VodafoneZiggo erkent verantwoordelijkheid voor hele keten van telefonische werving

VodafoneZiggo erkent dat zij verantwoordelijk is voor de telefonische werving van het bedrijf zelf en van de bedrijven die namens haar bellen. In een toezegging aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zegt VodafoneZiggo toe dat de bedrijven die voor of namens haar bellen zich aan de regels voor telefonische werving zullen houden. Concreet betekent dit dat ook die bedrijven alleen nog mensen bellen die daar vooraf toestemming voor hebben gegeven en dat VodafoneZiggo daarvoor verantwoordelijk is.
VodafoneZiggo heeft deze stap gezet nadat de ACM een onderzoek was gestart naar het bedrijf vanwege de vele klachten over ongevraagde telefoontjes. Dit onderzoek zet de ACM nu stop.
In het toezeggingsbesluit is uitdrukkelijk opgenomen dat niet alleen VodafoneZiggo gehouden is aan deze afspraken, maar ook alle bedrijven die namens haar bellen. Ook zij mogen alleen bellen naar mensen die voorafgaand aan het telefoongesprek daarmee hebben ingestemd. Als zij hun toestemming weer intrekken, mogen en zullen zij niet meer gebeld worden.
VodafoneZiggo in zijn toezegging ook vastgelegd op welke manier zij dit gaat inrichten. De ACM is hiermee akkoord gegaan omdat de voorgestelde werkwijze een minimale ondergrens vormt voor toelaatbaar gedrag in de markt. Andere bedrijven kunnen hierop voortbouwen.
Daarnaast gelden nog steeds de regels voor de inhoud van het gesprek, namelijk dat het bedrijf dat belt duidelijk moet zijn over zijn identiteit, de reden van zijn telefoontje en de inhoud van het aanbod. De regels gelden voor alle bedrijven die gebruik maken van telefonische werving voor het benaderen van ‘natuurlijke personen’: consumenten en zzp’ers.
Consumenten die last hebben van ongewenste verkooptelefoontjes kunnen dit blijven melden bij ACM ConsuWijzer.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond