Deel dit artikel
-

Concurrentie voor Skype, eBuddy, Fring uit Rotterdam

Afgelopen twee jaar zocht Nimbuzz vooral naar focus, strategie en had tijd nodig om zijn product goed uit te ontwikkelen. Vandaag verschijnt de nieuwe versie van de mobiele bel- en chatdienst, met widgets om direct vanuit Hyves of Facebook te telefoneren en voicemailen.

"De mensen, de strategie en de uitvoering daarvan zijn nu in orde. Soms heb je wat langer nodig voordat die zaken zijn uitgekristalliseerd". Dat zegt marketingdirecteur Tariq Dag Steinberg Khan vanuit zijn kantoor in Londen. Want hoewel Nimbuzz in Capelle aan de IJssel bij Rotterdam wordt gemaakt, wordt de mobiele dienst vandaag op de Engelse markt gelanceerd. Dat spreekt vanuit internationaal oogpunt meer aan.

Nimbuzz is een dienst waarmee gebruikers via hun mobiele telefoon gratis kunnen chatten en sms’en. Mobiele telefonie wordt verrekend tegen het lokaal geldende tarief. Vanuit één programma op de mobiel kunnen gebruikers ook bestanden versturen en hun accounts op Skype, Google Talk, ICQ, MSN, Jabber en Facebook gebruiken.

De dienst nestelt zich hiermee ergens tussen de mobiele chatfunctie van eBuddy en Fring en de mobiele VoIP-mogelijkheden van Skype en Fring.

Sinds vandaag is Nimbuzz ook met Hyves te integreren. Gebruikers kunnen een digitale interactieve sticker (een widget) met Nimbuzz-functies op hun profielpagina plakken. Bezoekers van die pagina kunnen een sms- of chatbericht sturen maar ook voicemail of direct bellen. De widget is bruikbaar bij 23 sociale netwerken.

Tariq Dag Steinberg Khan: "Dit jaar focussen we ons op het bouwen van een gebruikersbestand. We hebben afgelopen anderhalf jaar 500.000 gebruikers gekregen zonder dat we enige reclame maakten. Zij loggen wekelijks 1 miljoen keer in. Een kwart van die half miljoen is een actief, maandelijks gebruiker." Oftewel: een actieve gebruiker logt maandelijks zo’n 8 keer in.

"Eind dit jaar hopen we dat we 5 miljoen geregistreerde gebruikers hebben", een vertienvoudiging. Dat hoopt de ondernemer te bereiken via samenwerkingsverbanden met sociale netwerken in onder meer Duitsland, Spanje en Frankrijk. Ook zal een deel van het geld van de investeerders voor internetreclame worden aangewend. Als laatste hoopt de marketingdirecteur distributie-afspraken te sluiten met mobiele operators. Zij zouden Nimbuzz onder witmerk af mogen nemen en als ‘éigen dienst’ aan mogen bieden aan hun klanten, om klantbehoud te bevorderen en data-abonnementen te verkopen.

In december 2005 investeerde Mangrove Capital Partners in Nimbuzz, toen nog Buzzaa geheten. In een volgende ronde nam onder meer een mede-eigenaar van Mail.ru, Gadu Gadu en Tradus (QXL) een belang in Nimbuzz. Het gaat daarbij om MIH uit Zuid-Afrika. MIH investeerde samen met het Duitse Holtzbrinck en Mangrove 10 miljoen euro.

Waar Nimbuzz exact geld mee gaat verdienen, houd de marketingdirecteur in het ongewisse. "Contacten in communicatie en sociale netwerken zijn geld waard. Wij kunnen een mobiel advertentienetwerk oprichten zoals niemand anders dat gedaan heeft."

Deel dit bericht

6 Reacties

Steven

Zat eens naar die statistieken te kijken die worden genoemd: 1 miljoen logins per week = 4M per maandVolgens het stuk logt een gebruiker gemiddeld 8 keer per maand in, maar:125.000 actieve gebruikers * 8 maandelijkse logins = 1M per maand Hoe zit dit nou?

Erwin Boogert - Emerce

Steven, het zit zo: jij hebt gelijk en ondergetekende niet. Ik verhaspel weken met maanden. Dank, dus, voor je opmerking!

Steven

@Erwin: ah dus 1 miljoen logins per maand, dank voor je snelle reactie!

Tom

Heb het net een paar keer geprobeerd:- cool dat je kan bellen, klinkt best goed. Maar toch eigenlijk alleen interessant voor als je in het buitenland bent?- chatten ging echt waardeloos: op een gegeven moment was ik offline en kwamen m'n berichten niet eens aan, terwijl ik dacht nog online te zijn!

Ruben van Hooft

hmmm.. volgens mij verbleekt dit bij Mobidoki.com, die had onlangs per ongeluk 2 dagen hun site al open… dat!!! zag er pas mooi uit.. maar sindsdien heb ik het niet meer gezien..

King Yiu

@Tom VOIP bellen is niet alleen handig voor internationale calls.Je kunt namelijk ook je online buddies bellen zonder dat je daar een telefoonnummer voor nodig hebt. Tevens zie je daarbij de presence status zodat je weet of het wel gelegen komt om de persoon te bellen (Bezig, Lunch, Online, Afwezig, etc…) Dat is iets wat je met een normaal telefoongesprek niet kunt doen. Heb je een flat fee internet abonnement dan kun je je online buddies zonder extra kosten bellen. Als je in de buurt bent van een WiFi connectie en je telefoon ondersteund WiFi dan kun je helemaal gratis bellen naar je online buddies in Nederland of waar je ook ter wereld bent. Mocht je helemaal geen UMTS of WiFi hebben…zelfs dan biedt Nimbuzz een oplossing indien je toch online buddies wilt spreken. Je kunt dan inbellen op een lokaal vastnummer (tegen het normale tarief van een lokaal gesprek). O ja, en als je andere buddy ook Nimbuzz gebruikt en niet online is dan kun je hem/haar een Buzz zenden. De telefoon gaat dan over en start Nimbuzz op met de mededeling of men een chat of call wil aangaan met de betreffende buddy. Op deze manier kun je dus onderling heel goedkoop lokaal bellen. Kortom: Genoeg redenen dus om Nimbuzz te gebruiken. Ook voor lokale gesprekken 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond