Deel dit artikel
-

Google laat adverteerders bieden

Zoekmachine Google biedt adverteerders de mogelijkheid om hoger in de lijst met gesponsorde links terecht te komen als er meer betaald wordt. De adverteerder rekent vervolgens af op basis van het aantal malen dat er op de link is geklikt. Van vermenging met de zoekresultaten is geen sprake, de gesponsorde links staan in een apart kader vermeld.

Het nieuwe advertentiemodel genaamd Adwords Select lijkt enigszins op de manier waarop zoekmachines als Overture werken. Deze zoekmachine plaatst advertenties tussen de zoekresultaten, hoe meer de adverteerder biedt voor iedere keer dat een internetter op de advertentielink gaat klikken, hoe hoger hij in de rangschikking vermeld wordt.

Het idee om adverteerders te laten bieden voor een hoge positie is bij Overture succesvol, de omzet van het bedrijf groeide in het vierde kwartaal met veertig procent tot 101,2 miljoen dollar. Het behaalde een winst voor rente, belasting en afschrijvingen van 24,5 miljoen dollar (tegenover 11,8 miljoen dollar een jaar eerder).

Er is echter ook kritiek op de methode. Volgens tegenstanders worden internetters op deze manier misleid. Ze krijgen reclame in plaats van 'objectieve' zoekresultaten. Een klacht die daarover door een consumentengroep is ingediend bij de FTC, de toezichthouder op Amerikaanse handel, heeft echter nog niet tot een uitspraak geleid, aldus nieuwssite Ananova.

In zijn nieuwe advertentiemodel mengt Google echter niet reclame en zoekresultaten. Het bieden speelt zich af in het vakje met gesponsorde links, dat verschijnt rechts van de zoekresultaten zodra iemand een bepaalde zoekterm intypt. Het laten verschijnen van deze gesponsorde links op basis van een zoekterm wordt door meerdere zoekmachines gedaan, ook Google biedt al de mogelijkheid. De toevoeging is dat de adverteerder die op een dergelijke zoekterm willen adverteren ook kunnen aangeven hoeveel ze per doorklik willen betalen.

De rangschikking van de gesponsorde links gebeurt echter niet volledig op basis van het principe 'de meest betalende eindigt het hoogst'. Ook weegt mee op welke van de gesponsorde links het meest wordt geklikt, meldt Google. Welke van deze twee elementen het zwaarst weegt in de beoordeling is echter onduidelijk.

Google behoort samen met Ilse tot de meest gebruikte zoekmachines van Nederland, aldus onderzoek van marketingbureau Checkit . Beiden hebben een marktaandeel van 34 procent. Die positie heeft Google in korte tijd weten te verwerven. Het bedrijf telt driehonderd werknemers en zegt dat het winstgevend is, zonder daarbij overigens inzicht te geven in de cijfers.

Deel dit bericht

9 Reacties

Erik Vossen

Heren journalisten, dit is toch echt geen nieuws. Zoek maar eens bij Google op hosting, dan zie je er meteen 6 staan. Deze bedrijven staan er al sinds mei vorig jaar! Dus als jullie een beetje bij zouden zijn en wat meer op zouden letten op wat er echt gebeurd zouden we niet zulke oude meuk hoeven te lezen! ———– Toevoeging redactie Emerce: Het gaat niet om adverteren op trefwoord, dat biedt Google inderdaad al geruime tijd, het gaat in bovenstaand verhaal om het betalen voor een hogere rangschikking in gesponsorde links. Google zelf verzond op 20 februari het {persbericht; http://www.google.com/press/pressrel/select.html }, zelf beoordeelt het bedrijf zijn nieuwe advertentiemodel dus als nieuwswaardig, een oordeel dat al door vele media is overgenomen. Jasper Houtman

Mark-Jan Harte

"zelf beoordeelt het bedrijf zijn nieuwe advertentiemodel dus als nieuwswaardig" Wel eens een bedrijf meegemaakt dat een persbericht verstuurde dat ze zelf niet nieuwswaardig vonden? Daar heb je nou een redactie voor, om dit soort non-nieuws eruit te filteren. Erik Vossen heeft gelijk, het is ouwe koek.

munneke@traffic4u.nl

Erik & Mark-Jan: Het is wel degelijk nieuw, en voor zoekwoorden in de Nederlandse is het nog niet eens verkrijgbaar. Bij de advertenties waar Erik het over heeft wordt de positie bepaald door de hoeveelheid kliks die een advertentie bij een bepaald zoekwoord krijgt. Nu heeft Google daar aan toegevoegd dat je ook kan bieden voor deze positie. Het bieden voor de hoogste positie is populair geworden door Overture(voorheen GOTO), steeds meer grote zoekmachines worden partner van Overture, vorige maand heeft MSN(.com) een succesvolle test afgesloten en gaat ook door met Overture (andere partners zijn o.a. AOL & Altavista). Zeker voor een zoekmachine als Google is dit nieuws. Google die zich van het begin controversioneel heeft opgesteld tov. adverteren in de zoekresultaten, en altijd heeft gezegd dat de gebruiker boven de adverteerder gaat. Nu is er dus een systeem gekomen dat de adverteerder bepaald hoe hoog zijn advertentie komt te staan, terwijl vroeger de gebruiker dit bepaalde. Let wel, het gaat hier niet om resultaten, maar om advertenties! Een grappig detail is wel dat je niet kan bieden op keywords die een lage CTR behalen, hier kan je alleen CPM betalen.

Mark-Jan Harte

munneke@traffic4u.nl, Google doet niet mee met Overture. Google had en heeft Adwords, die rechts uitgelijnd staan en niet boven de zoekresultaten. Er is geen sprake van 'adverteren in de zoekresultaten' zoals jij stelt. In de zoekresultaten blijft nog steeds gelden dat de bezoekers de relevantie bepalen. Alleen de volgorde van de drie tekstlinkjes rechts worden nu bij opbod verkocht. Naar mijn mening is dat a) niet nieuwswaardig en b) geen bewijs dat nu de adverteerder boven de gebruiker gaat. Ook bij Overture zie je trouwens een sterke druk voor adverteerders naar relevante keywords; ze laten het wel uit hun hoofd om fors te betalen voor bezoekers waar ze niets aan hebben. Alleen maar goed voor de gebruikers dus.

munneke

Mark-Jan, als je mijn reactie goed leest zie je dat ik ook nergens zeg dat Google met Overture werkt. Wat ik duidelijk wou maken is dat het bieden voor een positie populair is geworden door Overture. Google is door deze stap een grote concurrent geworden van Overture, aangezien er steeds meer partijen op deze manier willen adverteren (zie bv. cijfers overture hierboven). Uit het artikel van Emerce (als een van de weinige media die het persbericht goed hebben gelezen en het niet hebben verward met betalen voor een hoge positie in de zoekresultaten) blijkt volgens mij duidelijk dat het om advertenties gaat, en niet om betaalde resultaten. Ik bedoel met 'adverteren in de zoekresultaten' adverteren op de pagina waar de zoekresultaten op verschijnen. Overigens bepalen de bezoekers van Google niet de relevantie van de zoekresultaten. Dit wordt zoals bekend in grote mate bepaald door de linkpopulariteit van een website. Ik ben het geheel met je eens dat bij Google de gebruiker nog steeds op nummer 1 staat, maar de adverteerder krijgt wel iets meer macht. De gebruiker gaat boven de adverteerder, nog steeds blijft bij de bepaling van de plek van de advertentie de relevantie van de advertentie (bepaald door het aantal kliks die de gebruikers maken) deels meetellen. Daarnaast is het bij Google ook nog eens heel duidelijk dat het om gesponsorde links gaat. Daar kan bv. een Altavista nog van leren.

Frank Braton

Altijd geldt dat als velen hetzelfde doen het nieuws eraf is en er weer wat anders verzonnen moet worden. Wasmiddelen zijn daar het beste voorbeeld van. Op Internet gaat dat wel veel sneller, zo heb je het ene marketingplan en zo weer het andere. Zo gaat het ook hiermee, als velen het invoeren is de aardigheid er weer vanaf. Voor Google kan het interessant blijven omdat ze de grootste en beste zoekmachine zijn, daar schuilt dus gelijk weer een andere kant van de medaille in (monopolistische trekjes ala MS wat uiteindelijk leidt tot een prijsverhoging en dan is het weer alleenn weggelegd voor grotere bedrijven, dan zie je vaak weer nieuwe initiatieven opdoemen.) Niet zo zeer dus oude wijn in nieuwe zakken maar meer water bij de wijn, oftewel, een afgeleide van wat al eens geprobeerd is. Van misleiding is geen sprake, daar is de gemiddelde surfer toch veel te bijdehand voor. Of niet?

chefren

Frank, je begrijpt er echt geen fluit van. Dit zijn zeer structurele vernieuwingen. Subtiel maar wel uitermate nuttig. Wij verdienen bijvoorbeeld al tijden aan de adwords bij Google, een van de weinige consistent werkende advertentiemiddelen die ik iedereen die wat te verkopen heeft en bereid is te meten zo kan aanraden. Let wel, het gaat in bovenstaande niet om de adwords rechts van de resultaten maar om het reclame-resultaat op de "nul-posities". Zoek bijvoorbeeld op {"hosting"; http://www.google.com/search?q=hosting } en je ziet bovenaan de advertentieregels waar deze discussie om gaat. De klant die hoogste per klik biedt betaalt "wint" en betaalt prijs van volgende bieder +1 cent. Relevantie volgens de klanten(!) bepaalt weer wie echt bovenaan wordt getoond. Zie voor nadere details {deze link; https://adwords.google.com/select/main?cmd=Doc&page=compare.html}. Dit zijn allemaal heel erg belangrijke ontwikkelingen voor de toekomst. Google verdient, adverteerders hebben er meetbaar baat bij en bovenal: Klanten worden niet gestoord, eerder geholpen doordat ook de advertenties volgens een min of meer democratisch systeem worden gesorteerd. Merk ook op dat het werkt en dat er geen onbenullig plaatje met bijbehorende downloadtijd bij te pas komt. Dit is zuiver winnen op "content"! Emerce blijft de website maar zwaarder en zwaarder maken in plaats van lichter en geeft daarmee aan "niet erg op te letten", mij maakt het niet uit, grootste deel van de stupide plaatjes komt met mijn browser, Mozilla, 1 klik nooit meer binnen, de animaties die nog wel komen mogen 1x dom knipperen en dan stopt dat ook vanzelf.

Frank Braton

Het woord kruiderniersmentaliteit doemt ineens bij me op. Deze ontwikkelingen moeten de doorsnee Hollander (en Belg) deugd doen.

chefren

Excuses, foutje… "Adwords-Select", ofwel niet vast betalen per view zoals met "Adwords" maar per opbod betalen per klik is beide voor de advertenties rechts in beeld bij Google. De maximaal 2 advertentie-resultaten bovenaan heten "{Premium Sponsorships; http://google.com/ads/overview.html }", de kosten zijn minimaal $10.000 per drie maanden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond