Deel dit artikel
-

Duitse overheid dumpt Google Analytics

De Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen verwijdert uit privacyoverwegingen Google Analytics van zijn website. Het is niet duidelijk wat er in Amerika met de surfgegevens van Duitse burgers gebeurt.

Dat melden Duitse media. De webpagina waarop de deelstaat zelf zijn nieuwe opstelling meldt, is niet bereikbaar.

Nordrhein-Westfalen heeft om die reden de Analytics-code inmiddels van zijn website verwijderd.

Het gebruik van Google Analytics druist regelrecht in tegen een wet uit het jaar 2000. Die stelt dat het verplaatsen van digitale surfgegevens naar buiten Duitsland, maar binnen de EU, alleen dan mag als klip en klaar duidelijk is wat er met die data gebeurt. In het geval van Google Analytics worden die data naar buiten de EU gestuurd en is volgens de ambtenaren niet bekend wat er met de Duitse surfgegevens gebeurt.

Vorige week was tijdens Emerce‘ dagcongres Travel & Tourism van Airtrade (Vliegwinkel.nl) ook te horen dat het Google Analytics moedwillig niet gebruikt. De reden daarvoor is dat het bedrijf geen concurrentiegevoelige data buiten de eigen deur wil opslaan.

In een vergelijkbaar geval maakte Yahoo gisteren bekend de persoonsgebonden zoekgegevens van zijn gebruikers na 90 dagen gaat wissen . Tot op heden hanteerde het bedrijf een termijn van 13 maanden.

Vorige week riep DDMA-voorman Tom Kok nog op tot een discussie in Nederland over de plicht tot weggooien van persoonsgegevens.

Deel dit bericht

5 Reacties

John

Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat bedrijven concurrentie gevoelige data zonder probleem bij Google onderbrengen. Dat betreft dus niet alleen bezoekersaantallen of land van herkomst maar vaak worden ook verkochte eenheden en omzetcijfers opgeslagen.  Dat een overheid nu de eerste is die daar mee gaat stoppen vanuit privacy overweging vind ik opmerkelijk. Ik zou verwachten dat bedrijven vanuit commerciele overwegingen daar nooit aan waren begonnen. Maar blijkbaar is enerzijds de samenhang tussen 'commercieel' en 'webbeheer' binnen veel bedrijven nog steeds erg vaag en wordt anderzijds aan data beveiliging nog erg weinig aandacht besteed. Dat Google niks kost zal ongetwijfeld ook nog wel een rolletje spelen. De reactie van Google dat ze gegevens na 90 dagen gaan wissen, is als oplossing een natte wind en een erkenning van een probleem dat ze zelf al van mijlen ver aan hadden kunnen zien komen. Dit zou wel eens het einde kunnen betekenen van Google Analytics in zijn huidige vorm en kansen kunnen bieden aan webanalyse applicaties die eerder door het gratis aanbod van Google een stuk van het veld moesten ruimen.

Erwin van Asselt

Eigenlijk de enige logische reactie. Zolang het onduidelijk is wat er precies met al deze gegevens gebeurt, wordt het een groot risico om al deze data elders onder te brengen. Logischerwijs zou je mogen veronderstellen dat de domeinhouder eigenaar is van deze gegevens. Bij Google is dit in ieder geval niet zo. Schimmige toestanden dus. Ik verbaas mij er al lange tijd over dat zoveel bedrijven – ook in NL – zonder bezwaar gebruik maken van Google Analytics.

Werner Duimel

Juist dat een overheid deze beslissing als eerste neemt, zegt genoeg over de manier waarop de commercielen tegen dit onderwerp aankijken. "Iedereen maakt bijna gebruik van dit systeem, dus waarom zou ik het niet doen?" Wat is het alternatief? Een systeem waarvoor de kosten tot ver boven de 100.000 EUR kunnen uitkomen. Daar kunnen aardig wat keywords voor worden ingekocht…Persoonlijk begrijp ik de Duitse beslissing, echter het valt Google niet kwalijk te nemen dat ze een dergelijke dienst gratis aanbieden. Iedereen weet toch wat het belang van Google is? Dan is het slechts een kweste van vraag en aanbod. En blijkbaar is er al een paar jaar vraag naar….. Het is aan de concollega's van Google Analytics om de markt te overtuigen waarom te investeren in een betaalde dienst. Hier zijn talrijke argumenten voor. Wellicht is dit het stapje dat nodig was.

Bas Groot

Deze stap van Noordrijn-Westfalen is logisch, ook de EU is al tijden argwanend en zit ook al jaren tegen Google aan te duwen voor meer openheid, en met name de linkse Duitse partijen en de mededingingsautoriteit dringen daarop aan.  Pas na langdurige druk van de EU wilde Google een privacy statement op zijn website zetten en kwam met super lamme smoezen over waarom ze dat nog niet eerder gedaan hadden. En het statement dat dan nu gekomen is, is ook weer een beetje halfbakken voor wat zo'n informatiemoloch kan en doet, maar goed, het is een begin.  De gedachte van de EU: Informatie is macht, en de consequentie van Google's aanpak van totaal met elkaar verweven informatie- en applicatienetwerken is dat ze ook enorm veel macht verkrijgen door de enorme schaal en hoeveelheid toepassingen waarmee het gebeurt. En macht corrumpeert, vooral absolute macht. Het is misschien nogal symboolpolitiek maar wel vooruitziend: als je als (aanstormend) monopolist geen openheid van zaken aan de overheid (=wij Europeanen) wil afleggen, kan dat een reden zijn om die leverancier niet te kiezen. @Werner: Waarom een equivalent van Google Analytics een ton zou moeten kosten??? Zou ik niet weten. Er zijn alleen al in Nederland meer dan 50 webstats leveranciers en de betere kunnen zelfs voor hele grote sites met miljoenen bezoekers per jaar al voor een paar honderd euri per jaar bemeteren. Goed, kan oplopen tot een paar duizend per jaar als je alle marketing-extensies erbij wilt, maar een ton? Dan zit je bij de verkeerde.

Tim de vrind

Waarom voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten met alle gevolgen van dien? Als je een adwords programma draait dan weet Google al heel veel van wat er aan de voorkant gebeurd. Gebruik je Google Analytics dan wordt ook de achterkant nog eens geopenbaard.  Als E-commerce bedrijf, waar je afhankelijk bent van je online omzet en online marketingprogramma's, geef je bv. al een behoorlijk bedrag uit aan promotiekosten en advertentiebudgetten. Dan kunnen die kosten voor een professioneel webanalyse pakket er vast ook nog wel bij.  Ben uiteraard niet tegen Google Analytics… Voor niet e-commerce sites en kleinere MKB-sites prima te doen, maar als je bestaan van de site afhangt en er online transacties plaatsvinden…. Ook ik vind het zeer opmerkelijk dat zoveel grote bedrijven de toch beperkte software van Google gebruiken en ben het enigszins met Bas eens. Werner zit iets te hoog in de boom, maar Bas misschien weer iets te laag. Prijzen varieren vaak op basis van pageviews aantallen, goede onderhandeling etc. Inderdaad is een aantal jaren geleden bij o.a. Vliegwinkel.nl besloten om "marketing data" niet de wijde wereld in te sturen. Goed om te zien dat de degelijke Duitsers deze beslissing namen. Wie volgt??

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond