Deel dit artikel
-

Bannersysteem OpenX opent ‘handelssite’

Uitgevers die ad management systeem OpenX gebruiken, kunnen adverteerders nu ook laten bieden op reclameruimte op hun sites. De hoogste bieder krijgt de reclameplek, ook als de uitgever die plek niet zelf heeft verkocht.

De beheerders van het open source advertentiesysteem publiceren een nieuwe versie van OpenX. Een belangrijke noviteit is de zogeheten Marketplace. Dat staat adverteerders toe om te bieden op reclameposities op sites die OpenX gebruiken.

Hiermee begint het systeem te groeien tot een wezenlijke concurrent voor onder andere Google-systemen als DoubleClick, Dart en Ad Manager.

In Nederland gebruiken eBuddy, Spil Games, Zomoto en Geenstijl OpenX, al dan niet in combinatie met andere ad management-systemen. Internationaal gebruiken zo’n 150.000 websites het systeem. Gezamenlijk verwerken zij 300 miljard impressies per maand.

Erik Geurts helpt Nederlandse bedrijven bij de implementatie van OpeX-systemen. Hij reageert: “Dit is een belangrijke stap voor het bedrijf OpenX. Immers, met het weg geven van een ad server verdien je niets. Via Marketplace ontvangen ze nu een percentage over de daar verkochte advertentieposities. Voor adverteerders is dit interessant omdat dat percentage laag is”.

Uitgevers kunnen in OpenX’ Marketplace (demo in video) aangeven welke advertentieposities zij aansluiten op het netwerk. Daarbij geven ze aan welke tarief ze minimaal rekenen. Als dat tarief hoger uitvalt dat de eigen verkoopactiviteiten van de sitebeheerder opleveren, dan krijgt de duurdere advertentie van Marketplace voorrang.

Foto: trialsanderrors (cc)

Deel dit bericht

10 Reacties

M Roelofs

U mist nog een niet onbelangrijke partij ;). Overigens lanceren we begin komende week een open source versie van de video plugins (dus IN video, advertising, zowel youtube like als free- form posities) op http://www.openxvideo.com .  De laatste stappen worden gezet, en over 2 weken ook een open source voor o.a. Silverlight en openx 2.8. Hiermee kun je op openx dus ook ongelimiteerd allerlei advertentievarianten serveren op elke flash en silverlight player.  

Doedie

Als OpenX er nu maar eens eerst voor zorgt dat het normale banner rotatie systeem betrouwbaar is. Wij zijn van OpenX naar Google admanager gegaan. Wat een verademing!

John D

Het wordt me nog niet helemaal duidelijk wat dat openxvideo precies is. Voor welke mediabureaus werken ze en welke adverteerders kunnen gaan ze bedienen. Ook als je naar de site van depascor.nl gaat vraag je je af hoe dit bureau "online strategic business" ziet.

Erik

@ M Roelofs Oud nieuws deze Open source video. Wij gebruiken deze open source al bijna 1,5 jaar in een uitgebreidere vorm op video-advertentie.nl en bij haar relaties waar 12 verschillende soorten banners kunnen worden geinjecteerd evenals surround advertising naast de video.

M Roelofs

@erik Hi Erik. Dank voor je tip. Er zijn inderdaad meerdere tools die dit aanbieden, waaronder adtology, adjustables, en ook jouw dienst. Het grote nadeel hiervan kan zijn dat je een derde technologie nodig hebt tussen je video player en de adserver,en hiervoor licentie kosten betaalt of een deel van je inventory weg moet geven.  We delen nu de openxvideo.com plugin als opensource, die bestaat uit 2 onderdelen: a) toevoeging aan de mogelijkheden van openx b) voorbeeld definities van XML aanvragen in de scripts rondom de player. Overigens heeft ook flow player afgelopen week een open source plugin gelanceerd om dit soort IN- video mogelijkheden te kunnen aanbieden.  In de komende weken zullen we ook de 2.8 versie en voorbeelden voor Silverlight IN video Ads gaan delen via opensource. Als je ideen hebt voor toevoegingen en features: hoor ze graag, dan proberen we die er nog in te verwerken.    Lever jij deze tools ook open source aan voor gebruik bij openx?

Erik

@ M Roelofs Kun je wat meer duidelijkheid geven wat je bedoeld met "derde technologie" ?

M Roelofs

@Erik,  Een 'derde' technologie, als in middle ware tussen de daadwerkelijke adserver en de video player. Daar zijn inmiddels meerdere extensies voor verschillende adservers voor ontwikkeld, maar bij mijn weten heeft nog geen groot adserving platform een native methodiek om zonder middle ware dit soort ads te tonen. Het aantrekkelijke van OpenX is natuurlijk dat je hier zelf technologie aan toe kunt voegen, wat we nu open source doen.

Erik

@ M Roeloefs Ik denk dat ik met mijn systeem dat het enige platvorm ben dat zonder "middle ware" werkt. Alle banners worden direct zonder plugin extensies via de Adserver de video's in geinjecteerd.

M Roelofs

Hi Erik, dank voor je reactie. Je tool biedt inderdaad extra mogelijkheden qua positionering. De meeste publishers willen toch standaardiseren op 1 adserver technologie, en niet voor video aparte tools aanleveren, ook in verband met koppelingen, gedragsinformatie etc.  Leuk is dat flowplayer nu een opensource tool heeft gecreerd voor openx: http://flowplayer.org/plugins/advertising/openx.html . Aardigheid aan de sources op openxvideo is dat ze eenvoudig aan te passen zijn voor andere players. Ik verwacht wel dat deze markt een aardige boost gaat krijgen.  

Jeroen Linnemann

Deze openx versie gaat nog steeds over het gebruik van overlays, terwijl TechConnect een technologie op de markt heeft gebracht die advertenties verwerkt in de content van een video door middel van herkenningstechnologie op plaatsen waar op dat moment geen activiteit plaatsvindt. Hierdoor worden ze een stuk minder storend voor de gebruiker en dit is iets wat een video publisher alleen maar toejuicht. De publisher 123video maakt bijvoorbeeld hier al gebruik van.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond