Deel dit artikel
-

Sms-branche buigt voor staatssecretaris

Sms-bedrijven hebben geen stevig verweer tegen het voorstel van Heemskerk om via wetgeving de regulering in de branche te ondersteunen. “Het is raar dat we niet serieus genomen worden”, aldus Jilles van den Beukel, voorzitter van Stichting SMS Gedragscode.

Een deel van de problemen ligt, zo meent Van den Beukel, bij de consument. ”Die sms’jes, mensen lezen niet goed.” Na doorvragen geeft hij toe dat er wel verbeteringen mogelijk zijn, die ook in de nieuwe code komen. “De tekst van een sms moet duidelijker worden gemaakt, in het begin van een sms moet straks duidelijke staan dat om een abonnement gaat.”

Hij vervolgt: “Het kan nu nog zijn dat informatie over een abonnement achteraan een sms staat en dat dat niet gelezen wordt. In de nieuwe code verplichten we partijen dat aan het begin op te schrijven. Bovendien wordt afmelden vergemakkelijkt.”

Geloofwaardigheidsprobleem

De sector heeft volgens de staatsecretaris een geloofwaardigheidsprobleem. Zelfregulering vanuit de branche die de huidige Gedragscode SMS-Dienstverlening heeft, schiet in zijn ogen tekort. Hierop moet geanticipeerd worden met wetgeving.

Van den Beukel kijkt hier vreemd van op. “Het is raar dat we niet serieus genomen worden, we hebben we degelijk partijen aangepakt. Ik denk dat men daar naar zou moeten kijken. Het probleem is dat er geen generieke omschrijving is wat misleidende reclame is voor sms. Daar willen we meer generieke richtlijnen voor maken.”

Misleiding

Hij denkt dat er altijd klachten zullen blijven. “Met de nieuwe reclamecode pretenderen wij niet dat er geen misleiding er niet meer is.” En wetgeving zou evenmin zoden aan de dijk zetten. “Met wetgeving bereik je ook niet 100 procent dat je dit soort reclames tegengaat. Kijk bijvoorbeeld naar de spamwet, we zijn ook nog niet van spam af.”

Desondanks noemt Van den Beukel de code ‘geen wassen neus’. “Er is veel gebeurd het afgelopen jaar. We hebben partijen aangesproken en boetes uitgedeeld.”

Wetgeving

Aanvullend op de gedragscode gaat staatssecretaris Heemskerk wetgeving voorbereiden. "Voor consumenten moet het glashelder zijn wat voor sms-dienst wordt aangeboden, welke kosten daaraan zijn verbonden, wat er vervolgens wordt ontvangen, hoe men zich voor de betreffende dienst kan afmelden en hoe de betalingen kunnen worden verricht en weer ongedaan kunnen worden gemaakt."

Daarnaast stelt Heemskerk dat de gedragscode wordt aangescherpt op een flink aantal punten. Zo moet bijvoorbeeld informatie bij sms-diensten ondubbelzinnig zijn. Consumenten die op een aanbieding ingaan ontvangen eerst een gratis sms met een korte, bondige tekst, waaruit duidelijk blijkt dat het gaat om een abonnement en wat de kosten van dat abonnement per tijdsperiode zijn.  Maar ook betaling van door consumenten betwiste bedragen worden bij het indienen van een klacht automatisch opgeschort. De Commissie Handhaving van de Stichting SMS-Gedragscode moet daarnaast worden uitgebreid met van de Stichting onafhankelijke leden.

Aanpassingen

Op 1 maart wordt weer een nieuwe gedragscode voor de sms-branche van kracht. De derde in zeven jaar. Volgens Van den Beukel gaat het niet traag. “We zijn al langer in gesprek met economische zaken over de aanpassing van de code. Van de zomer hebben we gekeken naar aanpassingen. Ondertussen is er vanuit economische zaken contact gezocht. Daar rees vraag naar wetgeving, of dat een alternatief zou zijn. Dat heeft geleid tot aanpassing van de code, maar dan ben je weer een paar maanden verder. Als je kijkt naar wetgevingprocessen, die duren nou eenmaal lang.”

Wetgeving ziet Van den Beukel niet per se zitten. “We zullen kijken of wetgeving noodzakelijk is. De branche gaat kijken of ze het niet zelf kan regelen, dat vind ik wel een optie. Dat zou het moeten zijn.”

Van den Beukel: “We hebben het afgelopen jaar echt niet stilgezeten, maar vaak mensen aangesproken op overtredingen en daarop geacteerd. Dat laat onverlet dat wij ook wel zien dat er klachten blijven en dat er nog steeds reclames zijn op internet die niet door de beugel kunnen. We hebben al eerder aangegeven dat we misleidende reclame beter aan willen pakken. Dat gaan we doen met de nieuwe code. Het wordt een nieuwe manier van toezicht houden. We reageren niet meer op klachten achteraf, maar gaan pro-actief reageren.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Pieter

Van den Beukel heeft, zoals deze hele branche overigens, weer enorm veel boter op zijn hoofd. Zelfregulering is een utopie in een branche die puur en alleen draait om misleiding. Het hele probleem met de sms-diensten die Heemskerk aan wil pakken is dat het bij deze sms-diensten lijkt alsof je ??n sms ontvangt en je daarna vast zit aan een abonnement voor een dienst waar je nooit om gevraagd hebt. Ik weet zeker dat 99% van de mensen die deze dienst ontvangt, deze dienst helemaal niet wil omdat er simpelweg nooit om gevraagd is. Men dacht alleen mee te doen aan een prijsvraag of een eenmalige aanvraag van iets en heeft nooit gevraagd om meerdere sms-jes. Er staat namelijk in de reclames nooit: "wilt u elke week spelletjes op uw telefoon ontvangen a 9 euro per week". Niemand zou zo gek zijn om dit te doen.Ik denk dat er weinig andere branches in het bedrijfsleven bestaan waar een dienst tegen betaling wordt geleverd die 99% van de ontvangers niet wil. Deze oplichting gaat ten koste van alle andere sms-diensten en betalen per sms omdat dit ten koste gaat van het vertrouwen en mag wat mij betreft dan ook keihard worden aangepakt. Zelfregulering werkt niet zo is wel gebleken.

Jan Doedel

Waarom is IVR wel gereguleerd door de OPTA en sms niet??? Niks zelfregulering; laat de OPTA de hele sms-markt reguleren. Dan slaan we 2 vliegen in 1 klap: qua regelgeving en qua kickback.

Onno Bos

De betalingen per sms moeten natuurlijk totaal transparant en duidelijk zijn. De afnemer moet weten wat en waarvoor hij betaalt. Graag wil ik een ander punt aanhalen en dat is waarom de prijzen van premium sms zo ongeloofelijk hoog zijn. Mijns inziens is betaling per sms een geweldige manier om (zakelijk) bepaalde diensten te kunnen leveren. Zo levert mijn bedrijf sms2match.com een netwerk dienst voor beurzen en congressen. Deelnemers moeten voor deze dienst betalen per premium sms. Circa 50% van de opbrengsten gaan naar de operators, waardoor wij feitelijk het dubbele moeten vragen van onze klanten om de dienst te kunnen leveren. Voor micro payments in de zakelijke sfeer is premium sms uitstekend, maar de bestaande afspraken tussen de operators lijken mij onredelijk.

AlexB

Die Van den Beukel moet geen mooi weer spelen. Het is voor het grootste deel gewoon oplichting, gericht op het zoveel mogelijk geld uit de zakken kloppen van mensen, zonder dat deze zich daartegen kunnen verweren. Natuurlijk is het niet slim om erin te trappen, maar dat is nog geen reden om dagelijks willens en wetens bezig te zijn met het beduvelen van mensen. Dus goed dat de staatsecretaris hier wat aan probeert te doen.

Erwin Moojen

"Het is raar dat we niet serieus genomen worden". Pardon??!?!?! Het is een wonder dat deze dieven hier zo lang mee zijn weggekomen. Boetes heeft ook geen zin, want met hun marketingkracht & winsmarges verdien je dat in minder dan een week weer terug.

Barry

SMS is duidelijk, maar mensen lezen niet. Websites zijn duidelijk maar mensen lezen niet. Er zullen inderdaad enkele dieven zijn in deze branche maar ook die heb je overal en die zal je never nooit kunnen aanpakken. Ik begrijp al deze ophef totaal niet. De doelgroep is jongen en kinderen zeggen ze. Wat raar dat ik toch altijd vrienden en ouders hoor over abonnementen die ze afgesloten maar niet weten waar en hoe. Ik wil Nederland vragen beter te lezen en niet zomaar onnadenkend mobiele nummers, emailadressen e.a. informatie te geven aan partijen die men niet kent.

jan

Het is moeilijk om iedereen te gemoed te komen.Het bedrijf i4info versterkt sms codes aan het mkb voor de verkoop en ondersteuning van hun producten.Dit bedrijf wil een helderen en transparante omgeving cre?ren, zij versterken de code op een sticker met duidelijk kosten er op. Zonder de kleine letters.Maar de kosten zijn natuurlijk te hoog als iemand een sms verstuurd kost het hem gemiddeld 12 cent en En de bedrijven die 1.50 per sms vragen moeten meer dan de helft af dragen aan de providers.daardoor worden zee ook gedwongen om 1.50 in rekening te brengen.Om een beetje bestaansrecht te krijgen. dus lees eerst goed voor je iets doet en soms ook de kleine letters.Tot het goed geregeld is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond