Deel dit artikel
-

‘Betrek franchisers meer bij onlineformules’

Winkelformules dienen hun franchisenemers te betrekken in hun online strategie. In zo’n formule kunnen franchisers hun steentje bijdragen aan online verkopen en daar mag volgens ook best een reële vergoeding tegenover staan. Dat zegt ABN AMRO.

De markt voor online winkelproducten groeit snel. Sinds het eerste kwartaal van 2014 stegen de online verkopen van bedrijven in de detailhandel met 50 procent in waarde.

Tegelijkertijd blijkt de consument het hierdoor belangrijker te vinden dat in fysieke winkels een deskundige en persoonlijke benadering wordt geboden. Op die combinatie aan behoeften kunnen franchisenemers inspelen.

Zo ziet ABN AMRO veel mogelijkheden (pdf) om in de fysieke winkel creatief te opereren – in werktijden, winkelindeling en vaak ook producten – en synergie te bereiken met het online kanaal van de winkelformule. Door te opereren onder een grotere winkelformule, kan de retailer online een groter publiek bereiken. Als een franchisenemer hogere omzetten realiseert door zijn onderscheidend vermogen, pakt dat weer positief uit voor de winkelformule.

De beroepsgroep franchising binnen de detailhandel is in het afgelopen decennium sterk gegroeid. Sinds 2001 groeide de omzet van retail franchisenemers van 9,6 miljard euro naar 23,3 miljard euro. Maar over de verdeling van inkomsten uit internet worden tussen franchisegevers en –nemers vaak geen heldere afspraken gemaakt. Dat voorkomt dan dat online en offline ideaal naast elkaar te functioneren in de sector.

Het economisch herstel kan worden aangegrepen om overeenkomsten aan te passen aan de huidige tijdsgeest, waarin de consumenten aankopen steeds vaker via internet doen. Gebeurt dit niet, dan is de groei aan internetbestedingen volgens de bank juist een bedreiging voor het franchisemodel.

Deel dit bericht

1 Reactie

Nando van Essen

Belangrijk, dat ABN AMRO de schijnwerper zet op deze pittige retailuitdaging. Het is de vraag of franchise kan overleven in de constant veranderende omnichannel retailwereld. Zie ook mijn Emerce-blog daarover van ca. 1,5 jaar geleden ( http://www.emerce.nl/opinie/zwaar-weer-franchise-omnichannel-retail ) Ahold heeft met ah-boodschappen.nl rebellerende franchisers in huis, maar het aantal franchisers, dat hierin actief is, groeit m.i. niet meer (nu nog 29 winkels) Zie ook mijn blog daarover: http://www.emerce.nl/opinie/online-orderpicking-ahfranchise-winkels-zwalkend-efulfilment-beleid

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond