Deel dit artikel
-

Just-Eat.nl: ‘op weg naar half miljoen gebruikers’

De online besteldienst voor bezorgrestaurants Just-Eat.nl verwacht voor het einde van het jaar een half miljoen geregistreerde gebruikers te hebben. Een nieuwe site moet die verdubbeling realiseren. Het bedrijf breidt uit naar Canada en het Midden-Oosten.

In Nederland verwerkt Just-Eat.nl dagelijks tussen de 3.000 en 4.000 orders. Rond etenstijd surfen duizenden mensen naar de site om bestellingen op te geven voor bezorging of om af te halen.

“We groeien maandelijks met 20.000 nieuwe gebruikers”, zegt Laurens Groenendijk. Hij is verantwoordelijk voor de Benelux-markt en heeft samen met zijn compagnon voor 50 procent eigenaar van de lokale versie van de van oorsprong Deense site. Die constructie kwam tot stand toen hij eind 2006 de helft van zijn bedrijf Hapgids.nl aan de Denen verkocht (video).

De nieuwe website verkeert momenteel in betafase. Hij is al wel bereikbaar, maar hier en daar kunnen er nog fouten of onvolledigheden in zitten. “Het moet makkelijker worden om een restaurant te zoeken en de menu’s te vergelijken. Bovendien kun je op de site nieuwe site ook geschreven recensies achterlaten, iets dat op de oude site niet kon”.

Vijf procent klanten via ‘ambassadeurs’

Op dit moment heeft het bedrijf naar eigen zeggen 180.000 geregistreerde gebruikers. Vijf procent van hen komt via-via binnen als nieuwe klant. Met het huidige groeitempo denkt de ondernemer voor eind 2009 op een half miljoen klanten te zitten. “We zitten vooral in de grote steden, maar je ziet de Vinex-gebieden en andere buitenstedelijke regio’s opkomen”.

Het Nederlandse bestand bevat nu 1.300 restaurants. Aan het einde van het jaar zijn dat er vermoedelijk 1.800, van de in totaal 2.500 in de doelgroep.

Groenendijk stelt dat het steeds normaler wordt om via internet bestellingen door te geven bij restaurants ‘aan de onderkant van de horecamarkt’. Hij ziet bovendien een verschuiving van telefonische orders naar internetbestellingen. Net als concurrent Thuisbezorgd.nl voorziet Just Eat in beide modaliteiten.

Menukaarten drukken, brommerverzekeringen

“Ondernemers kunnen van ons ook een apparaat krijgen waarmee wij de bestellingen aan hen doorsturen via GPRS”, smalband mobiel internet. “Wij ontvangen de order en bij hen rolt er een geprinte order uit die terminal”. De kosten voor de ondernemer zijn 400 euro borg en 3 euro maandelijks aan mobiel dataverkeer.

Het belangrijkste verdienmodel achter de site is gebaseerd om commissies. Horeca-bedrijven betalen 6 of 8 procent van de orderwaarde (afhankelijk of ze een abonnement hebben of niet) aan Just Eat. Daarnaast verdient het bedrijf geld met de productie van menukaarten, een verzekering voor bezorgbrommers en de verhuur van Smart-auto’s om bestellingen te verzorgen. De auto’s, brommers en menukaarten bevatten stuk voor stuk het logo van Just Eat.

Op eigen kracht bouwen aan global brand

Het van oorsprong Deense Just Eat werkt sinds ruim een jaar agressief aan internationale expansie. Onlangs ging een filiaal in België open, waardoor het bedrijf nu in zes landen zit. Het management, tegenwoordig in Londen gevestigd, verwacht daarnaast binnen twee maanden in Canada te zullen starten. “Er wordt onderzocht hoe we in Zuid-Amerika en het Midden-Oosten bedrijven op kunnen zetten. Het doel is een global brand te worden”.

Een van de grote investeerders in het bedrijf is Bo Bendsten, bestuurder bij Telecity en oprichter van hostingbedrijf UK2.net. Just Eat is op zich al ‘zeer winstgevend’, aldus Groenendijk. Extern kapitaal lijkt niet noodzakelijk om de groei te financieren.

Foto: yngrich (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Machteld

Wat een onzin ..20.000 nieuwe gebruikers per maand, dat zijn er 700 per dag. Nogal een groei ten opzichte van die zogenaamde 3000 per dag vindt u niet?

Laurens

Beste Machteld, met onze nieuwe website worden de bestellers "standaard" member van Just-Eat.nl. Dit was in de vorige versie niet het geval. Hierdoor groeit het aantal geregistreerde gebruikers substantieel t.o.v. de "oude" website.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond