Deel dit artikel
-

Yahoo en Google beperken advertentie-samenwerking

Google en Yahoo slanken hun geplande advertentie-samenwerking af onder druk van het Amerikaanse ministerie van Justitie.

Afgelopen weekend stuurden de bedrijven een nieuw voorstel tot samenwerking naar de Amerikaanse toezichthouder. Dat melden bronnen aan de Wall Street Journal.

Binnen het herziene plan mag Yahoo hooguit 25 procent van zoekmachinereclame verdienen met het doorplaatsen van Google-advertenties naar zijn zoeksite. Bovendien verkorten de bedrijven de periode van hun samenwerking van 10 jaar naar 2 jaar. Voorts zou Yahoo aan mogen geven op welke zoektermen het wel en niet reclame uit Google databases accepteert.

In juni 2008 maakten Google en Yahoo hun plannen voor samenwerking bekend. Daarbij zou Yahoo tekstadvertenties uit Googles AdWords op bepaalde delen van zijn site plaatsen. Het gaat daarbij louter om Yahoo’s Amerikaanse en Canadese sites.

Het plan volgde kort op het afketsen van Microsofts overnamepogingen van Yahoo. De Yahoo-gesprekken met Google bleken uiteindelijk een van de spaken in Microsofts wielen.

De Amerikaanse toezichthouder onderzoekt de beoogde samenwerking tussen Yahoo en Google omdat deze 90 procent van de markt in Googles handen kan brengen.

Wanneer het ministerie van Justitie zijn finale uitspraak bekend maakt, is niet bekend.

Foto: Danny Sullivan (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond