Deel dit artikel
-

Eerste advertenties via bluetooth

Twee Nederlandse bedrijven, Inspiro en Blink, beginnen op korte termijn met het aanbieden van advertenties via Bluetooth aan mobiele telefoons. Een groot telefoniebedrijf – Blink wil de naam nog niet noemen – gaat de technologie introduceren in zijn eigen winkels. Inspiro is nog bezig met proeven en hoopt begin volgend jaar live te gaan.

Inspiro toonde zijn toepassing Blue Ad afgelopen week op de Emerce eDay, maar Blink deed dat met zijn Mobile Catch al eerder op Pop 2005 in Amsterdam. “We zijn er klaar voor,” zegt Erik Bakermans van Blink. “Het idee is om als mensen in de winkel staan ze een aanbieding toegestuurd krijgen. Komen ze in een andere vestiging, dan worden ze automatisch herkend.” Volgens Poppe Wijnsma van Inspiro is zijn bedrijf in gesprek met “grote adverteerders”. 

De beide Nederlandse bedrijven hebben niet de primeur: in augustus is door Filter UK in Londen al een proef gedaan met billboards die berichten sturen naar telefoons met Bluetooth; 17 procent van de consumenten was bereid om een advertentieclip voor het nieuwe album van Coldplay te downloaden. Maiden Group, het billboardbedrijf waarmee Filter UK samenwerkt, wil zijn BlueCasting-technologie de komende anderhalf jaar in maar liefst dertig Britse treinstations installeren.

De Nederlandse bedrijven hebben hun oplossingen grotendeels zelf ontwikkeld. De technologie van Inspiro is bijvoorbeeld in staat om aan de hand van de Bluetooth chip te herkennen welk type mobiele telefoon wordt gebruikt. “Niet alle schermen kunnen kleuren weergeven,” zegt Poppe Wijnsma van Inspiro. Bij het Arnhemse bedrijf werken onder meer voormalige werknemers van het (inmiddels gesloten) Ericsson lab in Emmen, waar de Bluetooth technologie ooit zijn oorsprong vond.

Beide bedrijven waken voor een bombardement van ongewenste reclame. “Wij doen het alleen in winkels,” zegt Bakermans. Het is bovendien een opt-in technologie, zo benadrukt Bakermans. De ontvangst van elk bericht moet sowieso door de ontvanger bevestigd worden. “Dat is nu eenmaal inherent aan Bluetooth,” zegt Wijnsma.

Wijnsma zegt dat zijn bedrijf ook geïnteresseerd is in Near Field Communication (NFC) voor het overbrengen van berichten over kortere afstanden. “Alleen komt de desbetreffende chip nog niet voor in mobiele telefoons. Bluetooth daarentegen wel.”

Deel dit bericht

10 Reacties

naam

Ik begrijp het niet: als de ontvangst van een bericht moet worden bevestigd, is dat nog geen OPT-IN! OPT-IN wil zeggen dat ik VAN-TE-VOREN aangeef dat ik berichten wil ontvangen. Niet dat ik bij iedere winkel gevraagd wordt of ik berichten wil ontvangen. Dat zou namelijk precies het zelfde zijn als het klakkeloos versturen van het berichtje (of ik nou een vraag krijg of ik berichten wil ontvangen, of het berichtje zelf; ik moet een handeling uitvoeren). Ik wil dus never nooit niet van dit soort berichten. Alleen als ik aangeef dat ik ze wil ontvangen. Maar dan wel 1 keer en niet in alle winkels apart…

Dave

O, daar worden we weer blij van, nog meer ongewenste reclame. En nee, dit is géén opt-in. Opt-in is wanneer je zelf aangeeft "ik wil spam", zoals de nieuwsbrief van je online shop. Bij iedere winkel waar je binnenloopt moeten zeggen dat je geen spam wilt, is kraakhelder opt-out. En als je de volgende keer weer gespamd wordt, is het zelfs dat niet. Verder kwam men in Engeland met 'de' oplossing als je geen reclame wilt: zet je bluetooth uit. Mijns inziens maakt de spammer met "bluetooth uit of ik spam je" bewust computer- en communicatietechnologie onbruikbaar/minder bruikbaar, wat strafbaar is onder de Nederlandse wet. Tot slot: "Komen ze in een andere vestiging, dan worden ze automatisch herkend." Dat heet dus schending van de privacy.

Wilbert

Dat wordt dus de dood voor Bluetooth. Net als bij e-mail en fysieke reclame zou hiervoor een opt-in regime moeten gelden. Als bedrijven iedereen ongevraagd kunnen bespammen op de gsm zal het snel afgelopen zijn met Bluetooth. Mijn volgende carkit wordt uit voorzorg in ieder geval zonder Bluetooth …

R Jansen

Technisch een leuk verhaal, maar nadat je een paar van dit soort berichtjes ontvangen hebt en het nieuwe eraf is, blijft er niets anders over dan ordinaire spam. Van opt-in is geen sprake, die dient vooraf gegeven te worden en niet tijdens de communicatie zelf. En zeker niet per bericht opnieuw. Dave zegt hierboven: "dit is kraakhelder opt-out". In het artikel lijkt de Erik Bakermans echter te impliceren dat de opt-in/opt-out per bericht wordt gevraagd. Als dit zo is, dan is het zelfs niet eens opt-out, want een opt-out wordt nog opgeslagen terwijl hier de volgende keer weer doodleuk om een "opt-in" wordt gevraagd. Ik vermoed overigens dat e.e.a. ook strijdig is met de telecommunicatiewet die dit soort elektronische berichten, ook buiten de bestaande telefoonnetwerken en internet om, expliciet lijkt te verbieden. In ieder geval als er geen voorafgaande toestemming is gegeven of, in het geval van een bestaande klantrelatie, zonder dat bij ieder bericht een (permanente) opt-out mogelijkheid wordt geboden.

Aad

Echt heel erg, nog meer reclame, een ding kan je doen, UIT die bluetooth!!

Rouffaer

Geachte redactie dit is oud nieuws, Wij Bluetoothreclame.nl zijn al enige tijd bezig met dit nieuwe medium.Deze week bereiken we 25000 jongeren tijdens Zilverrail d.m.v een filmpje te versturen via bluetooth. Ons bedrijf heeft al voor merken als Volvo,BMW,Nokia,Bluetoothdate.nl en andere merken projecten gedaan in Nederland en ook in Duitsland,Frankrijk,Engeland. Als zoiets in het nieuws komt zou het goed zijn als er eerst gekeken word of er al zoiets bestaat.Mocht u meer willen weten kijk dan op bluetoothreclame.nl

JanV

@Rouffaer, volgens mij zijn jullie ook niet de eerste? Wat is je doel met je reply? Je organisatie promoten, dus extra reclame?

Valerie

Dat ze een database hebben dat bluetoothid kan relateren met type gsm vind ik wel nifty. Ik ben er zelf al heeeel lang naar op zoek.

Robin

Ik ben het met de meeste andere reacties eens. Dit is ongewoon doorordinaire en opgedrongen reclame. Doorgaans staat bij mij op de GSM de bluetooth permanent aan (voor carkit, agendasync etc.) maar ik geef je op een briefje dat die auto-on bij mij op manual-on gaat, als dit een plaag blijkt en het ziet er naar uit, dat het daar zeker op uit zal draaien. Ik heb een afgeschermd nummer, diegene die ik bel ziet mijn nummer niet, dus blijf ik gevrijwaard van ongewenste en opdringerige telefoontjes. Immers de mensen van wie ik vind dat ze mijn nummer moeten hebben, hebben dat ook van mij gekregen. Werkt prettig en geeft optimale privacy. En dat is nu juist wat Inspiro en Blink van plan zijn, samen met de adverteerders, inbreuk maken op uw en mijn privacy. Ik vraag me heel sterk af, wat de bijvoorbeeld de telecomwaakhond Opta van deze ontwikkelingen vind. Maar zeker is dat als ik word lastig gevallen op de beschreven manier, dat ik een proefproces tegen de bewuste adverteerder(s) en de ontwikkelaars van deze tool niet uit de weg zal gaan. Reclamegehinderden verenigt U!!!!

D Hazel

Beste redactie, Als antwoord op al deze ongeruste reacties willen wij van pinkeye interactive mediatools de lezers gerust stellen !Wij zijn het roerend eens met de bezorgde reacties omtrent het SPAM die de bluetooth technologie met zich mee brengt.wij kunnen in dit stadium al melden dat Pinkeye een medium aanbiedt met precies de zelfde doelstelling maar dan ECHT met een OPT-in.Dit medium heet de Hypertag.De Hypertag is een nieuwe manier om via je mobiele telefoon toegang te krijgen tot gevens en informatie van objecten als advertenties en reclameborden zoals flimposters en abri's.Het functioneert door de infra-rood op je mobiel te activeren en naar de reclamebord te richten(+minus 1 meter) na een paar seconden 5/6 sec. zal er content bv een trailer(van een nieuwe film)een ringtone,screensaver of kortingsbon GRATIS naar de mobiele telefoon worden gedownload.De trigger wordt op de affiche kenbaar gemaakt.Er wordt dus niks ongevraagd naar iemands mobiel gestuurd!Voor meer info zie http://www.pinkeye.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond