Deel dit artikel
-

Aantal webwinkels sinds 2007 verzesvoudigd

In de periode 2007-2015 is het aantal Nederlandse webwinkels verzesvoudigd van ruim 5 duizend begin 2007 naar bijna 30 duizend begin 2015. Een tegengestelde ontwikkeling deed zich, niet verrassend, voor bij de fysieke winkels. Vooral in de non-foodsector moesten veel winkels de deuren juist sluiten. Dat meldt CBS op de dag dat in Utrecht de Webwinkel Vakdagen van start gaan.

Het gaat over het algemeen goed met de webwinkels. Pure players (zonder fysieke winkels) hebben in de eerste 11 maanden van 2015 bijna 17 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van 2014. Deze omzetgroei steekt sterk af bij de groei die de totale detailhandel in diezelfde periode realiseerde: amper 1 procent. Dat meldt het CBS op de dag dat in Utrecht de Webwinkel Vakdagen van start gaan.

Nog harder dan bij de pure webwinkels groeit de online omzet bij de zogenaamde multi-channelers, bedrijven die zowel een fysieke winkel hebben als online verkopen. In de eerste 11 maanden van 2015 steeg de omzet hier met bijna een kwart

Een kwart van de webwinkels is gespecialiseerd in de verkoop van kleding en 16 procent in de verkoop van huis- en tuinartikelen. Elektronica en boeken, cd en dvd verkopers maken respectievelijk ruim 6 en 2 procent van de webshops uit. Ruim 8 procent van de webshops verkoopt vooral voeding.

De meeste webwinkels zijn gehuisvest in Zuid- en Noord-Holland: elk ruim 5,5 duizend, 38 procent van het totaal. Noord-Brabant neemt met 4,5 duizend webwinkels (15 procent) de derde plek in. De minste webwinkels zijn te vinden in Zeeland (1,5 procent) en Drenthe (2,9 procent).

In vergelijking met de fysieke non-foodwinkelbedrijven in de detailhandel hebben webwinkels aanmerkelijk lagere personeels- en huisvestingskosten. Bij non-food winkelbedrijven maken deze kostenposten in totaal bijna een kwart van de totale omzet uit. Bij de webwinkels nog niet de helft (11,5 procent). Webwinkels hebben wel hogere verkoopkosten, zoals bijvoorbeeld reclame- en advertentiekosten: 6,3 procent van de omzet tegenover 3,0 procent bij de non-food winkelbedrijven.

In de Jaarbeurs in Utrecht gaan vandaag voor de tiende keer de Webwinkel Vakdagen van start. Naast exposanten zijn er ook veel sprekers, onder wie Arno Lubrun van Facebook Benelux, Patrick de Zeeuw van Startupbootcamp en Pim van der Feltz van Google. Er worden de komende twee dagen 10.000 bezoekers verwacht.

Deel dit bericht

11 Reacties

Ruud Stelder

Het werkelijke aantal ligt veel hoger, ergens rond de 60.000 actieve shops.Vermoedelijk heeft het CBS gekeken naar entiteiten die zijn ingeschreven op detailhandel afstandsverkopen. Punt is echter dat alleen Lightspeed al ca. 4000 shops faciliteert voor bedrijven die anders staan ingeschreven zoals Philips, Heineken en een Van gogh museum, die nemen ze niet mee in de calculatie.

Gijs Vroom (Emerce)

@Ruud
Dank voor je bijdrage.
Ik heb begrepen dat het aantal winstgevende webshops bijzonder klein is. Of in ieder geval – webshops waarvan de eigenaar meer dan alleen een (bijdrage in) ‘salaris’ eruit haalt. Is het aantal webshops met meer dan 1 miljoen omzet kleiner dan 200?

Koos Koets

@Gijs, ik denk dat er wel iets meer zijn dan 200, maar er is natuurlijk een grijs vlak tussen e-commerce en online bestellen, zo zijn er natuurlijk behoorlijk wat groothandels waarbij je ook online kunt bestellen. Qua aantallen, er zijn ook duizenden kleine particulieren die bijvoorbeeld zelfgemaakte spulletjes via het internet verkopen, en dat meer doen om uit de kosten te komen.

Ik was zelf redelijk vroeg met een webshop (1999), en toen merkte ik al hoe moeilijk het is om er een inkomen uit te halen, als 1 pitter moet je al snel 3 ton omzet draaien met een marge van 20 procent, en dan hielden wij er niet eens een fysieke voorraad op na.

Dirkjan - Webwinkel Weblog

@Gijs Over welke winst heb je het dan precies? En wat zie jij als salaris? Als jij een webwinkel runt, samen met een goede vriend, familielid en inpakker en je haalt daar bijna een ton winst uit maar ziet dat helemaal als eigen salaris valt die volgens jou dan in die 200?

Zoals Ruud al aangeeft kun je webwinkels of hun winst niet op die manier onderscheiden. Philips, Heineken en Van Gogh onderscheiden de online omzet waarschijnlijk niet en zul jij ook niet als webwinkelier kennen. Voor een essentieel deel van de markt is het niet belangrijk of het offline, online of zelfs via een partner verkocht wordt als er maar omzet wordt gedraaid en online gebeurt dat massaal.

Ik heb wel eens een poging gedaan door de aantallen van PSP’s, te vergelijken met de aantallen van internetbureaus, webwinkelsoftware-aanbieders of logistieke partijen. Omzet wordt er wel gedraaid. In ‘het wereldje’ van BBP en Emerce zullen er misschien maar 200 zijn, maar er zijn er natuurlijk vele malen meer. Ruud zit er met zijn 60.000 actieve shops dichterbij.

Nils Rooijmans

Is er iets bekend over de verdeling van omzet over die webwinkels?

Hoeveel procent draait <10k/jaar, hoeveel zit tussen 10k-100k, 100k-1mio en hoeveel daarboven?

En leuke vraag voor de zelfstandig ondernemers: in welke niches haalt men er een jaarsalaris uit?

Jesse Weltevreden

@Nils. 80 procent van de web ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft van de webwinkels heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. Voor meer facts, zie: http://www.hva.nl/carem/publicaties/nav/keys/online-ondernemen/item/succes-en-faalfactoren-van-webwinkels.html

Nils Rooijmans

@ Jesse: dank!

Stel modaal inkomen is ca 30k bruto per jaar, en de webshop maakt 20% winst uit omzet, dan heeft dus zo’n 20% van de webshops meer dan 150K omzet.

Met zo’n 50k webshops zijn er dan 10.000 webshops met >150k omzet/jaar.

Te kort door de bocht of in de richting?

Han

Voorbeeld van mezelf: 2 jaar geleden voor de grap begonnen met 1 artikel en nul omzet. Deze maand een omzet van 50.000 euro van dat ene artikel plus 100 nevenproducten.
Mijn punt van werken is altijd geweest dat mensen geïnformeerd willen worden eer men iets binnenhaalt, en met die onderscheiding t.o.v. andere webwinkels hebben wij kwaliteit kunnen bepalen. De rest is doen wat je zegt, en daar schort het heel erg aan!

Eerlijk, wanneer ik een nieuw product zal tegenkomen dan doe zal ik dezelfde invalshoek benaderen.

Gijs Vroom (Emerce)

@Dirkjan

Je hebt gelijk, er is meer commerce dan alleen detailhandel. CBS neemt deze echter niet mee in het cijfer zo te zien.

Salaris bedoel ik een winst redelijkerwijs voldoende om 1 dga te voorzien in een inkomen. Dus zonder dat er een organisatie ontstaat met een redelijke overwinst. Ik ben benieuwd hoeveel dat er zijn van de 60.000.

Overigens geen waardeoordeel over dga’s die enkel een inkomen uit webshop halen, lijkt mij dat het voor veel mensen een prima bestaan is als zij een webwinkel hebben die voldoende rendeert voor een deel of volledig inkomen!

Koos Koets

@Nils, die 30K is natuurlijk bruto, vergeet niet dat je als zelfstandige nog meer kosten hebt, te denken aan licenties, eventuele kosten van onderhoud van je webwinkel, stukje huisvesting/opslag, verzekeringen, etc.

Nils Rooijmans

@KoosKoets: dank, dat is een interessante toevoeging.

Als ik de info uit jouw comments en die van Jesse combineer met wat eigen afrondingen erbij kom ik tot het volgende:
er zijn ca 50.000 webshops in NL
zeg 20% haalt minimaal modaal inkomen van 30k eur bruto per jaar uit webshop,
marge op omzet is 20%
stel kosten zijn 1/3 van de marge op omzet, dan
om 30k over te houden isn 45k marge uit omzet nodig, -> 225K bruto omzet nodig.

Zijn er 10.000 webshops die >225k eur omzetten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond