Deel dit artikel
-

Interview: Geert Rietbergen van Justproud

Aspirant modeontwerpers hebben voortaan een internet platform tot hun beschikking. Geert Rietbergen van Justproud gelooft namelijk heilig in internationale co-creatie.

Met een opleiding aan Nyenrode rolde Geert Rietbergen de reclame en de marketing in. Hij was onder meer commercieel directeur van Arrow Reclame en directeur van ReclamePunt.nl. Als SunTzu (het latere Emakina.nl) ontwikkelde Rietbergen websites voor Unilever, Logitech, Maxxium en MSN. "We deden het design en de techniek. Voor Unilever werden gespecialiseerde sites opgezet, zoals Yunomi.nl. Ook heeft Rietbergen nog steeds een technisch internetbedrijf in Sjanghai. "Operationeel doe ik daar weinig aan, maar eens in de zoveel maanden reis ik naar China."

In oktober 2009 besloot Rietbergen om ‘eindelijk iets leuks te doen’: het ‘crowdsourcing modemerk’ Justproud.

"Als je voor derden werkt, moet je toch altijd rekening met hun wensen houden," vertelt Rietbergen. "Ik wilde het nu wel eens op mijn manier doen." Justproud is een modemerk dat geheel bepaald wordt door de bezoekers van de site. Iedereen kan een ontwerp opsturen. Als er voldoende bestellingen zijn – minimaal honderd – wordt de creatie in productie genomen. Modellen, stylistes en fotografen kunnen zich ook committeren aan bepaalde ontwerpen en uiteindelijk deelt iedereen in de opbrengsten."

De kracht van Justproud: laagdrempeligheid?

"Het is erg moeilijk om als ontwerper aan de slag de gaan," weet Rietbergen, die zelf niet uit de modewereld komt. "Die wereld zit enorm topdown in elkaar. Met ons platform kun je in theorie een wereldmarkt aanboren. Met succesvolle ontwerpers zullen we dan ook aparte afspraken maken." Ontwerpers moeten wel hun rechten afstaan.

Het businessmodel voor Justproud?

Het bedrijf verdient aan de verkoop, aan premium leden die een paar euro extra willen betalen voor een iets hogere positie in de ranglijst en sponsoring. De site, die maart 2010 live ging, wordt deze zomer voltooid en moet volgend jaar als het even kan met winst draaien. Rietbergen en partner Djon Kleine zijn bereid de rit helemaal uit te zitten. "Ik weet dat het een succes wordt, ik weet alleen nog niet wanneer."

Wordt het exclusieve premium kleding?

Wat Rietbergen betreft niet. Het niveau zit tussen Abercrombie & Fitch en Ed Hardy in. Ook professionele ontwerpers kunnen bij de site aan de slag. Voor hen wordt  binnenkort een online CAD/CAM programma ter beschikking gesteld. Zelf gaat Justproud geen ontwerpen selecteren. Ook dat laat het bedrijf aan zijn bezoekers over. Je ziet grote verschillen in kwaliteit, zeker wat de presentatie betreft, maar Rietbergen vindt dat vooralsnog geen probleem. Ontwerpers met een naaiatelier kunnen hun creaties straks desnoods ook in zelfgemaakte video’s tonen.

Is crowdsourcing wel zo’n goed idee na het faillissement van Sellaband?

Rietbergen ziet wezenlijke verschillen. Het element co-creatie is sterker aanwezig, vindt hij. "Bij Sellaband zet je een demo online en dat vind je goed of slecht. Bij ons doen meerdere partijen mee. Het sociale element is bij ons belangrijker. We denken regionaal, fotografen en stylistes worden uit de omgeving gehaald, maar je krijgt de kans om je werk internationaal te presenteren. In Singapore hoef je echt niet aan te komen met een winterjas. Toch zou je daar kunnen ontwerpen voor de Amerikaanse of Europese markt."

Deel dit bericht

1 Reactie

Peter van Grinsven

Uitstekend initiatief. Succes ermee. Uiteindelijk is het online media waardesigners gratis in kunnen adverteren. Wij zijn 10 maanden geleden gestart met creative crowdsourcing onder de merkbaan guerra creativa. We zitten inmiddels al op meer dan 7500 leden en 100.000 visits per maand. Creatieven vinden het fantastisch. Crowdsourcing geeft ze een platform, een soort winkelcetrum, waar ze voorheen veel moeilijker aan 'exposure. Konden komen. Crowsourcing is de als 'software as a service' voor open source software. In p.laats van de applicatie te downloaden gebruik je deze online.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond