Deel dit artikel
-

Grote campagne rond lancering XBox

Microsoft lanceert vandaag de XBox op de Nederlandse markt. De introductie van de spelcomputer vormt het sluitstuk van de Nederlandse Gamedagen in Utrecht en de start van een grootscheepse reclamecampagne. De Utrechtse Domtoren zal vandaag groen uitgelicht zijn en Yorin FM verzorgt vanmiddag een geheel aan de Xbox gewijde live-uitzending vanuit de Domtoren, met de 'Dom 360 Run'.

De Xbox 360 luidt de volgende generatie computers op het gebied van gaming en digitaal entertainment in. Het toestel fungeert behalve als spelcomputer ook als DVD- en CD-speler en kan gebruikt worden als uitbreiding voor Windows XP Media Center Edition 2005. Een centraal onderdeel van de Xbox 360 is Xbox Live, de online-gamingdienst waarmee gamers via internet met en tegen elkaar kunnen gamen.

De Xbox 360 zal deze maand maar beperkt beschikbaar zijn in Nederland, eigenlijk alleen voor degenen die het apparaat bij winkels hebben besteld. In Nederland zijn speciaalzaken in de zomer al met voorintekenen begonnen, zeer tegen de zin van Microsoft. Microsoft heeft voor de Europese markt in eerste instantie ‘slechts’ 300.000 exemplaren beschikbaar. Microsoft zet drie fabrieken in China in om wereldwijd aan de vraag te voldoen. Toch heeft het bedrijf nog een lange weg te gaan. De onderneming heeft nog maar 18 procent van de markt voor spelmachines in handen. Sony lijkt met zijn PlayStation vooralsnog onverslaanbaar.

Onderzoeksbureau UBS denkt dat dit jaar hooguit 1,5 miljoen exemplaren van de Xbox worden verkocht, anderen schatten dat het om ongeveer 1 miljoen exemplaren zal gaan. Van de eerste Xbox gingen er in totaal 13,5 miljoen over de toonbank.

Microsoft trekt ter promotie van de Xbox 500 miljoen dollar uit, evenveel als voor de eerste Xbox in 2001. Dit keer wordt de campagne wereldwijd verzorgd door McCann Erickson.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!