Deel dit artikel
-

‘Slechte websites hinderen elektronisch zakendoen’

Het merendeel van de zakelijk georiënteerde websites is slecht. Ze leveren bovendien weinig tijdsbesparing en kostenbesparing op. Dat zeggen veel managers die Ernst & Young ondervroeg voor de ICT Barometer.

Van de 600 ondervraagden managers en directeuren van Nederlandse bedrijven zegt 52 procent dat websites van leveranciers en andere zakelijke partners slecht zijn. Vergeleken met vorig jaar gebruiken de respondenten die sites ook minder om informatie en offertes op te vragen, te bestellen en prijzen te vergelijken.

Daarnaast moet 46 procent van de ondervraagden de hand in eigen boezem steken. Ze zeggen dat hun interne bedrijfsprocessen digitaal onvoldoende op de buitenwereld zijn afgestemd. Een derde zegt dat zijn producten en diensten überhaupt niet voor e-commerce geschikt zijn.

Al met al is er een dalende trend te zien in het gebruik van websites van zakelijke partners, zo blijkt uit de ICT Barometer (download Pdf).

"Gelet op het toenemende belang van online zakendoen is het op zijn minst opzienbarend te noemen dat een kwart van de bedrijven, zo’n 275.000 in aantal, er vandaag de dag nog steeds niet in slaagt om hiermee de efficiency, de kwaliteit te verbeteren en de kosten te verlagen. Toch een van de belangrijke doelstellingen die de opkomst van online zakendoen stimuleerde", aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.

Een kleine zestig procent van de ondervraagden zegt geen last te hebben van cybercrime, 39 procent zegt ‘in beperkte mate’ en 2 procent zegt ‘in grote mate’. Het blijkt dan in 60 procent van de gevallen om spam te gaan en in 20 procent van de gevallen virussen. Toch spreekt nog 12 procent over inbraken op computersystemen.

Bron foto: cosmopolitician (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond