Deel dit artikel
-

Column: De kracht van internet als volwassen medium

Tanja Bom (manager external communication Nissan Nederland) is ervan overtuigd dat internet een volwassen medium is geworden, zo betoogt zij in een nieuwe aflevering van de estafettecolumn.

Allereerst een paar stellingen om de discussie op gang te brengen ten aanzien van het gebruik van internet.
1. Internet levert geen significante bijdrage aan het totale resultaat van een campagne.
2. Adverteerders zouden tussen de 5 en 7% van het massamediale budget moeten spenderen aan online adverteren.
3. Citaat Mirko Oosthoek: “Ik daag marketeers echter uit om zelf ook met creatieve ideeen te komen waarbij gedacht wordt vanuit een internetconcept in samenwerking met de 'oude' media in plaats van andersom”.

Om bij het eerste punt te beginnen: een stelling waar ik het niet mee eens ben. Immers bij een optimale synergetische inzet van je campagne zal internet een hogere bijdrage leveren dan traditionele direct-mail.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het een het ander vervangt, maar eerder dat de 'oude' media plaats hebben gemaakt voor nieuwere vormen, waaronder internet (online bannering en e-dm in dit geval).

Voor een adverteerder is het dan ook interessant om voorafgaand aan een campagne de kosten per 1000 contacten vast te stellen om te zien wat welk medium doet. En dan ben ik er zeker van dat internet daar in positieve vorm uitspringt.

In de tweede stelling kan ik mij vinden omdat onder Nederlanders niet alleen goedkoop maar ook zeer selectief online geadverteerd kan worden gezien het hoge gebruik van internet. Via diverse vormen van online adverteren (banners, layers, pop-ups, skyscrapers etc.) kan tot in detail gemeten en bepaald worden wie wanneer en in welke mate bereikt wordt.

Naast effectiviteit levert internet ook een belangrijke bijdrage aan het merkimago, doordat de creativiteit oneindig is en de boodschap thematisch zonder veel beperkingen neergezet kan worden.

Last but not least wil ik aansluiten bij de uitspraak van Mirko in de vorige aflevering van de Emerce estafettecolumn. Afhankelijk van de gestelde doelen zal internet bepalend kunnen zijn in concept en creatie. Doch mijn voorkeur zou uitgaan naar optimalisatie van de som der delen, ofwel de mix van de mediamiddelen zal op elkaar afgestemd moeten worden en tegelijk gebrieft moeten worden. Waarbij de 'eigenaar' van het creatieve concept de bewaker van het totale traject moet zijn om consistentie in boodschap na te streven.

Tanja Bom is manager external communication bij Nissan Nederland. Zij geeft de column door aan Igor Milder, directeur van Internetbureau Inpact en trouwe lezer van de Emerce site.

Deel dit bericht

2 Reacties

AJ

Met de titel is aangegeven wat de vader van de gedachte is. Kijken we naar de werkelijkheid, kan men toch niet blijven ontkennen, dat internet doet denken aan virussen, hoge kosten, phishing, pop-up ergernis, hetgeen zelfs in een reclamespot van Planet, waar personen een ontsmettingsprocedure mogen doorlopen,tot uiting komt, om vervolgens maar te blijven denken dat spam vooral niet tussen de oren ontstaat.Ik krijg de neiging om de titel te geloven, op het moment dat een bedrijf als Nissan gratis internet verstrekt, mij een spamvrij @nissan mail adres geeft en ik tevens lid ben van een Nissan community, waarbij ik 1 op 1 in contact sta met de dealer i.v.m. onderhoud,in een carpool voordeel behaal, en een eventuele nieuwe toekomstige aankoop, voordelig kan bespoedigen. Deze aardse voordelen mogen we kennelijk nog lang ontberen, aangezien men nog steeds in banners blijft geloven. "one for the money, one for the telefoontik", is nog steeds het devies. Marketing heeft toch iets met de kracht van tevredenheid te maken? Of heb ik het mis?

ElMariachi

You said it man! communicatie mensen denken gewoon alleen in boodschap van de ene kant naar de andere kant brengen. Dat lukt prima op het internet. (een paar virusjes en privacy issues daargelaten) Ze vergeten daarbij dat het Internet voor interactie kan zorgen en juist de klantrelatie en dialoog is dus waar het potentieel van dit bijna volwassen medium in verder zal groeien. De eyeball op je banner is de meest basale interactie… Laat het denkwerk dus niet aan je mediabureau over… begin er zelf mee.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond