Deel dit artikel
-

Mobypicture gaat geld vragen voor premium dienst

Op dit moment verdient Mobypicture vooral de centen met platformintegratie, voor het einde van het jaar moet een premium dienst uitgerold zijn. Maar niet voor de kritische massa bereikt is.

Met de groei hangt ook het businessmodel van de premium service samen. "Wanneer we in andere landen net zo groot zouden zijn als in Nederland, dan kan je heel makkelijk het premium model introduceren. Dat werkt natuurlijk voor elk land hetzelfde", aldus CEO Mathys van Abbe tegen Emerce.

Mobypicture haalt op dit moment vooral geld uit platformintegratie. Zo sloot de mobiele digitale dienst een samenwerking met NUfoto en TMF.

Durfkapitaal

Terugkomend op die kritische massa geeft Van Abbe toe dat durfkapitaal nuttig is wanneer ‘je groei wilt realiseren’. Met de huidige inkomsten kan Mobypicture zich geen fouten veroorloven. Dat maakt expansie naar het buitenland moeilijk. "Daarvoor is de groei nu nog te traag." Van Abbe bekent dat Mobypicture wel serieus aan het rondkijken is naar durfkapitalisten: "Het momentum van Mobypicture vraagt daar om." Al vindt hij het wel belangrijk om voor nu nog heel even de durfkapitalisten buiten de deur te houden: "Je eigen broek ophouden, maar ook je eigen plannen kunnen trekken."

De focus ligt duidelijk op het doorzetten van de groei. Van Abbe wil eerst 250.000 users behalen voor hij zich aan premium diensten waagt, dan is het pas opportuun.

"Van alle gebruikers neemt misschien 1 tot 5 procent die dienst af. Stel dat dat de gebruiker 20 euro per jaar kost. Met rond de 100.000 gebruikers betekent dat dat je 20.000 euro omzet draait." Ter vergelijking geeft de oprichter het voorbeeld van de samenwerkingen die hij sloot met 2 publishers. "Voor een soortgelijk bedrag kan ik zo’n extern platform opzetten binnen een paar dagen." Bij een premium dienst is dat wat anders. "Voor de users om zijn en het achterliggende systeem op orde is, ben je lang aan het bouwen."

Premium

De premium dienst bestaat uit een lijst met 25 features. Gebruikers kunnen dan bijvoorbeeld kiezen uit meerdere scenario’s en hun foto’s alleen uploaden bij Facebook en Hyves, of alleen naar Twitter. Natuurlijk krijgt de betalende gebruiker ook een beter inzicht in de statistieken van de geüploadde content. En de betaalde versie is gevrijwaard van advertenties.

Dat laatste is nu ook nog het geval bij de gratis dienst. "Uiteindelijk willen we misschien advertenties in gaan voeren die niet ingelogde leden of gebruikers te zien krijgen. Mobypicture heeft 4 miljoen pageviews op het eigen platform en hetzelfde aantal buiten het platform om. Wat moeilijk te meten is, is hoe vaak de content bekeken wordt op sites van derden. Van Abbe: "We publiceren content mee op de sites van derden, bijvoorbeeld bij Facebook. Daar kan natuurlijk ook een advertentie bij."

Search API

Plannen zijn er genoeg. Binnen een maand, sneller dan de premium service er aan komt, wil Mobypicture een search API lanceren. "Dat maakt het makkelijker om op content te zoeken. Handig, wanneer je bijvoorbeeld een nichesite hebt, dan kan daar de content aan gekoppeld worden."

Aan een puur white label-product wil Van Abbe niet beginnen. We hebben wel een samenwerking met TMF, waar gebruikers content kunnen publiceren zonder op het platform te komen van Mobypicture, maar dat is geen totaallicentie." De TMF-gebruiker wordt wel doorgesluisd naar het platform van Mobypicture, maar ziet dit in eerste instantie niet. Het platform is immers gebrand naar de wensen van TMF. "Desondanks kan de gebruiker wel via ons platform publiceren naar Hyves of bijvoorbeeld Facebook. Dat maakt het appeal om onze dienst te gebruiken natuurlijk groter."

Open platform

Met meer dan 200 ontwikkelaars die Mobypicture in hun applicaties gebruiken, is dat met deze werkwijze ook toe te voegen in het platform van TMF. "Ons platform is zo open, daar profiteren dan alle partijen van."

Van Abbe blijft nog wat op de vlakte, maar vertelt dat ook 2 van de grote telecompartijen geïnteresseerd zijn om Mobypicture te integreren voor hun gebruikers: "Die samenwerkingen zorgen natuurlijk ook voor groei."

Deel dit bericht

7 Reacties

Mathys

Mobypicture blijft natuurlijk altijd gratis voor de gebruikers. De premium services betreffen extra functionaliteit, niet de basis features!

Kjeld

http://twitter.com/mathys/status/2907185611 Zoals @Mathys daar aangeeft zijn dat de top users. http://mobypicture.com/user/Marlooz 3.419 fotos http://mobypicture.com/user/Markies 2.815 fotos http://mobypicture.com/user/Dutchcowboy 1.825 Kortom niet zo veel IMO.De mobypicture service is handig maar de applicatie/service kan veel beter (upload queuing, rapid/multi shooting mode etc.). ook merk ik dat niet altijd mijn foto's aankomen in Facebook. Ik ben een redelijk tevreden gebruiker maar ik denk dat mensen er nooit 20 euro per jaar voor gaan betalen. Zeker niet als Flickr dergelijke zaken eens gaat aanbieden.Ook denk ik dat Mathys er inderdaat goed bezig is met TMF etc.Voet aan de grond krijgen in de US is key for success.Ook intergratie van de dienst in "Destroy Twitter" en "TwitterFon Pro" mis ik erg en hebben mij wel eens op gedachten gebracht om Yfrog op Twitpic te gebruiken. Ik gok dat daar een intergration fee voor betaald moet worden door Moby aan die applicatie ontwikkelaars. Conclusie: Ik ben tevreden, echter vrees ik een Hyves syndroom. Veel suc6 @Mathys en co..Thumbs-up voor #kanorondje A'dam. Goed om te zien.

Mathys van Abbe

Hi Kjeld, Dank voor je reactie.Mobypicture is nu zo'n anderhalf jaar gerelaunched. Voor deze gebruikers, want die waren er vroeg bij betekent dat ze gemiddeld tussen de 8 – 4 postings per dag hebben gedaan (7 dgn per week), dat vind ik vrij veel… alleen op Twitter delen deze 3 gebruikers dat dus met 1200-3700 mensen over de hele wereld. Moby posting is afhankelijk van de diensten waar we naartoe publiceren en de beschikbaarheid daarvan. De dienst, queues ed. kan altijd beter en daarom hebben we drie mensen die daar fulltime aan werken.  Mobypicture blijft altijd gratis voor basis gebruik, maar we krijgen vaak vragen van gebruikers met specifieke wensen. Deze specifieke wensen verwerken we in een pakket van zo'n 20-30 features en die kunnen gebruikers tegen een laag bedrag gebruiken. Deze features kunnen we op deze manier onderhouden, ondanks het feit dat ze wellicht niet interessant voor het gros van de gebruikers. In DestroyTwitter is Moby overigens gewoon geintegreerd en het is mede aan de gebruikers om ontwikkelaars van de hun preferred apps te bewegen om Mobypicture te implementeren. De betaalde populaire iPhone apps hebben overigens Mobypicture wel ge?mplementeerd en dat wordt ook in de US (30% van onze gebruikers) veel gebruikt. De eerste internationale samenwerkingen zijn reeds gesloten, maar er ligt inderdaad een grote uitdaging om internationaal door te breken. Als jij nou ook een premium account afneemt kan je wellicht hieraan bijdragen. Ik leer overigens veel van kritische geluiden, dus keep it coming.

Kjeld

Hoi Mathys, Bedankt voor je reactie.Kun je/wil je/mag je wat getallen noemen over gemiddeld aantal posting van gebruikers die de service actief (2 keer per maand minimaal iets plaatsen) gebruiken? Ik snap dat dit misschien niet kan. Het verhaal over delen van plaatjes via twitter is denk ik niet heel belangrijk aangezien Twitpic en yfrog dit ook doen (grooter bereik ook denk ik) DestroyTwitter: Top! Die had ik gemist."TwitterFon Pro" is een betaalde app, echter weet ik niet of veel mensen die gebruiken. Wat zijn de andere apps? Een premium account ga ik helaas niet nemen denk ik. Dan zou ik eerder naar Shozu over stappen en een Flickr account nemen of naar mijn eigen server posten.Ik zou wel betalen voor een iPhone Moby App maarmee ik veel foto's achter elkaar kan nemen en die uploaden op de achtergrond en dan gewoon doorgaan met foto's maken ;)Ik heb een tweet gezien van Moby gebruikers die liever een foto mailen van af de iPhone omdat je hiermee dan wel kunt qeuen. Ik hoop ook dat dat followers gedoe (op Moby site) niet zo door komt. Ben daar niet zo happig op. Follow me maar op Twitter en dan is het wel goed. De focus van Moby lijkt mij toch echt te liggen op fotos maken en sharen op andere communities IMO.Kun je misschien iets meer vertellen over de achterliggende reden hiervan? Over concurentie:Hyves/Facebook hebben ook een app en storage voor de gebruikers. Kun je mij uitleggen hoe je die doelgroep aan de Moby wilt krijgen? Of wil je dit niet? Kortom, ik plaats op facebook door, maar kan ook de facebook app gebruiken.Nu zijn er voor mij 2 redenen om Moby te gebruiken.1) Ondersteunen van de NL scene!2) Handig plaatsen op Twitter, en FB is bijzaak/backup/redundancyMaar als er ooit een Twitter (eigendom) native image plaatser komt dan is dat wel heel moeilijk om die niet te gebruiken. Overigens heeft een normale postzegel verkoper al 285 advertenties met fotos op maktplaats staan (ter info) http://verkopers.marktplaats.nl/10960978  PS: Dit is allemaal scherpe tekst maar bedoel het positief.

Mathys

@Kjeld – Kom een keer een kop koffie drinken, dan zal ik je wat meer inzichten verschaffen. 🙂

Edwin

Hoorde voor het eerst van Mobypicture op de radio vandaag (8 augustus 2009). Bleef hangen, checkte Google en denk er aan deze geniale vondst te gaan gebruiken echter; wel pas als Myspace ook wordt ondersteund.. Zit dat er aan te komen? Groeten, Edwin.

mathys

Er komt binnen een paar weken een mooie Open Social Widget voor MySpace…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond