Deel dit artikel
-

Dag van de gratis bezorging: bijna 50.000 bezoekers

De Dag van de gratis bezorging heeft op 15 december bijna 50.000 bezoekers op de site ontvangen. In eerste instantie hoopte de organisatie op 70.000 bezoekers. Desondanks noemt een van de initiatiefnemers, Jeroen Korving, de dag een succes.

"Ik ben nooit tevreden en wil altijd meer. Toch is het, voor een eerste keer, waarbij we toch vaak moesten uitleggen wat het inhield, niet slecht gedaan. Veel webshops hebben zelfs de periode van gratis bezorging verlengd. Dat is een teken van succes", aldus Korving.

Er werd ruim 75.000 doorgeklikt naar de deelnemende webshops. Wat het de webwinkels heeft opgeleverd, dat is lastig te achterhalen. Korving: "Er zijn veel sales geweest."

Deelnemende winkels hebben zich via affiliatenetwerken aangemeld en betalen per keer dat een consument naar hun site klikt. Kleine webwinkels die niet zijn aangesloten bij een afiliatenetwerk, mochten meedoen op de voorwaarde dat ze de ‘Dag van de gratis bezorging‘ zouden promoten.In totaal deden 563 webwinkels mee.

"We hadden gehoopt meer informatie over de orderwaarde uit de affiliatenetwerken te kunnen halen. Maar het ene netwerk geeft wel de orderwaarde en de ander niet. Bij een kan je eenvoudig zien bij welke shop een sale is geweest en bij een ander is dat veel lastiger. Het is bijna ondoenlijk dat er uit te halen en daar conclusies aan te verbinden. Het blijft gissen."

Wat Korving wel zag, is dat er veel zware spullen werden besteld, als bijvoorbeeld wasmachines. "Maar er werden net zo goed kleine spullen als boeken besteld. Ik kan er geen statistische onderbouwing bij geven."

Tijdens de dag was het alleen mogelijk te zoeken op shopnaam en op categorie. Korving: "Het zou fantastisch zijn als dat ook kon op productniveau, aan de andere kant, het moet simpel blijven en geen shoppingportal worden. Dat hebben we niet voor ogen. Wij zijn slechts een aanjager voor gratis bezorging."

Volgend jaar wil Korving een groter deel automatiseren. Er wordt ook gevraagd of webshops zelf meer in kunnen vullen. "Zoals bijvoorbeeld de categorieën. Dan wordt het voor ons ook makkelijker en is de tijdsinvestering lager."

Wellicht gaat ook het verdienmodel op de schop. "Dat is nog niet zeker, we hebben er niet echt over nagedacht, maar het kan zijn dat we gaan werken met niveaus waarin webshops zich kunnen aanmelden. Dan is er bijvoorbeeld een gratis variant, een aanmelding voor een klein bedrag en een voor een wat hoger bedrag. Hoe meer de webshop betaalt, hoe hoger in het overzicht."

Bezorgkosten zorgen er bij consumenten regelmatig voor dat ze een beoogde online aankoop uiteindelijk toch niet uitvoeren. Tijdens het afronden van het bestelproces komen ze er dan achter dat ze behalve de producten ook het transport nog moeten betalen. Die onverwachte kosten schrikken af.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond