Deel dit artikel
-

Robert Scoble: ‘Contextuele informatie wordt belangrijk’

We krijgen in de toekomst via elektrische apparaten steeds meer contextuele informatie aangereikt. Dat vertelde Robert Scoble (Rackspace) vanochtend op het congres van The Next Web in Amsterdam. “Heel veel technologie weet nog niet wat we aan het doen zijn, dat gaat absoluut veranderen.”

Scoble stond vanochtend op het podium met de Google Glass, die hij al een week continu draagt en niet afzet. “Het is niet zo dat je via Google Glass voortdurend visuele informatie aangereikt krijgt. Het scherm staat meestal uit en als er informatie binnenkomt hoor je een geluidje.”

Volgen Scoble dragen we in de toekomst steeds meer sensoren bij ons. “Locatiedata geeft een scherper beeld van ons dan ooit tevoren. En zo langzamerhand gaan we er ook echt iets mee doen.”

Zo is er volgens Scoble al een startup die een profiel opbouwt op basis van wat je twittert. “Als je een voorkeur voor een wijn aangeeft, wordt dat meegenomen in je profiel. Bezoek je een wijngaard dan zouden je wijnvoorkeur kunnen weten. Californische wijngaarden doen nu al toers gebaseerd op mensen met Instagram filters. Die krijgen een meer visuele toer voorgeschoteld.”

Google werkt aan een volgend besturingssysteem voor Google Glass dat weet wat je aan het doen bent: zwemmen, auto rijden of wandelen bijvoorbeeld. Aan de hand daarvan kan gerichte contextuele informatie worden aangereikt. Een beetje vergelijkbaar met de app Moves, die lichaamsbeweging beweegt zonder dure accessoires.

Scoble, reagerend op vragen: “We moeten wel zorgen dat we betere filters krijgen, zodat we niet worden overladen met informatie. De ruisfilters die er nu zijn doen dat nog in onvoldoende mate.”

Google Glass is pas later dit jaar verkrijgbaar. Op dit moment dragen zo’n 8000 mensen de slimme databril.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond