Deel dit artikel
-

Omzet van MySpace valt tegen

MySpace zag de omzet afgelopen jaar met 80 procent groeien, maar miste op 10 procent na de omzetdoelstelling van 1 miljard dollar. “Wat is de waarde van een vriend, welke methodologieën gelden in deze nieuwe reclamemarkt”, vraagt News Corp.-bestuurder Peter Chernin zich af.

Hoewel News Corp., eigenaar van onder meer MySpace, IGN en Photobucket, nog een vol kwartaal te gaan hebben, staat voor de directie al vast dat de ambitieuze groeidoelstellingen niet gehaald zullen worden. "Ja, we zullen onze aggressieve projecties niet realiseren. De economie zit tegen."

In 2005 was het de megadeal van het moment: News Corp. legde 580 miljoen dollar op tafel om profielensite MySpace.com over te nemen van de oprichters. Binnen de kortste keren verdient het sociale netwerk de investering van topman Rupert Murdoch al weer terug.

Gisteren presenteerde News Corp. zijn kwartaalcijfers. Operationeel directeur Peter Chernin bleek vrij royaal met het vrijgegeven van relatieve groeicijfers van MySpace (download .PDF).

"De online advertentiemodellen die tot op heden werden gebruikt in de interneteconomie moeten worden verfijnd voor sociale media. Nieuwe methodologieën zijn noodzakelijk." Bijvoorbeeld: "Wat is de economische waarde van ‘een vriend’? Een lastige vraag, omdat adverteerders zich lange tijd enkel op tv hebben georiënteerd bij hun merkbestedingen." Die tijd lijkt volgens Chernin voorbij.

Van Hyves werd eerder deze week bekend dat het ‘een paar euro‘ per jaar verdient per gebruiker.

Hoeveel MySpace aan zijn gebruikers verdient, is niet bekend. Maar volgens Chernin maakt de profielensite wel winst. De omzet per gebruiker, beeld- plus zoekreclame, steeg afgelopen jaar met 49 procent. Volgens de directeur gaat nu 54 procent van alle advertentiedollars voor profielensites naar MySpace.

Verdere details:

  • 7.000 ontwikkelaars schreven zich in voor de MySpace API
  • Zij bouwden tot op heden 1.000 applicaties (widgets)
  • Die widgets werden in 2 maanden 2,1 miljoen keer geïnstalleerd
  • MySpace mobiel verwerkt maandelijks 1 miljard pageviews
  • Een gebruiker besteedt gemiddeld 242 minuten op MySpace, 167 op Facebook

 

 

Bron foto: jared (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond