Deel dit artikel
-

Nederlandse startup levert mobiel platform Le Figaro

MEiTV, onder meer bekend van MyGimmy, levert het mobiele IT-patform aan de Franse uitgever Le Figaro. De Le Figaro-lezer krijgt een eigen gepersonaliseerd mobiel mediakanaal. Hiermee krijgt de Franse lezer alleen de relevante content en advertenties voor de kiezen op mobiel.

Het Nederlandse bedrijf levert het IT-platform, i-Tool 2.0. Op basis van criteria zoals locatie, profiel en gedrag wordt per consument bepaald welke content en advertenties worden getoond. Bovendien kan men direct reageren op informatieverzoeken, sampling acties of aanbiedingen.

Thijs Bijleveld, directeur van MEiTV, is ooit gestart met MyGimmy, het advertentieplatform voor mobiel. “Daar hebben we een hoop van geleerd. Vorig jaar hebben we een nieuw platform ontwikkeld. Als je een goed response kanaal voor mobiel wilt opbouwen, dan moet je goede content naar mobiel verspreiden. We lopen zelf in de mediawereld rond en hebben goed gekeken naar uitgevers. Daar is de discrepantie het grootst. Mediabedrijven hebben heel veel content. De vraag staat centraal voor wie, welke content interessant is. Dus daar moeten we ons product aanbieden. Vanuit contacten met MyGimmy bij Franse mediapartijen zijn we gaan praten. De conclusie is dat Frankrijk net wat eerder is op dit gebied dan Nederlandse partijen.”

Voor Le Figaro, Le Figaro Magazine en Madame Figaro kan met behulp van het IT-platform redactionele content bekeken worden in de vorm van tekst, fotorapportages, videofragmenten en audio. Er kunnen complete uitgaven op de mobiele telefoon gedownload worden en er kan gereageerd worden op redactionele onderwerpen en advertenties.

Nederlandse uitgevers

Maar er staan meer deals op stapel, ook in Nederland. Bijleveld: “Dat zal in deze koers zijn. We hebben gesprekken met Nederlandse uitgevers.” Al kan hij daar nog geen namen bij noemen. Primair richt zijn bedrijf zich op mediapartijen. Ook op radio- en televisiebedrijven die een oplossing zoeken om content naar mobiel om te zetten. “Naast magazine- en dagbladuitgevers kan je ook denken aan de type uitgever die actief is in de B2B-hoek. Daar waar het gaat om zakelijke informatie, vakinformatie, heeft de lezer natuurlijk nog minder tijd om zelf op zoek te gaan. Met de mobiel in de broekzak is er altijd de juiste tijd om de juiste informatie af te leveren. Wij kunnen bepalen per consument, per klant van de uitgever, wat voor die persoon interessant is, zowel voor content als advertenties”, aldus Bijleveld.

Hij gelooft dat er nog veel geleerd kan worden bij uitgevers over hoe de mobiele telefoon als mediakanaal ingezet kan worden. “Je hebt een beperkte plek op mobiel. Het leesmoment is vaak vluchtig. Daarmee hangt de relevantie van de content samen. Daar moet je de informatie op afstemmen. De consument zegt steeds meer nee tegen een informatiebombardement, en ja tegen een specifieke informatievoorziening.”

Kansen voor de iPad

Wanneer Bijleveld inzoomt op mobiel en de tablet als platform, dan ziet hij nog genoeg kansen. “De iPad en de mobiele telefoon zijn als de voorpagina van de krant, met dat verschil dat elke lezer nu andere items op de voorpagina heeft staan. Daar liggen de opportunities. En als uitgever wil je eigenlijk dat dat vanzelf gaat.”

Gilles Fleury, CIO van Société du Figaro, stelt: “Enerzijds beschikt Le Figaro steeds sneller over meer content. Anderzijds willen consumenten meer zelf bepalen wanneer men aan welk soort content behoefte heeft. Consumenten staan open voor reclameboodschappen mits ze relevant zijn. Daarom hebben wij besloten iedere consument een specifieke persoonlijke uitgave aan te bieden op de mobiele telefoon. Bovendien wordt het serviceniveau verhoogd doordat men kan reageren op redactionele onderwerpen en reclame. Zo ontstaat er een dialoog tussen consument en uitgever en tussen consument en adverteerders. Op basis hiervan ontstaat inzicht, vindt verdere profielopbouw plaats en zijn nieuwe verdienmodellen mogelijk.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond