Deel dit artikel
-

TMG ziet opbrengsten uit digitaal dalen

De inkomstenbron uit digitaal en internet lijkt bij Telegraaf Media Groep (TMG) nog net niet opgedroogd te zijn. De opbrengsten uit digitale activiteiten dalen en de internetinkomsten blijven gelijk.

Ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar daalden de opbrengsten uit digitale activiteiten met een half miljoen euro naar 9,7 miljoen euro. Dit is voornamelijk te danken aan een daling van de opbrengsten uit TV-producties. De internetinkomsten bleven, inclusief games, nagenoeg op hetzelfde niveau steken.

Dat blijkt uit cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. De totale opbrengsten daalden met 5,6 miljoen euro tot 140,5 miljoen. De netto winst kwam uit op 4,4 miljoen euro.

De inkomsten uit advertenties bij TMG daalden met 6 procent naar 61 miljoen eurp. De daling is minder sterk dan de voorgaande kwartalen. De advertentiemarkt staat nog onder druk staat, hoewel deze wel lijkt aan te trekken voor TMG.

Het positieve nieuws is dat de daling in advertentieopbrengsten de afgelopen 4 kwartalen wel afnam. In het tweede kwartaal vorig jaar bleef de daling steken op 20 procent, waar dat in het derde en vierde kwartaal respectievelijk 16 en 12 procent was.

TMG spreekt de verwachting uit dat de operationele winst te kunnen opschroeven met 9 procent. Met de kanttekening dat de daling uit advertentieopbrengsten op de huidige  procent blijft.

Eerder gaf Ad Swartjes, CEO van TMG nog weten dat de neergang in advertentieopbrengsten vooral bij print, radio en televisie plaatsvond. Bij internet was er sprake van ‘stabilisatie’.

Deel dit bericht

14 Reacties

Bernard

De enige reden dat de opbrengsten bij TMG dalen is dat er bij heel TMG een stelletje domme gasten werken.

Jannemiek - Emerce

@Bernard, Zou je die opmerking ook met andere punten kunnen onderbouwen? Een discussie is goed, maar dan wel wat meer inhoud.

Paul

@Bernard, Kom op Bernard, je kan het.

danny van der cingel at easyconcepts punt kom

Ik ben ook welbenieuwd bernard, waarom heb je dit emailadres: fygujok@fghijok.fg eigenlijk?

martin

Komt in mijn ogen omdat de juiste concepten , ondanks alle crossmedia mogelijkheden met de verschillende media binnen TMG nog steeds niet goed worden benut. Men denkt nog teveel in platgetreden paden en wil te gemakkelijk geld verdienen.de juiste concepten, (internationaal) nog redelijk uniek, zijn inmiddels door ons ontwikkeld en uitgetest en worden binnenkort geannonceerd. Perfect voor een media bedrijf als TMG, waarbij de inkomsten minimaal met 35-40% zullen stijgen, waarschijnlijk meer. Additionele inkomsten wel te verstaan, waarbij de adverteerder direct gegarandeerde omzet tegen normale inkoopprijzen uit elke ge?nvesteerde euro krijgt.Het (adverteerders) ei van Columbus zeg maar.

Bernard

@ Danny, ik heb niet graag last van spam. Doe ik overigens altijd. @ Jannemiek/Paul, natuurlijk. Martin onderbouwt het eigenlijk al. Ze hebben grote belangen in allerlei bedrijven, maar niets wordt volledig benut. Dat komt omdat het bedrijf inclusief de medewerkers enkel aan zichzelf denken.  Als je aan medewerkers vraagt, wat zij voor jouw bedrijf kunnen betekenen, dan is het antwoord 'geen interesse', zonder enige onderbouwing te ontvangen. Als je vraagt om een onderbouwing, dan krijg je gewoonweg geen reactie terug.  Als je adverteert voor veel geld per jaar, en een bedrijf als TMG zegt 'geen interesse', gebruik maar speurdersindekrant.nl, dan zakt je broek daar van af. Kortom, daar doe je geen zaken meer mee. Als bedrijf zou je dan blij moeten zijn dat ze samen met je willen werken, want er zijn nog meer alternatieven dan alleen TMG. Klantcontact daar houden ze niet van en ze willen te makkelijk geld verdienen.

martin

Probleem is waarschijnlijk ook dat er teveel zogenaamde "kenners"rondlopen die (te) veel oude wijn in nieuwe vaten verkopen. Juist een mediabedrijf als TMG zou open moeten staan voor nieuwe geluiden en daar in durven investeren. Er zijn genoeg goede nieuwe initiatieven in de markt , die helaas een te vroege dood sterven als gevolg van gebrek aan financi?n of de desinteresse van partijen als TMG of gewoon niet weten hoe met de juiste mensen in contact te komen om verder te kunnen. Daar komt in mijn ogen nog bij dat juist de mensen bij een bedrijf als TMG die initiatieven voor nieuwe contactne niet nemen omdat men bang is voor betere initiatieven dan ze zelf kunnen bedenken. Helaas is dat bij veel bedrijven het geval. Eigenbelang is vaak veel belangrijker. TMG zou op vele (on-line) fronten marktleider kunnen zijn, hun handicap is dat veel medewerkers te eigenwijs zijn, waardoor veel goede initiatieven al bij de deur door die werknemers worden afgeblazen en dus nooit bij de juiste mensen, die het wel begrijpen, terecht komen. Geloof mij, er zijn genoeg goede concepten en dan bedoel ik "echte" crossmediaconcepten onder de mensen, maar de vraag is altijd weer; Hoe krijg je ze bij de juiste personenen???? Degenen die het echt begrijpen en "het"zien! Je hebt bereik en financi?n nodig. Zonder de juiste contacten wordt het een ware kruistocht. Juist in deze tijden moet je inventief zijn en zijn er vele interessante mogelijkheden. Ik weet het zeker, want ik ken ze namelijk!!!

danny at easyconcepts punt com

@ bernard, dit is denk ik niet de manier om je frustratie te uiten dat TMG niet wil samenwerken toch? gewoon opnieuw proberen lijkt me @ martin volgens mij moet jij gewoon ff met ze bellen als je ze 35 -40% add inkomsten kan bieden gaat volgens mij de rode lopert voor je uit, ik zeg gewoon doen, en anders ben ik heel erg benieuwd naar je concept misschien kunnen we het samen bij TMG proberen, ik hoor graag van je

Bernard

@ Danny. Nee je kan wel met ze samenwerken, alleen hoe zij willen, maar de persoonlijke benadering is beneden peil. Al jaren zo geweest en dat zal niet snel veranderen. Enfin.

Peter

Interessant digitaal initiatief van tmg op dagboekvanonzehelden.nl Beyond eigen platform en zo te zien sinds enkele dagen zijn ze cross-channel erg actief op hyves, facebook, youtube en hyves?!

M Roelofs

@Bernard al bijna vijftien jaar zie ik mensen die vol overtuiging een product willen lanceren in samenwerking met een grote uitgever. Netto onderaan de streep kan de uitgever een marge verdienen op de verkopen.  Vaak verblind door eigen geloof of enthousiasme is de business case een stuk slechter dan gedacht. De inbreng van de uitgever zou 'wat onverkochte ruimte moeten zijn'. Het resultaat is een schier eindeloze boulevard of broken dreams met mislukte introducties of te laag renderende samenwerkingen. Waarbij het eindresultaat een ontbinding van de samenwerking is, de uitgever veel media ruimte ter beschikking heeft gesteld, en het netto resultaat marginaal is.  Je kunt een bedrijf (met als primaire doel: overleven!) niet kwalijk nemen dat zij alleen aan zichzelf denken. Juist door deze vele ervaringing wijs geworden zijn ze inmiddels verstandiger en houden de deur dicht voor ondoordachte experimenten die afbreuk doen aan de kernproducten: informeren/entertainen en advertentie exploitatie.  Een grote uitgever als TMG wordt wekelijks 10-tallen malen benaderd door enthousiaste mensen met in hun ogen een 'opportunity', 'unieke kans' of 'model om loze ruimte te gelde te maken'. Het ingaan op al dit soort voorstellen leidt tot een ongelooflijke distractie van de eigen koers en verlies van tijd. Dus wil je samenwerken met een uitgever: vind dat eerst goed uit waar hun echte belang ligt en hoe <b>zij</b> die route zien. Ook zij hebben inmiddels 15 jaar ervaring.. Als je je goed verdiept in hun strategie (die vaak helderder is dan je denkt) kun je de schaarse tijd en muren slechten.

martin

@M.RoelofsIk vind dit wel erg kort door de bocht. UIteraard wordt een media bedrijf als TMG wekelijks benadert met tientallen initiatieven. Ook voor hun en ik denk mat ename voor hun geldt echter dat het de kunst is direct het kaf van het koren te scheiden en vervolgens met de goede initiatieven iets doen, waarbij de nadruk ,oet liggen in de toegevoegde waarde. Daarbij gaat het natuurlijk om veel meer dan het beschibaar stellen van lege advertentieruimte, zeker bij een organisatie als de TMG met al hun mogelijkheden. Juist de crossmedia binnen alle media die zij vertegenwoordigen kan hun veel sterker maken. Daar ligt bij een van orsprong krantenconcern vaak het probleem, leren denken buiten de milimeters om en wat de toegevoegde waarde voor de milimeters kan zijn.Vaak is het ook een onder -of overschatting, afhankelijk van het project, van de consument. De kunts is dus eigenlijk op vele stoelen te kunnen zitten binnen ??n intiatief en niet teveel alleen maar de hype van het moment volgen, omdat dat dan trend is. De unieke eigenschappen van "tradionele" media koppelen met de unieke eigenschappen van de "nieuwe" media, zodat ze een toegevoegde waarde vormen naar elkaar, dat is de kunst. Als de mensen die bijvoorbeeld bij TMG de eerste barri?re vormen dit niet begrijpen of willen zien, komt een goed project vaak dus niet verder. Om het te kunnen zien vereist inventiviteitmarkt -en productkennis en met name ervaring. Kunnen (en willen) denken buiten de platgetreden padenDat weet ik uit ervaring!

Bernard

@ M Roelofs Wat jij zegt is dat TMG dan maar nergens naar moet kijken, enkel zichzelf. Dat doen ze ook. Als informals dat zouden doen bij Twitter, Facebook etc. dan zouden deze niet zover gekomen zijn en de partijen daaromheen niet zoveel verdienen. Op aanvulling van de reactie van Martin (ben het met hem eens) wil ik zeggen dat TMG intern niet goed genoeg samenwerkt en daardoor worden externe partijen buiten gesloten zonder dat TMG uberhaupt naar externe partijen kijken, dit terwijl zij wel degelijk goede initiatieven hebben.  Wij werkten al ruim 15 jaar samen met TMG, alleen wij wilden uitbreiden op meerdere crossmediale vlakken en goedkoper werken op bepaalde punten. TMG niet, dus dan stap je naar een ander. Zo denken meer partijen en daardoor zakt dus de totale omzet en de winst. Ze moeten hun beleid zelf weten, maar als ze zo door gaan is er van TMG over een jaar of 5 een stuk minder over. De omzet en de winst kelderen elk jaar, maar dat is met dit beleid ook niet verwonderlijk.

zonneveld

@ Redactie: Dit bericht staat vol met onleesbare zinnen die stikken van de taalfouten. Ik zie dit steeds vaker op deze site gebeuren, jammer.. Zijn er meer mensen die dit opvalt?  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond