Deel dit artikel
-

Google dreigt Chinese activiteiten te staken

Google is niet langer bereid de resultaten van Google.cn te censureren en overweegt de Chinese tak van de Chinese zoekmachine af te sluiten. De dreiging komt na een aanval op Gmail-accounts van Chinese mensenrechtenactivisten.

De zoekmachinegigant heeft besloten de ‘haalbaarheid van de zakelijke activiteiten in China te herzien’. Mogelijk worden ook de Chinese kantoren gesloten. Dit laat het bedrijf weten in een blogpost.

Google beschuldigt de Chinese overheid niet direct, maar na ontdekking van aanvallen op de mail-accounts en de pogingen van de Chinese overheid om de vrijheid van meningsuiting op het web te beperken, wil de zoemachinegigant nu een statement maken.

De dreiging is een grote verandering voor het bedrijf dat herhaaldelijk liet weten de Chinese wet te willen naleven en daarbij politiek en sociaal gevoelige onderwerpen blokkeerde in de zoekresultaten.

De deur voor de Chinese overheid blijft desalniettemin openstaan. Google mag dan een dreigement uiten, de uitnodiging voor een gesprek staat. De komende weken wil Google met de overheid ter plaatse bespreken wat de mogelijkheden zijn voor een ongefilterde zoekmachine, die toch nog opereert binnen de Chinese wet.

De aanval, die in december werd ontdekt, was volgens Google niet erg succesvol. De inhoud van de mails bleef ontoegankelijk voor de hackers. Bij 2 accounts was het mogelijk om de kopregels van de e-mails te lezen.

Tenminste 20 andere bedrijven in de financiële, technologische en mediasector hebben ook een soortgelijke aanval voor de kiezen gekregen, zo ontdekte Google in een onderzoek. Adobe Systems komt met een eigen bericht, waarin het bedrijf ook melding maakt van een aanval.

Mocht Google de Chinese activiteiten sluiten, dan zou dit niet een heel groot gat slaan in de opbrengsten van het bedrijf, maar de beslissing beperkt Google wel in zijn groei. Het aantal internetgebruikers in China blijft stijgen, de afgelopen 10 jaar van 10 miljoen naar bijna 340 miljoen.

Google’s zoekmachine mag dan wereldwijd de meest gebruikte zijn, in China is het nog steeds met afstand de tweede populairste zoekmachine. Baidu.com verwerkt in dit land meer dan 60 procent van alle zoekopdrachten.

Bron foto: Erwin Boogert (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond