Deel dit artikel
-

Consumentenbond vindt sms-gedragscode wassen neus

De Consumentenbond accepteert de sms-code, die is opgesteld vanuit de sms-branche, niet. Zelfregulering om op te treden tegen sms-dienstaanbieders die de fout in gaan is niet genoeg.

De bond is wel in gesprek geweest met de sms-branche: "Maar bij het begin van de onderhandeling is de Consumentenbond eruit gestapt. De naleving laat te wensen over. De code bestaat al langer, dit is slechts een herziening". Aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.

De sms-branche kijkt momenteel of het mogelijk is om de bestaande sms-code toe te voegen aan de Nederlandse Reclame Code. Zij zeggen dat met de richtlijnen strenge eisen worden gesteld om de reclame-uitingen van sms-aanbieders aan banden te leggen.

Flinke boetes

Een herziening van de code (PDF) is niet goed genoeg. De bond vindt dat misstanden bij de sms-aanbieders anders aangepakt moeten worden: "De Consumentenbond wil een strakke handhaving zodat de OPTA ook flinke boetes op kan leggen. Wij zien graag een wetgeving zodat het effectiever aangepakt kan worden."

De regels moeten duidelijkheid bieden wat wel en niet mag in de reclames voor sms-diensten. Hierdoor zou bijvoorbeeld voor de gebruiker geen misleiding meer mogen ontstaan over bijvoorbeeld de prijs van de dienst. De vraag is of een sms-dienstaanbieder zich geroepen voelt de regels altijd even strak na te leven wanneer dit niet verplicht wordt gesteld.

Zelfregulering werkt niet

De gedragscode zou veel scherper kunnen en wat er nu ligt is niet afdoende meent de bond: "Het is in feite gewoon zelfregulering van bedrijven onderling zonder harde boetes wanneer het misgaat. Wij zijn geen voorstander van zelfregulering. Het is gebleken dat dat niet afdoende werkt." De opgestelde sms-code heeft een stapsgewijze omschrijving waar een reclame aan moet voldoen en wat uit den boze is. Er is onder meer een template (PDF) opgesteld voor online advertenties die sms-diensten aanprijzen.

De woordvoerder stipt nog aan dat niet de hele code zo de prullenbak in hoeft: "Niet alles is slecht. Er staan best leuke dingen in. Bijvoorbeeld dat de gebruiker zich moet kunnen afmelden van een sms-dienst. Maar wetgeving is hier beter op zijn plaats. Dan pas kan je scherp op de naleving van de regels toezien en boetes uitdelen wanneer het niet goed gaat."

Bron foto: KE4SFQ (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Smsdienst Register

De huidige discussie over de sms-gedragscode gaat met name over het maken van reclame voor smsdiensten en (het ontbreken van) de controle op deze communicatie uitingen. Dit is slechts een onderdeel van de smsgedragscode. Juist dat deel van de gedragscode is inderdaad moeilijk te controleren.  De berichten die smsdienstregister.nl ontvangt gaan meestal niet over misleidende reclames, maar juist over problemen en onduidelijkheid bij het afmelden voor een dienst. Al zou de call-to-action duidelijk aangeven dat een smsdienst een abonnement betreft; al zou de subscriptie groter en langer worden vertoond en duidelijker worden geformuleerd; de meeste mensen lezen niet! De aanmelding is in de meeste gevallen ook een impuls actie. Om die reden is het vooral belangrijk dat het voor de consument duidelijk is hoe deze zich weer kan afmelden voor de dienst. En dat de afmeldcodes ook daadwerkelijk werken. SMSdienstregister heeft om die reden een smsdienstkeurmerk in het leven geroepen. Op http://www.smsdienstkeurmerk.nl kunnen aanbieders van betaalde smsdiensten en smsmarketingdiensten een keurmerk aanvragen. Smsdienstverleners die voor hun smsdienst een keurmerk aanvragen worden gecontroleerd. Vermelden ze duidelijk op hun website of hun dienst een abonnementsdienst betreft? Wat zijn de kosten en de frequentie van de berichten? Hoe kan men zich weer afmelden voor de dienst? Is er een helpdesk en (hoe) is die te bereiken? Kortom, doet de Smsdienst aanbieder ook daadwerkelijk wat er wordt beloofd. Als bij controle blijkt dat de dienst zich aan de regels houdt wordt er een keurmerk verleend. De aanbieder van de dienst plaatst het smsdienstkeurmerk op de website en ook op smsdienstregister.nl wordt het keurmerk vermeld. Als er veel klachten over de dienst binnenkomen wordt de dienst opnieuw gecontroleerd en kan het keurmerk worden afgenomen. ?Consumenten die zich aanmelden voor een dienst met een keurmerk weten zeker dat ze zich aanmelden voor een betrouwbare smsdienst waar ze ook weer makkelijk vanaf kunnen komen.? Smsdienstregister biedt de consument met een onafhankelijk smskeurmerk duidelijkheid in de ondoorzichtige markt van betaalde smsdiensten.

gerard Ramp

Zelf 2 maanden geleden meegedaan aan een prijsvraag op tv via nr 4545.Mijn stuurt vervolgens ongevraagd sms-berichten naar ondergetekende (men vermeld dat deze berichten kosteloos zijn, in werkelijkheid kostenze 1euro 26 per bericht), soms 3 op een dag, wegdrukken en niet reageren heeft geen zin. Via klantenservice mobiel te horen gekregen dat ik via internet een filter kan plaatsen en en sms naar 4545 moet sturen met de mededeling stop (onder tussen nog 2 GRATIS berichten a 1.26 euro ontvnagen. Pure diefstal van deze organisatie's. Schade post 25.70 euro. Waar kan ik dat verhalen en waar of wanneer stopt deze sms-terreur. Wie neemt wettelijke stappen?!

Anja Smit

Ook ik ben de dupe van misleidende reclame.Inderdaad mensen,ik ook,lezen onvoldoende en handelen vaak in een impuls.Hier wordt door deze bedrijven handig misbruik van gemaakt.Ik verwachtte dat het meedoen aan een prijsvraag eenmalig zou zijn,maar je wordt gebombardeerd met SMS jes,die je niet wilt.Daarna blijkt dat je abonnee van een SMS dienst geworden bent en ook nog een ringtone"besteld"hebt.(onbekend voor mij!) Afzeggen wordt onmogelijk gemaakt omdat nergens bekend is hoe.Uiteindelijk heb ik op de website SMS dienstenfilter alle SMS diensten laten blokkeren.Dit duurt 3 dagen en nu maar hopen dat het heel stil blijft!IK heb een helpdesk van een van deze duistere bedrijven gebeld om op een nette doch indringende manier mijn ongenoegen te uiten.Het betrof celdorado.Ik ging het schip in (voor honderden euro's)met nummer 5028 en 6464.Overbodig te melden dat ik woest ben en vind dat mistoestanden en misleiding hard moeten worden aangepakt.Er moet hiervoor een duidelijke en eenduidige gedragscode worden ontwikkeld. groet,anja smit

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond