Deel dit artikel
-

Het Financieele Dagblad begint iPad-editie

Het Financieele Dagblad gaat mobiele, betaalde versies publiceren van de papieren krant. Een aparte, nieuwe versie van magazine FD Persoonlijk wordt een digitale proeftuin voor verdere mobiele innovaties van de uitgever van het FD en radiostation BNR.

Gisteren verschenen de iPhone- en iPad-edities van het FD. Belangstellenden kunnen een gratis applicatie downloaden in iTunes, maar moeten per exemplaar 1,59 euro betalen door de week en 2,99 voor de zaterdagkrant. Lezers moeten hiervoor, wanneer de gratis periode over zo’n twee maanden afloopt, inloggen met hun FD-account.

Het gaat hier om een exacte kopie van de papieren krant die is opgeknipt zodat losse verhalen zijn aan te roepen. De uitgeverij werkt hiervoor, net als NRC, met de technologie van Solidam.

Vanaf januari 2011 wordt het mogelijk om een abonnement te nemen op de mobiele versies van de krant. Dan wordt niet enkel het mobiele Apple-platform ondersteunt, maar ook Android.

In het voorjaar gaat de nieuwssite FD.nl in het nieuw. Daar worden nu de voorbereidingen voor getroffen. Joris van Lierop, Director Digitale Uitgeverij en Productontwikkeling, licht toe: “Dan wordt de hele site betaald, volgens een abonnementenmodel. Dan worden nieuws, commentaar en duiding meer met de site verbonden. Nu is het nog zo dat commentaar en duiding pas een dag later in de papieren krant verschijnen. Dat willen we volgend jaar nog op dezelfde dag kunnen doen. Er zal dan geen onderscheid meer zijn tussen de redacties voor internet en de krant”.

Na de jaarwisseling wordt het ook mogelijk om losse digitale abonnementen af te sluiten.

Het magazine FD Persoonlijk speelt een bijzondere rol in de ‘mobilisering’ van Het Financieele Dagblad. Het magazine komt ook per januari als aparte download beschikbaar via de mobiele downloadwinkels. Hierin gaat het krantenbedrijf niet enkel tekst en beeld, maar ook audio en video verwerken. “We gaan een begin maken om andere mogelijkheden te testen. Dit vergt ook een andere work flow. Die testen we eerst bij FD Persoonlijk. Nieuwe inzichten zou je naar de krant kunnen vertalen”.

Demonstratie FD Persoonlijk op de iPad:

Het FD had in het tweede kwartaal van 2010 een totale betaalde gerichte oplage van 54.000 papieren abonnees en 4.000 klanten voor de E-paper, aldus cijfers van HOI.

Deel dit bericht

1 Reacties

Rob Meulenbelt

Geld speelt geen rol in deze economisch welvarende tijden.Een krant die niet gedrukt en niet bezorgd hoeft te worden hoort aanzienlijk goedkoper te zijn dan het gedrukte exemplaar. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond