Deel dit artikel
-

Beltonen goudmijn is voorbij

De verkoop van beltonen voor mobiele telefoons levert steeds minder op. Dat blijkt onder meer uit de strategiewijzigingen van grote leveranciers als Jamba en Musiwave.

Jamba verdiende ooit grof geld aan zijn Crazy Fog-beltonen, waarvoor bedragen tot wel vier dollar in rekening werden gebracht. Analisten gingen er tot voor kort van uit dat de markt in 2010 zo’n 11 miljard dollar groot zou zijn.

Dat lijkt niet meer te gaan lukken. De markt staat onder grote druk. Met de nieuwste mobiele telefoons kun je makkelijk je eigen beltonen maken en daarnaast kunnen beltonen voor weinig geld bij websites worden besteld.

Volgens M:Metrics worden in de grootste Europese landen steeds minder beltonen verkocht. De laatste twaalf maanden is het percentage gebruikers dat beltonen koopt alleen al in Engeland naar 3,4 procent gedaald.

JupiterResearch denkt dat beltonen altijd nog 28 procent van de totale mobiele diensten uitmaken, maar vorig jaar ging het nog om een aandeel van 33 procent. De totale beltonenmarkt wordt geschat op 1,1 miljard dollar, 500 miljoen dollar meer dan de markt voor mobiele games.

De belangrijkste leveranciers van beltonen hebben kort geleden dan ook een nieuwe strategie aangekondigd. Het Duitse Jamba heeft het aanbod inmiddels verbreed naar plaatjes en games, maar VeriSign, dat het bedrijf in 2004 overnam voor 273 miljoen dollar, heeft Jamba inmiddels van de hand gedaan. Het resterende belang via News Corp van Rupert Murdoch zal ook worden verkocht, zo heeft VeriSign al laten doorschemeren.

Het Franse Musiwave is in november overgenomen door Microsoft voor 50 miljoen dollar. Openwave Systems had het bedrijf in 2005 gekocht voor 121 miljoen dollar, maar wil het niet langer hebben. Onder Microsoft zal het bedrijf naar verluidt een heel andere invulling krijgen.

Deel dit bericht

19 Reacties

Bernard

Wat een onzin! Dat de markt van Jamba instort is aan haar zelf te verwijten. Wat wil je als je mensen oplicht.

Joost Schravendeel

En dat bluetooth / MMS standaard te gebruiken is op vrijwel iedere telefoon. Ik ben benieuwd naar de statistieken hoevaak 1 origineel op de telefoon gezet liedje uiteindelijk verspreid wordt.

Ruud Kok

Het instorten van de beltonenmarkt ligt niet zo zeer aan de beschikbare alternatieven, maar meer aan alle regulatie waaraan het materiaal aan moet voldoen. Zo moet tegenwoordig op een uiting duidelijk staan dat het om een abonnement gaat en dient de consument eerst tot twee keer toe (dubbele opt-in) letterlijk te accepteren dat er tot 9 euro per week wordt afgeschreven. Nou kan je zeggen dat het oplichterij is, maar mijn inziens hoort ieder normaal denkend mens voor zichzelf te realisseren dat 'gratis' niet bestaat en dat het algemeen bekend is dat ringtones vaak veel geld kosten. Door de reguleringen is het verkopen van de ringtones in abonnementsvorm nu praktisch onmogelijk, want zeg nou zelf: welk product kun je wel verkopen als je verplicht wordt om eerst herhaaldelijk en met grote letters de prijs te benadrukken…

Philip

Weinig geld? Voor niets zelfs! Zoals op NAKKO.COM Gelukkig krijgen niet alleen consumenten door dat dit het business-model van de toekomst is.  JAMBA, BLINKO, BLINCK en consorten gaan anders nog steeds door met de – door debiele tv-reclames ondersteunde – onfrisse praktijken. Plaatjes en games verkochten ze overigens altijd al. In het gelinkte artikel staat dat ze hun aanbod uitbreiden naar muziek, video en informatie aanbod, kortom oud nieuws.

Joost Schravendeel

En het is kansloze content. "Voor de dronken mekkerende schaap, SMS schaapon naar 5624!"

Len

Het onderzoek toont aan wat iedereen die met mobiele content werk allang weet. De ringtone markt heeft zichzelf met de abonnementen op een dood spoor gezet. Iets verkopen waarbij elke gebruiker achteraf verrast wordt over hoeveel hij heeft betaald voor zo weinig product, dat kan niet oneindig doorgaan. Logisch gevolg is dat ze EN het product niet meer kopen, En het de verkopende partij kwalijk nemen. Gelukkig snappen steeds meer partijen (websites en a-merken) dat mobiele content nog steeds een erg interessante manier is om consumenten iets extra's te bieden, maar dan wel in de juiste vorm.  Bijvoorbeeld als gratis extra dienst op de website, of als leuke give away bij hun product. zoals KPN doet met de officiele Goeiemoggel ringtone op http://www.goeiemoggel.nl. ( zo te zien gemaakt door het in vorige reactie genoemde NAKKO.) We zullen zien waar het heen gaat.

rob vd biggelaar

Op bijna iedere telefoon kun je elk willekeurig audioformat als ringtone instellen. Dus ript iedereen een eigen ringtone mp3/wav of whatever en houdt de euro's op zak. </businessmodel>

blogdog

@Len: dat is natuurlijk de heilige graal. Het zou heel mooi zijn om leuke diensten aan te bieden voor weinig.Het probleem is echter ook dat de operators to de helft van het betaalde geld meepikken, en die rekenen alleen maar af. De rechthebbenden willen ook nog wat, tv commercials kosten ook nog iets en dan blijft er nog maar weinig over voor de Jamba's. Dus die kunnen niets anders dan abonnementen aanbieden willen ze nog wat uit de pot schrapen.Een kind ziet dat dat een doodlopend spoor is. Wil mobiele content en mobiel internet succesvol zijn dan moeten de operators nog een stapje zetten (lagere datatarieven en veel lagere billing kosten).En deze geldklop praktijken hebben zeker niet bijgedragen aan een snellere omarming door de consument.

Vincent

@Ruud: het maakt nogal verschil of je moet aangeven dat iets geld kost of dat je een Ringtone bestelt en dat blijkt later een abonnement te zijn dat jou elke week het recht geeft om een nieuwe ringtone te downloaden.  Voorkeur voor content is puur subjectief, maar wanneer jij een dronken mekkerend schaap wilt hebben, dan volstaat toch ook het bestelcommando SCHAAP. De ON erachter maakt het een abonnement en daar kies je dan op dat moment toch niet voor. Wanneer je in de winkel een tijdschrift in de losse verkoop aanschaft, dan dien je nog wel een tweede handeling te verrichten om uiteindelijk een abonnement te nemen.  Dat de voortschrijdende techniek zijn invloed heeft lijkt me ook een abc-tje.

Richard Korebrits

Deze uitkomst was natuurlijk ook wel te verwachten met de opkomst van de diverse nieuwe manieren van communicatie tussen telefoon, met name Bluetooth. Zoals hierboven al gezegd is het eenvoudig om gedownloade ringtones onder je vrienden te verspreiden, zonder dat daar nog kosten aan verbonden zijn.Aanbieders als Jamba en Ringtoneking die downloaden alleen in abonnementsvorm aanbieden snijden zichzelf op lange termijn in de vingers omdat iedereen nu sceptisch is over hun aanbod. Mensen zijn nu bang om ringtones online te kopen i.v.m. de mogelijke abonnementen die ze daarbij ongewenst afsluiten. Voor de meeste mensen is het maken van eigen ringtones nog steeds niet echt te doen, en zal waarschijnlijk niet snel gebeuren. Je moet hiervoor eerst een liedje hebben, hier een stuk uitknippen wat geschikt is als ringtone (dus zonder de intro's) en dat vervolgens via je PC naar je telefoon sturen. Voor mensen met verstand van computers, en de juiste randapparatuur is dit niet zo'n probleem, maar voor 95% van de mensen is dit nog niet te doen. Mijns inziens zit er nog wel enige toekomst in de ringtones, puur door het feit dat mensen zelf niet de kennis bezitten om hun eigen tones te maken, maar wel hun favo muziek op hun telefoon willen hebben. Met name in de doelgroep tot ca. 19jaar. Naast de grote (abonnemenst)aanbieders zijn er ook nog legio andere aanbieders zoals bijvoorbeeld http://www.123ring.nl waar je ringtones gewoon per stuk kunt kopen en nergens aan vast zit. Volgens mij verschuiven de verkopen nu al in de richting van die kant en zal dit op lange termijn alleen maar meer worden.

Rivk

"Dit zouden wij niet doen als de markt voor ringtones hard achteruit zou gaan." Nou, dat moet dan nog blijken…

Richard Korebrits

"Dit zouden wij niet doen als de markt voor ringtones hard achteruit zou gaan." En, ben je al miljonair?Dat je het hebt opzet betekent natuurlijk niet dat je verstand van de markt hebt… En garandeerd al helemaal geen verkopen

Marc

Eens te meer het bewijs dat als business-continuiteit je doel je de consument value-for-money moet bieden. En dat is dus geen ringtone abonnement van enige tientallen euro's per maand. Natuurlijk verandert de markt ook door technologische ontwikkelingen maar de markt is de laatste jaren gedomineerd door partijen die zich focusten op winstmaximalisatie op de korte termijn. De effecten daarvan op de langere termijn worden nu duidelijk. Overigens zullen de klanten helpdesks van gsm telco's het wel rustiger gaan krijgen als deze abonnementen gaan verdwijnen.

Andre

Ringtones zijn fmcg en omdat digitaal, gaan mensen op zoek naar goedkope of zelfs gratis alternatieven die bv ad-supported zijn. Net als eerder met muziek en later films is gebeurd.  Zo heb je van nederlandse bodem de grote aanbieder Ranktones.com en inmiddels ook vele navolgelingen. Het blijft iig content voor mobiel en dus interessant, alleen zijn mensen niet altijd meer bereid zulke hoge bedragen te betalen. Een ad-supported model lijkt dan ook de meeste kans te hebben!   

Paul van Rooij

@Len & Philip: Heren ik weet dat jullie in je eigen verhaal geloven, en zelfs ik ook deels in dat van jullie, maar aangezien jullie de eigenaren van Nakko zijn past enige vorm van journalistieke objectiviteit. En de kans dat @Dennis verder bekend is met Ranktones dan slechts een objectieve tevreden klant, is niet uitgesloten. Ik kan pagina's vullen over dit onderwerp echter beperk ik mij tot:- Als je de perceptie van de consument verziekt dan vraag je om problemen, dit boeit echter de partijen die dit veroorzaken niet. Op naar het volgende land, er zijn altijd voldoende consumentenzieltjes om te belazeren.- Een industrie (platenmaatschappijen en andere rechthebbende) die zo weinig snapt van digitale ontwikkelingen vermoord zichzelf. Het begon ooit met het MP3 probleem en de utopie dat een CD een soort onsloopbaar product was.- Als een markt op het einde lijkt te lopen, kom je met een dumpversie. De ene industrie brengt versie 1-2-3 van product X opnieuw uit als Pack tegen een dumpprijs (de handoek blijven uitknijpen totdat hij gortdroog is), de andere industrie gaat geloven (dit is vaak geen kwestie van kennis maar van onmacht) dat het product verwordt tot een reclameproduct etc.  In alle fases van deze productcyclus zijn er bedrijven die er aan verdienen en die er aan verliezen. Het is algemeen bekend dat een CD uitbrengen in veel gevallen niet meer echt rendabel is, maar wel werkt als een promotiemiddel. De waardeketen verplaatst zich 'slechts', je kan beter management zijn en/of publishingrechten bezitten.  

Joost

Dat de wereld van mobiele content veranderd is een feit, maar welke kant het op gaat is nog niet bekend.Partijen zoals Jamba, Buongiorno hebben jaren optimaal geprofiteerd van de onkunde die consument had en tegelijkertijd hebben Ze hebben ideaal ingespeeld op de behoefte en onkunde van de consument en beginnen zitten nu in de hoek waar de klappen vallen. Tijden veranderen, zo ook de techniek, de mogelijkheden van de toestellen en behoeften van de klant.Een consument zal altijd behoeften hebben om toestel te personaliseren. Hoe ze aan content gaan komen dat is aan de klant. Veel partijen zijn hun modellen aan het aanpassen, lees: ook Jamba.Nu is het al niet meer mogelijk om meerdere abonnementen af te sluiten bij Jamba, dit was eerst wel zo. Ze hanteren nu een model dat je 1 abonnement hebt en dat je daaruit content kan kopen. Het product zoals Nakko dat nu aanbiedt heeft zeker veel potentie, speelt heel goed in op de trend die nu gezet is met User generated content en dat is ook wat platenmaatschappijen graag willen, consument bepaalt welk gedeelte ze een ringtone van willen maken, hebben.  

Anton hilhorst

Ik download mijn ringtones op Wuzzon.nl, daar kan je ze al kopen v.a. 0.25 euro. Voor niks gaat de zon op. Als het niets kost zit er meestal een addertje onder het gras.

Barend Bakker

Nou moet KPN iets anders verzinnen om hun klanten te bedriegen.

Peter

@ Barend: wat heeft KPN hier mee te maken?Het zijn juist partijen zoals BUONGIORNO, JAMBA die consumenten oplichten.Sterker nog KPN (Hi) geeft al een tijdje gratis ringtones weg (via Nakko). Niet echt een onderbouwend statement wat je daar maakt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond