers wil digitale overstap

Eenderde van de Nederlandse huishoudens overweegt volgend jaar digitale televisie aan te schaffen. Dat daar gaat haast bij is, komt door de hoge kwaliteit van het analoge tv-signaal. En adverteerders lijken amper te porren voor specialistische digitale, interactieve tv-producties.

Nederlanders staan niet te trappelen om over te stappen op digitale televisie. Uit een onderzoek van Telecom Paper blijkt dat ze opzien tegen de aanschaf van nieuwe apparatuur en de veronderstelde hogere abonnementsgelden. Bovendien hebben veel huishoudens meerdere televisies, terwijl de decoder voor digitale televisie op slechts één toestel tegelijk werkt. Maar eenderde van de ondervraagden overweegt volgend jaar toch de overstap te maken.

Uit een recente meting van Ernst & Young blijkt dat circa 35 procent van de Nederlandse huishoudens digitale televisie heeft. Ruim de helft heeft ondanks de dure reclame-inspanningen van kabel- en telecombedrijven dus geen digitale tv.

Van de huishoudens met digitale televisie heeft 41,6 procent meer dan alleen het basispakket. Tegen een extra abonnementbedrag per maand krijgen ze meer zenders. Telecom Paper denkt dat kabel- en telecombedrijven in de toekomst meer bronnen van inkomsten aan kunnen boren op tv, door bijvoorbeeld weer- en verkeersinformatie via de tv aan te bieden. De onderzoeker stelt dat het gebruik van video on demand beperkt is. De Elektronische Programmagids (EPG) is het meest gebruikte onderdeel van digitale tv.

Telecombedrijf Tele2 behoort samen met UPC en KPN in Nederland tot de groep aanbieders die interactíeve televisie verkopen. De abonnee kan via zijn afstandsbediening uit verschillende menu's kiezen en het digitale aanbod gebruiken als ware het een miniatuur versie van het world wide web. Tele2 ontwikkelde voor Grolsch en Agis aparte themakanalen. De adverteerders kregen hiermee als het ware eigen mini-zenders. De Volkskrant lanceert begin augustus een interactief televisiekanaal bij Tele2. Bij de laatste kwartaalrapportage meldde het telecombedrijf dat het eind maart 2007 148.000 interactieve tv-klanten had op zijn ADSL2+-netwerk.

Tele2 probeert de Nederlandse adverteerdersmarkt warm te maken voor interactieve tv-reclame. Daartoe schrijft het de zogeheten 'Red Button Challenge' uit. De verwijzing naar de rode knop is symbolisch voor het interactieve karakter van de wedstrijd. Tot eind juli kunnen adverteerders voorstellen indienen voor interactieve tv-campagnes. De winnaar wordt beloond met een maand lang gratis zendtijd op Tele2 TV en een gratis interactieve campagne. Tele2 houdt de actie samen met Fris Idee, Stroom en De Vos & Jansen. Deze partners zorgen voor het ontwerp van de winnende inzending en de effectmetingen van de resulterende mediacampagne.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond