Deel dit artikel
-

Ook weinig vraag naar Rotterdams glas

Telecom Italia-dochter BBned steekt haar nek uit om in Nederland te innoveren met glasvezel. Zakelijk loopt dat. Maar voor consumenten gaat het behalve in Amsterdam ook in Rotterdam niet goed.

Het loopt nog nog niet bleek deze week. niet voorspoedig met Glasvezelnet Amsterdam (GNA), maar Reggefiber en KPN beginnen al aan een volgende fase: op de open glasvezels in beheer bij deelneming Reggefiber wordt KPN de operator die actieve diensten mogelijk maakt op de komende 100.000 aansluitingen.

Op het huidige glasnet in Amsterdam vervult BBned die rol van oprator. Algemeen directeur Arthur van den Ende van BBned in Hoofddorp noemt drie oorzaken voor de teleurstelling tot nu toe:

Glasvezel Amsterdam begon niet in wijken met de grootste kansen op aansluitingen. Het was bijvoorbeeld wel sociaal om behalve Zeeburg ook de Watergraafsmeer en Osdorp te selecteren als eerste wijken maar er zijn grote verschillen in behoeften aan glas en dus aan penetratiegraden in de verschillende buurten;

Ten tweede ontbeert Amsterdam de verbondenheid van gemeenschappen die bijvoorbeeld verglazing in dorpen als Nuenen en Hillegom, en in mindere mate in steden buiten de Randstad tot een succes hebben gemaakt.

Ten derde en zeker niet in de laatste plaats waren er grote problemen met het aanleggen van verbindingen, zowel om binnen te komen en apparatuur werkend te krijgen als om die verbindingen vervolgens met storingsvrije diensten op te leveren

"We hebben gedaan voor dit betrekkelijk geringe resultaat. Klanten ondervonden vaak een groot gedonder en dat helpt het imago van glasvezel in complexen natuurlijk niet", aldus Van den Ende.

Glasnet Amsterdam suggereert dat BBned haar marketing niet op orde had. Van den Ende kan daar niet veel mee: "Geef maar aan waar. De prijzen waren scherp, en de kwaliteit wel op orde. Het is breed bekendgemaakt door diverse lokale initiatieven.. . ."

Rotterdam te kleinschalig

Reggefiber en GNA noemden een aantal van 3.000 abonnees op diensten. Worden die werkelijk bediend nu? En welk deel door BBned-provider Alice? Van den Ende: "Of het er 2.000, 3.000 of 5.000 zijn, over aantallen actieve aansluitingen spreek ik niet noch wat Alice er doet."

Zo wil Van den Ende ook geen cijfers noemen over de tweede stad waar ze in glasvezelnetten is gestapt, Rotterdam. Maar hij laat wel doorschemeren dat het met de projecten voor consumenten in de Rotterdamse wijken Lloydkwartier en Nesselande hetzelfde laken een pak is als in Amsterdam.

Volgens Nick van den Berg, chef van het glasvezelnet Rotterdam bij het Ontwikkelings Bedrijf Rotterdam (OBR) in het WTC, zijn er nu 4.500 aansluitingen in de twee genoemde wijken. "Vertraging met aansluitingen is er niet, want in 2012 moeten er 7.000 aansluitingen zijn. Dat loopt mee met de nieuwbouw in de wijken, zo’n 400 tot 6.00 woningen in zowel Nesselande als Llloydskwartier."

Hij schat dat daar 500 tot 600 abonnees op zijn genoteerd. Dat is wel als ‘teleurstellend’ aan te merken, want ht betreft ruim 10 procent penetratie op de 4.500 aansluitingen. "We hadden op meer gerekend. Maar het is een hele dunne markt. Aanbieders van diensten moeten dus veel upfront investeren om die markt te ontwikkelen."

Met andere woorden: dat levert verliezen op. Ook voor operator BBned, die in Rotterdam voor vijf jaar tekende voor de rol van operator van de glasnetten, is dit dus commercieel nog verre van aantrekkelijk. Van den Berg hoopt dat er een stimulans komt van bestaande grote partijen die op glas diensten gaan bieden: "We hebben KPN, UPC en Tele2 gevraagd om ook provider op glas te worden. We hebben nu behoorlijke concurrentie van ADSL van KPN en de tv-kabel van UPC. Als die partijen glas in hun aanbod meenemen, wordt dat gunstiger voor ons."

Prijzen nog te hoog

BBned heeft tot nu toe forse verliezen geboekt op de glasprojecten voor consumenten, lijkt het. Maar Van den Ende wil daar weinig over kwijt: "De nkomsten zijn lager dan begroot, dat is duidelijk. We zijn niet tevreden."

Telecom Italia boos? "Zoals elke aandeelhouder dit niet prettig zou vinden. We worden sterk gestimuleerd om te innoveren, wat je ook moet doen om een incumbent [ KPN hier, red] te kunnen beconcurreren."

En nu weer meedoen voor de volgende 100.000 aansluitingen in Amsterdam? "Het is duidelijk dat KPN zich opwerpt als operator op de open netwerken van Reggefiber. Naar ik begrijp gaan Reggefiber en KPN voor zo’n 2,5 miljoen aansluitingen in totaal de komende jaren. Dat heeft schaal. Onze schaal is minder. Heel belangrijk zijn de lessen die we hebben geleerd. Met deze kennis kunnen we in het vervolg een stuk efficiënter opereren."

In Amsterdam kan BBned operator op de volgende 100.000 aansluitingen worden naast KPN. "Maar we willen eerst nog met de betrokkenen Reggefiber/KPN en Opta in de slag over de tarieven die zijn afgegeven voor Reggefiber en KPN. Het is niet alleen een technisch verhaal, maar ook economisch. We moeten er wel genoeg marge op kunnen behalen om het aantrekkelijk te maken. Er moet fatsoenlijke concurrentie op glasvezel mogelijk worden."

Standaardisatie nodig

Meer succes, zegt Van den Ende, hebben projecten elders in een aantal steden. Daar is XMS de provider, een bedrijf van 51 procent Reggefiber en 49 procent BBned. In zo’n 15 steden is XMS actief. In Amsterdam doet XMS niet mee als provider, maar de volle BBned-dochter Alice wel.

BBned loopt tegen het euvel aan dat vaak lokale verschillen optreden in toegepaste technologie en methodes van werken en aansluiten: "Die lokale gemeenschapsinitiatieven zijn heel charmant en effectief. Maar je loopt vaak in elke plaats tegen weer andere specificaties en manieren van samenwerken aan. Dat vergt nogal wat inspanning."

Van den Ende zou er niet rouwig om zijn als Reggefiber en KPN gingen standaardiseren: "Een de facto standaard maakt het makkelijker om op diverse plaatsen uniform aan te bieden en dat met de initiatieven van Regge/KPN zoiets kan gebeuren."

Deel dit bericht

9 Reacties

Erik

Geen wonder dat het met een aanbieder als Alice misloopt. Heb zelf vorig jaar ook internet en telefonie aangevraagd bij Alice, man wat een ongeorganiseerd zooitje daar. Na het aanvragen 4 weken gewacht, toen kreeg ik de modem. Vervolgens zou het 2 weken later zijn aangesloten. Werkte niet. Tientallen keren die helpdesk van ze gebeld, iedere keer minstens 20 minuten in de wacht gestaan (hatsekidee, kassa voor Alice en mijn mobiele telefoonaanbieder) en vervolgens doen ze loze beloften over 'terugbellen door de 2e lijn' en monteurs die niet komen. Dat bedrijf houdt je eindeloos aan het lijntje, zonder iets te leveren. Uiteindelijk na 3 maanden wachten zonder dat er iets geleverd werd maar de boel opgezegd. En nog steeds probeert dat zooitje ongeregeld geld van m'n rekening af te schrijven. Hier is maar een woord voor: oplichting.

dutch

je betaald voor wat je krijgt . neem dan ook een goeie isp betaal wat meer en je hebt nergens last van. ik snap tot op de dag van vandaag nog niet dat glasvezel niet verkrijgbaar is dit had allang beschikbaar moeten zijn in rotterdamse volkswijken.

dutch

je betaald voor wat je krijgt . neem dan ook een goeie isp betaal wat meer en je hebt nergens last van. ik snap tot op de dag van vandaag nog niet dat glasvezel niet verkrijgbaar is dit had allang beschikbaar moeten zijn in rotterdamse volkswijken.

piet

ha ha reactie op Erik, zelfde probleem maar dan met planet/kpn ook z'n stelletje sukkels daar.

leenvr

Ik woon in rotterdanzuid en ik heb nog niks gehoort over glas. Maar er is nog een probleempje Samenwerking van de diensten. Jaren geleden is de straat opengegooid voor de riolering, dus flinke overlast. Wat jaartjes daarna de hele straat overhoop voor renovatie van de straat en stoep, weer overlast maar wel een mooie straat, een tijdje daarna kwamen de gasboeren dus weer de straat stukkie voor stukkie weer open, resultaat een hobbelstraat en stoep. ech rotterdam! en dan daalijk misschien weer de straat open voor de glasvezel. Ik heb dus nu wel een indruk waar mijn belasting geld blijft 🙂

LeenvR

2 x reactie proberen te versturen 2x kreeg ik een foutmelding benbenieuwd

Sjaak

>>De prijzen waren scherp, Sure, de hoofdprijs zal ie bedoelen.Pas met de huidige actietarieven krijg je precies dezelfde snelheid voor precies hetzelfde geld als een ADSL abbo.Natuurlijk dat geen hond hier naar omkijkt.

webabun

De 3 redenen die AvdE noemt, kan ik wel volgen. Wat ik me verder afvraag, is wat de rol van woningbouwverenigingen in het verhaal is. Tot op zekere hoogte zijn dat de partijen die je mee moet krijgen om een uitrol succesvol te krijgen, zeker als je focust op grote aantallen. En laten nou net enkele Amsterdamse wbv's zelf al jaren lang – met volgens mij amper betere scores – semi-zelfstandig tv, radio, telefonie en i'net infrastructuren aanleggen, exploiteren et cetera.

EricBroek

Zie hier de tarieven: http://www.concepts-ict.nl/glasvezel-rotterdam/tarieven  Ik ga in Nesselande wonen maar ben zeker niet van plan om een aansluiting te nemen. 20 Mb voor 37,50 vind ik niet echt goedkoop.De stap daarna is 50 Mb en dat is snel maar niet 57,50 waard!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond