Deel dit artikel
-

Tele2 voert DSL op tot 60 Mbps

Tele2 voert de downloadsnelheid op zijn netwerk op tot 60 megabit per seconde. Uit onderzoek blijkt dat weinig huishoudens behoefte hebben aan zulke topsnelheden.

Volgende maand begint Tele2 de verkoop van 60/6 Mbps-internettoegangspakketten. Dat gaat via VDSL2-technologie. De dienst kost 40 euro per maand, voor een tientje extra zit daar ook telefonie bij.

Het Fiberspeed-abonnement (met slinkse verwijzing naar glasvezelsnelheden) is binnenkort beschikbaar in middelgrote en grote steden. Het zal over twee jaar bij eenderde van de Nederlandse huishoudens beschikbaar zijn. Er wordt vooralsnog niet naar landelijke dekking gestreeft.

Of en hoeveel extra tv-klanten het bedrijf hiermee hoopt te winnen, bijvoorbeeld, houdt Tele2 stug voor zich. Ook in de kwartaalrapportages meldt het niet hoeveel tv-klanten het in Nederland heeft.

KPN verwacht eind dit jaar 800.000 huishoudens te hebben aangesloten op het glasnet dat het met Reggefiber aanlegt.

Uit onderzoek dat Synovate voor Tele2 uitvoerde bleek, dat momenteel weinig Nederlanders behoefte hebben aan enorme grote downloadsnelheden. De meesten lijken tevreden met de nu gemiddelde nationale downloadsnelheid van rond de 6 megabit per seconde.

Aan dure pakketten met 20, 60 of meer dan 100 Mbps heeft hooguit 11 procent behoefte. Negen van de tien huishoudens heeft voldoende capaciteit om te kunnen surfen, mailen en Youtube’en.

Uit het Synovate-onderzoek blijkt verder dat 21 procent van de Nederlanders films downloadt via internet. Het gaat gemiddeld om iets minder dan 2 films per week, al dan niet na betaling. Online tv kijken, streamen, doet een kwart. Deze groep besteedt daar wekelijks 2:22 uur aan.

Deel dit bericht

3 Reacties

Albert Treur

Tele 2 doet een goede zet. Dit gemankeerde onderzoek naar de bandbreedtebehoefte gaat over bestaande dienstverlening. Grotere capiciteit van de netwerken maakt nieuwe diensten mogelijk…

Wim Plevier

Een snellere verbinding bij Tele2? Dat zou heel fijn zijn. Ik ben al zeer lang klant bij Tele2 (en diens voorlopers). Hoe vervelend is het dan als continu nieuwe klanten worden voorgetrokken en bestaande klanten worden genegeerd. Op de website is het kleinste pakket nu 20 Mbps. Als bestaande klant zit ik nog steeds met een magere 4 Mbps. Soms wordt je gebeld en ja hoor, dan willen ze je gratis overzetten. Maar … moet je wel even voor 2 jaar bijtekenen. Dat is toch ongehoord? Als ze me nu gewoon zouden overzetten, dan zou ik vast nog jaren blijven, maar om dat te eisen aan reeds trouwe klanten (waarbij elke nieuwe klant het standaard krijgt) kan echt niet. Ik zit er nu serieus aan te denken om mijn provider de zak te geven. Het is niet de enige negatieve ervaring met hen.

Hafid Boumazzoughe

Ik kan me goed voorstellen waar ze het mee betalen die glasvezel. Ik ben net een 2tal maanden nieuwe klant en al meer dan 2weken geen verbinding meer. de wijkcentrale zou het begeven hebben "te veel klanten op dezelfde centrale?" .Na vier dagen zou ik teruggebeld worden ,nog geen telefoon gehad dus meerdere malen zelf gebeld en ja hoor het zou allemaal goed komen.Nu krijg ik een mail dat alles verholpen is de "grote storing is dus voorbij"bij het resetten van het modem tot mijn grote verbazing nog steeds geen verbinding. Omdat ik nu een jaar contract met hen heb kan ik er niet onderuit.dit soort onprofessionele acties heb ik bij @home nog niet meegemaakt.als ik hun nu eens de zak kon geven he.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond