Deel dit artikel
-

Toekomst PIM nog onduidelijk

PCM Uitgevers heeft besloten het bedrijfsonderdeel PIM op te heffen. Dit meldt de Volkskrant vanochtend. PIM was opgericht om de internetactiviteiten van de uitgeverij vorm te geven. PCM wil de internetedities van de dagbladen terugbrengen tot "teletekst-achtige toepassingen". Het bedrijf ontkent vooralsnog dat PIM opgeheven zal worden.

Het bericht verscheen vanochtend in de de Volkskrant . Gistermiddag berichtte Planet Multimedia op basis van een anonieme bron ook over de plannen van PCM om PIM op te heffen. Woordvoerder Gerbert van Genderen Stort van PCM verklaarde daarop dat de PIM-directie was verzocht om de kosten "aanzienlijk" te reduceren en binnen drie weken met een plan daartoe te komen. Vanochtend meldt hij wederom dat "PIM niet is opgeheven", hij ontkent dat er al personeel de wacht is aangezegd.

In het Algemeen Dagblad van vandaag zegt Ben Knapen, lid van de raad van bestuur bij PCM en verantwoordelijk voor PIM, dat het nog te vroeg is om PIM "dood" te verklaren. "Je moet toch een organisatie hebben voor je internet-activiteiten, al was het maar om de kosten in de gaten te houden. De kranten houden hun site wel, internet kun je niet afschaffen. Je kunt je wel afvragen hoeveel geld zo'n site moet kosten."

PIM staat voor PCM Interactieve Media. De internettak van de uitgever is verantwoordelijk voor de websites van de diverse dagbladen, er werken honderd mensen. Behalve voor de sites van de dagbladen en de techniek is PIM ook verantwoordelijk voor ondermeer internetinitiatieven zoals ConsuWeb, BekPek (community voor rugzaktoeristen), ClickWork (inmiddels opgeheven vacaturesite) en Spott.nl, de samenwerking van PCM met Holland Media Groep en VNU die onlangs ook werd stopgezet.

Tegenover de Volkskrant zegt Ben Knapen dat "wij het ons niet meer kunnen permitteren om zoveel geld aan internet te besteden". Hij schat dat het bedrijf per jaar ongeveer dertig miljoen gulden uitgeeft aan internet. De sites leveren nauwelijks inkomsten op, aldus de Volkskrant.

De krant meldt dat PCM-topman Cees Smaling een memo heeft verspreid waarin hij zegt dat de websites kannibaliseren op de kranten. Onderzoek zou aangetoond hebben dat tachtig procent van de site-bezoekers geen abonnee is op de krant.

PCM wil de sites van de dagbladen tot een "teletekst-achtige toepassing" terugbrengen. Willen de dagbladen zelf meer met hun websites dan dienen ze dit uit eigen middelen te financieren, aldus de Volkskrant. De vraag is echter of ze hiertoe in staat zijn gezien de bezuinigingen bij de dagbladen, die volgend jaar tien procent van hun budget moeten inleveren. Hoofdredacties van de Volkskrant, NRC Handelsblad en het Algemeen Dagblad zeggen dat zij toch een behoorlijke site willen onderhouden.

De Volkskrant meldt dat voor ConsuWeb en BekPek het einde nabij lijkt. Voor de onlangs gestartte nieuwssite En.nl zou er een rol kunnen liggen als toeleverancier van gespecialiseerd nieuws voor klanten van het electronisch archief Factlane.

Deel dit bericht

6 Reacties

Peter

De opmerking van Smaling in de Volkskrant bevestigt het idee dat PCM geen benul heeft van de impact van nieuwe media: 80% van de bezoekers van de online edities hebben geen abonnement. Goed nieuws, zou je zeggen, blijkbaar bereikt PCM via het net een doelgroep die ze tot voor kort kon afschrijven… Vervolgens wordt dit succes opgevat als "kannibalisering" van de papieren titels. Dat die jonge nieuwsgierigen niet binnen een half jaar een abonnement nemen op de krant is uiteraard niet zo raar, maar leidt nu wel tot deze merkwaardige beslissing. Geef die jonge lezers de tijd om in te zien dat Volkskrant of NRC Handelsblad een tikkie dieper graven dan Spits of Metro.PCM kan geplaatst worden in het rijtje FNV, CDA, AVRO, Croma, Zanussi, Volvo – instellingen en merken die zich niet richten op een nieuwe generatie klanten / leden, en met hun vergrijsde doelgroep het graf zullen delen over een jaar of tien.

Bekend bij redactie

Het probleem bij PIM bestaat voornamelijk uit het feit dat geen van de leidingevenden enige kennis of visie over internet hebben. Het tweede probleem is dat deze mensen zich als een kwaadaardig gezwel in de PCM organisatie vast gegroeid hebben. Het laaste speeltje van de RVB, de veiling site SPOTT, heeft ook miljoenen gekost. In zijn totaliteit waarschijnlijk evenveel als PIM. Ook hier worden geen conclusies uitgestrokken. Hier komt bij dat de salarissen van de Raad van bestuur ongekend hoog zijn. Een vergelijkend onderzoek toonde aan dat PCM met haar salarissen de top net zo goed betaald als internationale bedrijven. Een ton per maand is niets. Plaats dit tegenover de zeer magere winsten en het absolute wanbeleid dan kunnen we stellen dat niet alleen bij PIM ontslagen moeten vallen. Alleen een echte ondernemer in de top die zich niet laat leiden door de kreten van de verschllende redacties en met een duidelijke visie en niet bang om met de vuist op tafel te slaan kan het roer nog omgooien. Zolang PCM nog geleid wordt door de "ik en mijzelf vooruit" mentaliteit in combinatie met een totaal gebrek aan realiteitszin en ondernemerschap kunnen ze zich beter bezig houden met uitgeven en het op peil houden van de nutteloze onderlinge concurrentie bij de titels. Reorganiseren is dus een goed plan. De vraag is alleen, wie hangt de beul op?

anoniem

Ik wil me graag aansluiten bij de reactie van "Bekend bij redactie". Met name de eerste twee zinnen snijden heel veel hout: "Het probleem bij PIM bestaat voornamelijk uit het feit dat geen van de leidingevenden enige kennis of visie over internet hebben. Het tweede probleem is dat deze mensen zich als een kwaadaardig gezwel in de PCM organisatie vast gegroeid hebben." Deze zinnen zijn ook tevens de argumenten voor de stelling dat Internetsites als nu.nl en kranten.com veel succesvoller zijn dan websites die worden geleid vanuit molochen met dikbetaalde nietszeggende en visieloze bestuurders. De vraag is inderdaad, hoe lang drijft PCM nog de spot(t) met zichzelf. Ik ben het ook helemaal eens met "Alleen een echte ondernemer in de top die zich niet laat leiden door de kreten van de verschllende redacties en met een duidelijke visie en niet bang om met de vuist op tafel te slaan kan het roer nog omgooien." En toch gebeurd het niet! Bij geen van de uitgevers trouwens. Herkent iemand een duidelijke Internetvisie bij Wolters Kluwer? Bij VNU? Bij Wegener? Oké VNU heeft gewoon als visie: We kopen gewoon de best bekeken websites bij de massa op en stellen daarmee ons advertentiebereik veilig. Heeft iemand die nieuwe Jobnews-site van Wolters Kluwer begrepen? Kortom, wellicht moeten uitgevers gewoon met hun tengels afblijven van Internet, omdat ze er met een winstoogmerk naar kijken. Internet is gewoon een medium gemaakt dóór en vóór het individueel en niet voor de commercie.

internet ondenemer

Het is toch ongelofelijk wat een zwalkend beleid PCM voert in hun internet strategie.Strategie? Is meer een beetje een hobbyclub zo lijkt het. Als ze nu eens beginnen met een integrale aanpak. Eigen advertentieverkoop, dus als ik op "adverteren" klik geen 24/7 ofzo maar het adres van henzelf. Heel apart dat als je in de krant zou willen adverteren je eerst 24/7 moet opbellen om het telefoonnummer te achterhalen. En PCM moet toch de contacten hebben om die verkoop van de grond te trekken, gewoon een enthousiaste accountmanager erop en die verdient zichzelf binnen notime terug. Oke, er is vanalles mis. Wat nu? Ik zou best wel een leuke sanering aandurven. Eerst veel redacteuren eruit! 10 redacteuren op En.nl, zeker niet te zien aan de site. Bij de start werd Kranten.com genoemd, zo kan het natuurlijk ook. Zou een tussenweg kiezen, veel kort nieuws met 2 redacteuren die leuke interviews organiseren. Unieke content op die manier. Vervolgens moeten we natuurlijk ook nog inkomsten genereren met die sites, zou heel veel links naar Clickwork maken en daar personeeelsadvertenties verkopen. Uniek? Nou nee, is gewoon hetzelfde als normaal in de krant gebeurd. Nieuws daar kan ook alleen gebracht worden door de personeelsadvertenties. Lijkt me een enorme desinvestering om nu Spott.nl en En.nl te sluiten … echt zonde ..Zo, en toen speelde alles minimaal quite … ben wel beschikbaar voor een leuke adviesrol :-))))Of zal ik de boel voor symbolisch bedrag kunnen overnemen en doorstart van PIM organiseren, mag PCM ook nog aandeel houden. Mail me maar!

Juriaan Pinkse - Design IT

Met veel ongeloof heb ik bovenstaand artikel gelezen. Mijn ongeloof komt niet zozeer voort uit het feit dat er bezuinigd moet worden bij PIM, maar vooral uit het feit dat er jaarlijks 30 miljoen aan een paar internetsites wordt uitgegeven en dat er daarvoor 100 man personeel nodig is! Waar gaat dit geld naartoe? Naar hosting? Dat kost best wat, maar geen miljoenen per jaar. Naar personeel? Waarom zijn er 100 personeelsleden nodig voor een paar internetsites? Naar ontwikkeling? Wat wordt er dan ontwikkeld behalve af en toe een nieuwe look-and-feel?

Hennie

Visie is wat er ontbreekt en daarnaast een non-commerciele organisatie. De redacties maken de dienst uit en ze kunnen perfect een krant maken maar hoe ze ook geld kunnen verdienen is hen vreemd. Maar ze beweren het allemaal niet nodig te hebben. Een ander project BEKPEK wordt niet eens genoemt bij alle flops. Voor de meeste dingen hoef je niet eens erg commercieel te zijn om te bedenken dat het niet kan werken.Jammer want ze hebben fantastische mogelijkheden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond