Deel dit artikel
-

Makkelijk geld verdienen met sociale netten

Hyves en Netlog maken een aardige winst zonder zich daarvoor noemenswaardig in te hoeven spannen, MySpace wil ‘groter worden dan iTunes’ in de webhandel van muziek en hier Hyves verslaan. En nieuwkomers Sparkx en Krem hopen een graantje mee te pikken in de zakelijke markt.

Hoe centen binnen te halen was, vrij vertaald, het onderwerp van de periodieke discussie van de Ipan dinsdagavond. Op die vraag probeerden Yme Bosma (ontwikkelchef van Hyves), Steven Kraal (baas van Netlog Nederland) Derek Fehmers (marketingchef van MySpace Benelux) Andries Voskamp (directeur Sparkx) en Thijs Sprangers (oprichter Krem) antwoord op te geven.

De laatste twee zijn betrekkelijke nieuwkomers op de markt. Sparkx is er in bèta en lanceert binnenkort definitief. Het is een zakelijk georiënteerd net dat een concurrent van LinkedIn kan worden maar intensiever communicatie en onderlinge aanbevelingen. Sparkx wil geld gaan verdienen met aanbevelingen voor zakelijk gebruik.

Krem.nl biedt sociale netten als dienst en software aan organisaties aan. Het gaat dus om intranetachtige toepassingen die een intensief karakter moeten dragen warbij de interne medewerkers ook veel dieper gaan in communicatie dan bij bijvoorbeeld LinkedIn. Krem is dienstverlener en hoef dus niet op de ‘openbare markt ‘geld’ te verdienen.

Howel vanuit het publiek werd geopperd dat nichenetten uiteindelijk lucaraitever zullen wroden dan de grote publieke netten ging het dinsdagavond toch voornamelijk om marktleider (in Nederland) Hyves en de buitenlandse belagers MySpace (Amerikaans) en Netlog.

Netlog geïntegreerde campagnes

Netlog is de gevaarlijkste outsider, met volgens Kraal 1,2 miljoen Nederlandse registraties. Het Belgische bedrijf claimt marktleiderschap in Europa met topposities in België, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Roemenië en Turkije en een tweede positie in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Portugal.

"Winstgevend vanaf dag één", zei Kraal. "In Turkije binnen de kortste keren 3 miljoen leden zonder één euro te hebben uitgegeven." Het geheim: "Vooral heel goed in de eigen taal en cultuur aanspraken. We zijn huiverig voor language pollution." Waarop gespreksleider en Ipan-voorzitter Guido van Nispen snedig opmerkte dat die term op zich taalvervuiling was. Kraal uitte zich voornamelijk in Engelse termen.

Zo verdient Netlog nu het meest geld met ‘advertising’ en met ‘micropayments’, kleine bedragen voor extra diensten voor de doelgroep van jeugd tot 24 jaar. Netlog had bijvoorbeeld succes met een actie met Nokia die Netloggers de gelegenheid bood elkaar met muziekgeschenken te verrassen. Jeugd kickt op favoriete merken en is bereid ver mee te gaan in campagnes. Pas sinds januari heeft Netlog een volwaardig verkoopteam, daarvóór was dat niet nodig.

Kraal: "Belangrijk is dat je gebruikers respecteert, en nauwkeurig aansluit. We voorzien veel meer van dit soort geïntegreerde campagnes, maar bedrijven moeten zich goed voorbereiden. Normaal reageren ze bijvoorbeeld traag of niet op e-mail van klanten, maar in zo’n campagne moet je alert zijn en die moet je dus goed voorbereiden."

MySpace amusement

De schaal van MySpace maakt mondiale overeenkomsten mogelijk, zoals een maand geleden met muziekmaatschappijen. EMI zal zich nog aansluiten en vervolgens nog kleinere labels, aldus de met een fraai Amerikaans accent sprekende Derek Fehmers.

"We worden groter dan iTunes", aldus Fehmers, en dat is er een om te onthouden. Evenals het antwoord op de vraag van Van Nispen waar het bedrijf over 24 maanden geld mee verdient: "Wij worden de grootste in Nederland. MySpace bestaat pas vier jaar en 24 maanden is ook een lange periode."

Waarom niet zonder de muziekmaatschappijen? "Zij binden de grote artiesten aan zich en brengen een groot deel in. Maar we hebben ook de kleine band uit Rotterdam die via Hyves direct zijn 3.000 fans kan bedienen met tickets, t-shirts en muziek. Juist die combinatie maakt het sterk."

Zo ontwikkelt MySpace zich tot ‘one stop’ plaats voor alles mat amusement. Want na muziek volgt video gezien de overeenkomsten met tv-bedrijven in de Verenigde Staten. Wat MySpace specifiek in Nederland wil doen en hoe daar wat geld mee te verdienen kwamen we niet te weten.

Die ‘one stop’ biedt mogelijkheden voor meer tussenhandel en het deelnemen in te verleggen geldstromen. Fehmers meent dat het ‘te veel’ is wat iedereen op internet allemaal moet zoeken en bezoeken. Mensen willen steeds meer één plek waar ze met persoonlijke voorkeuren en delend met anderen hun dingen op internet kunnen doen.

Hyves: mobiel en nieuwe lagen

Hyves verdient volgens Yme Bosma per klant ‘een paar euro’ per jaar. Bij 6 miljoen klanten betekent dit tenminste 12 miljoen euro omzet. Dat geld komt voor circa 65 procent uit reclame van niet minder dan 150 miljoen pageviews per dag en voor een derde gedeelte uit ‘premium’ diensten betaald met kleine bedragen in het ‘gold memberhip’van twee tot drie euro per maand.

De twee belangrijkste poten van de financiële strategie van Hyves zijn mobiel en het bieden van nieuwe diensten die nauw aansluiten op de huidige communicatie: diensten tegen kleine bedragen waarmee hoge volumes mogelijk zijn. En die putten uit de bestanden: zo kun je bij Hyves nu fysiek een kaartje laten sturen naar een persoon van wie je geen adres hebt. Hyves heeft postadressen in veel gevallen wel.

Juist afgeschermde informatie wordt dan lucratief, zeker als de profieleigenaar die ook wil delen met zijn favoriete adverteerders. Hoe beter de privacybescherming, zo liet Bosma doorschemeren, des te groter de kans dat je het vertrouwen wint van gebruikers om ook commercieel flink in de bus te blazen.

Zo kan Hyves ook mobiel het publiek op de wenken bedienen met lokatiegebonden door adverteerders betaalde diensten als ze maar goed aansluiten op de behoefte. Nu al bekijken Hyvers mobiel gemiddeld elf pagina’s per sessie en dat is relatief veel. Nog niet eerder stonden de sterren voor mobiel zo goed met aantrekkelijke prijzen voor flatfee, betere schermen, staan buitengewoon zijn goed voor mobiel.

De grote drie sociale netten zijn dankzij lage kosten en ‘groei die vanzelf ging’ al winstgevend zonder zich noemenswaardig in te spannen. De inkomsten kunnen nog vele malen groter worden. Vanuit het publiek werden ook de risico’s genoemd: gebruikers die (nog) niet trouw zijn aan de merken van de sociale netten en de onderlinge inwisselbaarheid van de diensten. Maar niemand twijfelt aan de mogelijkheden om de sociale netten nog veel lucratiever te maken.

Deel dit bericht

2 Reacties

Martin van der Meij

Draaien deze sites WINST of OMZET? Het publieke geheim cq het gerucht dat je toch steeds hoort is dat de socialnetworks juist moeite hebben om per saldo winst te maken vanuit de normale bedrijfsvoering?

Martijn Smit

@martin, Doordat de kosten van het beheren en exploiteren van een website veelal meevallen kan een website al snel winst maken. Doordat Hyves een model hanteert met alleen reclame inkomsten is het goed mogelijk om een site te hebben die vrij snel winst maakt. Sites maken in het begin vrij weinig kosten omdat storage en data verkeer in verhouding minder kosten dan een traditioneel bedrijf waar je flinke investeringen moet doen om iets te laten slagen. Dus webbedrijven die hebben wat dat betreft een betere startpositie en hebben daardoor meer geld om te investeren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond