Deel dit artikel
-

Elektronische uitgaven goed voor 3 miljard in 2014

Er zal 3 miljard dollar uitgegeven worden aan abonnementen voor elektronische uitgaven van tijdschriften en kranten in 2014. Traditionele printabonnementen zullen leiden onder de kanibalisering van de e-variant.

Dat blijkt uit een onderzoek (PDF) van Next Issue Media, een consortium waarin grote uitgeverijen als Conde Nast, Hearst enNews Corp zich hebben verzameld. Voor het onderzoek werden 1800 Amerikaanse respondenten ondervraagd.

Met de komst van de iPad en e-readers, zoeken veel uitgeverijen naar nieuwe verdienmodellen. Volgens het onderzoek zullen de nieuwe initiatieven van deze spelers gretig aftrek vinden bij het publiek. Zo liet mediagigant News Corporation, weten een nieuwe tablet-krant uit te gaan geven. Ook Telegraaf Media Groep heeft veel plannen om te experimenteren met betaald nieuws binnen applicaties voor tablet-apparaten. De eerste iPad-applicatie die het bedrijf onlangs lanceerde is weinig innovatief, maar de toekomst moet meer bieden.

De papieren kranten en tijdschriften moeten echter inleveren. Al met al zullen uitgevers de komende jaren met de winst uit elektronische abonnementsvormen uitkomen op een positief resultaat.

Van de respondenten is 9 procent bereid een abonnement te verlengen wanneer er een interactieve utgave voor handen is. Van deze groep kiest 30 procent voor een gecombineerd abonnement, waarin print en digitaal samen gaan. Wanneer de aanvullende waarde van de interactieve editie op de printeditie kan worden aangetoond, is men bereid hiervoor een aanzienlijk hogere prijs te betalen.

Digitale lezers zouden eerder geneigd zijn een abonnement te nemen zonder korting. Waar het bij print vaak geschermd wordt met aanbiedingen voor een abonnement in de vorm van een proefabonnement, en hogere prijzen voor losse nummers, is de digitale lezer bereid een abonnement te nemen waarbij hij omgerekend evenveel betaalt per los nummer.

Op dit moment experimenteren uitgevers met het omzetten van een uitgave naar bijvoorbeeld de tablet van Apple. In de toekomst, wanneer meerdere tablets van grote spelers op de markt komen, zal de acceptatie van bijbehorende abonnementen versnellen.

Deel dit bericht

3 Reacties

spelchecker

Hopelijk letten elektronische uitgevers beter op de spelling: Traditionele printabonnementen zullen leiden (?) onder de kanibalisering (?) van de e-variant.

Maurits

Wij van WC-eend adviseren WC-eend 😉 Gelukkig zijn er nog steeds mensen, die geloven in de "self-fulfilling prophecy" of "inverse Catch 22".

Ernst Muller - Veritate

Uitgevers roepen al jaren dat ze nieuwe verdienmodellen zoeken. Helaas blijft het bij het roepen. De meest voorkomende verandering is dat er meer geld voor hetzelfde product via een nieuw medium wordt gevraagd. Gratis voor een lezer komt hier helaas niet in voor. Ja, er zullen mensen overstappen van papier naar digitaal. Kannibalisatie is volgens mij een klein probleem. Deze groep kan beter naar een digitaal product van jou overstappen dan dat van een ander. Het grootste deel zal niet overstappen en vasthouden aan de producten die zij nu gebruiken. Dit deel zal misschien langzaam kleiner worden doordat zij komen te overlijden of de uitgaven niet meer willen lezen.  Uitgevers moeten inzien dat een heel andere groep bereikt wordt met de Elektronische uitgaven. Een ander verdienmodel (gratis of weinig vragen) is een must om te overleven. Maar geef ajb de traditionele kanalen niet op!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond